به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دوچرخهسواری بهعنوان یکی از روشهای حملونقل پایدار، نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی در شهرها ایفا میکند. ترویج و توسعه این روش میتواند به کاهش مشکلات شهری مانند ترافیک و آلودگی هوا کمک کرده و همزمان سلامت عمومی شهروندان را ارتقاء دهد.
با این حال، تردد میلیونها خودروی سواری و موتورسیکلت در کلانشهر آلوده و پرترافیک تهران با بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت، نشان از خودرومحور بودن آن دارد. البته، در اوایل دهه ۹۰ شهرداری تهران با راهاندازی خانههای دوچرخه، طرحی را اجرایی کرد تا پیوندی میان شهروندان و دوچرخهسواری ایجاد کند و علاوه بر تغییر رویکرد مردم در انتخاب وسیله تردد، به کاهش آلودگی هوا و ترافیک نیز کمک شود.
بر این اساس، شهرداری تهران جایگاههایی در معابر پرتردد شهر در نظر گرفت تا شهروندان با مراجعه به آنجا و ارائه کارت شناسایی، بتوانند دوچرخهای را برای ساعاتی کرایه کنند. اما این طرح آنطور که باید مورد استقبال قرار نگرفت و بهتدریج کنار گذاشته شد تا اینکه در سال ۹۶ دوچرخههای نارنجی رنگ “بیدود” وارد صحنه شدند.
این دوچرخههای اشتراکی نیز با فراز و نشیبهایی روبهرو بودند و در نهایت فعالیتشان متوقف شد. اما اکنون در این دوره مدیریت شهری، بحث بازگشت دوچرخهها به تهران مجدداً مطرح شده و مسئولان شهرداری در تلاشاند تا علاوه بر بازگشت دوچرخههای اشتراکی، زمینه ترویج و توسعه دوچرخهسواری و حتی اسکوترهای برقی را نیز فراهم کنند.
پوریا علیمردانی؛ مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، در این باره اظهار کرد: کاهش ترافیک چهار مرحله دارد و باید این چهار مرحله را مدیریت کنیم تا تردد خودروها کاهش یابد. مرحله اول زیرو ترانسپورت است که با امکاناتی مثل شهر هوشمند، ارائه خدمات آنلاین، و دورکاری، باید اصل سفر را کاهش دهیم.
وی ادامه داد: مرحله دوم توسعه حملونقل عمومی و جابهجایی مردم با وسایل نقلیه همگانی مانند اتوبوس، مترو و ون است. مرحله سوم، گسترش دوچرخهسواری یا حملونقل برقی و پاک است، و مرحله آخر شامل ساخت امکاناتی از جمله معابر جدید، اجرای طرحهای ترافیکی و مقابله با خودروهای تکسرنشین میشود.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به نقش ویژه سازمان ترافیک از مرحله دوم تا چهارم گفت: اصرار ما بر تقویت سیستم دوچرخه برقی در پایتخت است، چرا که به دلیل شیب شهر، طرحهای دوچرخه در گذشته مورد استقبال ویژه قرار نگرفت. باید دوچرخهها را به نحوی ارائه کنیم که جذابیت لازم برای کاربران داشته باشد؛ بنابراین استراتژی ما به سمت حملونقل برقی است و قطعاً از اعتبارات خود برای توسعه آن استفاده خواهیم کرد.
علیمردانی همچنین اعلام کرد که امسال ۱۳۰ میلیارد تومان برای توسعه حملونقل پاک در تهران اختصاص داده شده است. وی افزود: کمپینهایی نیز برای حمایت از ایدههای مؤثر در ترویج حملونقل پاک و کاهش ترافیک طراحی کردهایم که جزئیات آن بهزودی اعلام خواهد شد؛ هدف ما حمایت از استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان فعال در این حوزه است تا بتوانند محصولات نوآورانهای برای کاهش ترافیک ارائه دهند.
وی همچنین درباره مسیرهای دوچرخهسواری اظهار کرد: ایرادات مسیرهای دوچرخهسواری رفع خواهد شد و هماکنون قراردادهایی با مناطق مختلف شهرداری، بهویژه مناطق مرکزی، منعقد شده تا مسیرهای دوچرخه بهسازی و بازنگری شوند.
هرچند تا پایان این دوره مدیریت شهری زمان زیادی باقی نمانده است، اما شهرداری با اقداماتی که در این گزارش به آنها اشاره شد، میتواند با سرمایهگذاری در زیرساختها و فرهنگسازی در این حوزه، زمینه آیندهای بهتر و سالمتر را برای شهروندان تهرانی فراهم کند. حال باید دید برنامههای اجرایی شهرداری با جدیت ادامه خواهد یافت یا خیر.
انتهای پیام/