به گزارش خبرنگار مهر، هدفگذاری سیاستگذاران کشور این است که ایران در عرصه هوش مصنوعی در زمره ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گیرد. بر همین اساس برنامهریزیها برای توسعه، تنظیمگری و کاریست این فناوری سرعت بیشتری به خود گرفته است.
یکی از ابزارهای ارزیابی میزان توسعه و یا تنظیمگری در این حوزه، شناسایی شاخصهای مرتبط با هوش مصنوعی و تعیین جایگاه کشور در سطح جهانی است. یکی از این شاخصها، شاخص آمادگی هوش مصنوعی مؤسسه «آکسفورد اینسایت» است که به طور سالیانه کشورها را رتبهبندی میکند. این شاخص به دلیل تمرکز بر موضوع آمادگی دولتها و همچنین قدمت چند ساله آن، بیشتر مورد توجه کشورهاست.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «توسعه و تنظیمگری هوش مصنوعی (۲): شاخص آمادگی هوش مصنوعی دولت» به بررسی جایگاه ایران در شاخص آمادگی هوش مصنوعی مؤسسه آکسفورد اینسایت پرداخته است.
شاخص آمادگی هوش مصنوعی دولت که توسط مؤسسه آکسفورد اینسایت تدوین شده است، کشورها را در پذیرش هوش مصنوعی بر اساس سه رکن «دولت»، «بخش فناوری» و «داده و زیرساخت» بررسی و رتبهبندی میکند. این مؤسسه دادههای خود را از پایگاههای بانک جهانی و سازمان ملل استخراج کرده و با طبقهبندی کشورها به ۹ ناحیه، رتبه ۱۹۳ کشور را از منظر آمادگی دولتها برای پیادهسازی و ادغام هوش مصنوعی در بخش خدمات عمومی ارزیابی میکند.
در آخرین گزارش مؤسسه آکسفورد اینسایت که در سال ۲۰۲۳ منتشر شده است، ۱۹۳ کشور رتبهبندی شدند.
در جدول زیر، رتبه سه کشور پیشروی جهان در عرصه هوش مصنوعی، کشورهای عضو بریکس، کشورهای منطقه سند چشمانداز ایران قابل مشاهده است. بر اساس این رتبهبندی؛ کشورهای آمریکا، سنگاپور و انگلیس به ترتیب از نظر شاخص آمادگی دولتها، نسبت به سایر کشورها پیشرو هستند. چین در این رتبهبندی جایگاه شانزدهم را دارد.
در بیشتر کشورها، رکن فناوری با ابعادی همچون سرمایه انسانی، ظرفیت نوآوری و بلوغ و تکامل فناوری کمترین امتیاز را دارد. در این میان کشورهای عربی منطقه خاورمیانه با توجه به سرمایهگذاری در تقویت زیرساختها و تدوین اسناد و راهبردهای مرتبط با استقرار هوش مصنوعی توانستهاند در ایجاد آمادگی هوش مصنوعی و دریافت امتیازاتی که آنها را در زمره ۵۰ کشور برتر جهانی در این شاخص قرار میدهد، پیشرفت محسوسی داشته باشند.
وضعیت ایران در مؤلفههای شاخص آمادگی هوش مصنوعی
رتبه جهانی ایران در سال ۲۰۲۳ در این شاخص ۹۴ است. در شکل زیر امتیازات ایران و کشورهای عربی همجوار به انضمام چین و روسیه در هر یک از ارکان این شاخص نشان داده شده است.
کشورهای عربی همسایه ایران از جمله امارات، عربستان سعودی، قطر و سایر کشورهای مهم از قبیل چین، روسیه و ترکیه در گام اول با تدوین و تصویب راهبردهای هوش مصنوعی و تقویت زیرساختهای داده و اطلاعات به دنبال بهبود آمادگی سازمانی ساختارهای خود در هوش مصنوعی هستند. توسعه و انتقال فناوری در کنار افزایش میزان سرمایهگذاری هوش مصنوعی در چین، امارات و همچنین عربستان، افزایش ظرفیتهای نوآوری و بلوغ فناوری را در پی داشته است. کشور ترکیه اگرچه در بحث ایجاد ظرفیتهای فناورانه و تقویت زیرساختهای داده نسبت به سایر کشورهای منتخب ذکر شده عقبتر است، اما به مراتب وضعیت مطلوبتری در مقایسه با ایران دارد.
رکن «دولت»؛ ضعیفترین بخش ایران در شاخص آمادگی هوش مصنوعی
ضعیفترین رتبه ایران در شاخص هوش مصنوعی آکسفورد مربوط به رکن «دولت» است که امتیاز آن ۳۱.۵۶ ثبت شده است. یکی از دلایل رتبه پایین ایران در شاخص آمادگی هوش مصنوعی میتواند کم بودن امتیاز ایران در رکن دولت و نبود سند ملی متقن و مصوب هوش مصنوعی حاوی چارچوبهای مشخص از اولویتهای هوش مصنوعی و کارآمدی بخشهای مختلف در پذیرش و انطباق با این فناوری در سال تدوین گزارش توسط آکسفورد باشد؛ اما به نظر میرسد با تصویب سند ملی هوش مصنوعی در تیرماه ۱۴۰۳ به احتمال قوی امتیاز ایران در زیرشاخصهای محور دولت در گزارش آتی این مؤسسه لحاظ شده و شاهد بهبود رتبه کشور در سال آتی باشیم.
در بعد حکمرانی و اخلاق ذیل رکن دولت ۵ عامل مورد بررسی قرار میگیرند که عبارتند از وجود قانون مربوط به «حفاظت دادهها و حفظ حریم خصوصی»، «امنیت سایبری»، «کیفیت مقررات»، «اصول اخلاقی» و «مسئولیت پذیری».
ایران در بعد اخلاق و حکمرانی نیز امتیازات خوبی نداشته است. برای محاسبه امتیازات لازم در اخلاق هوش مصنوعی که مؤسسه آکسفورد تعریف کرده است، از شاخصهای کیفیت مقررات از مجموعه شاخصهای حکمرانی جهانی بانک جهانی مورد استفاده قرار گرفته است. هرچند توجه ایران به موضوع مدیریت داده در قالب قانون «مدیریت دادهها و اطلاعات ملی» مصوب سال ۱۴۰۱ و نیز حفاظت از داده در قالب قوانینی همچون «قانون تجارت الکترونیکی» مصوب سال ۱۳۸۲ و همچنین لایحه «حفاظت از دادهها» که در حال طی مراحل تصویب در دولت جهت ارائه به مجلس است، امتیازات مثبتی از نظر منظر وجود قوانین تلقی شدهاند؛ اما در نهایت در بعد حکمرانی و اخلاق امتیاز منفی ۱.۵۹ کسب کرده که در سطوح پایین رتبهبندی آکسفورد قرار دارد. به ویژه آنکه ایران از جمله کشورهایی بوده که در سال بررسی و تدوین گزارش آکسفورد رهنمود اخلاق هوش مصنوعی را تدوین نکرده و لذا امتیاز این بخش را از دست داده است.
زیر شاخصهای مربوط به ظرفیت دیجیتال ذیل رکن دولت شامل «خدمات بر خط دولت»، «اصول زیرساختهای فناوری و اطلاعات» و «حمایت دولت از سرمایهگذاری در فناوریهای نوظهور» است.
در محور تطبیق پذیری نیز آمدی دولت حساسیت دولت به تغییرات و دادههای پشتیبانی اندازهگیری میشود. امتیاز ایران ر تمامی زیر شاخصهای مربوط به رکن دولت در شاخص آمادگی هوش مصنوعی در قالب شکل زیر نشان داده شده است.
وضعیت به نسبت بهتر «رکن زیرساخت و داده»
امتیاز ایران در رکن زیرساخت و داده نسبت به سایر ارکان بهتر است؛ هرچند که نسبت به سایر کشورهای مورد مطالعه عقبتر هستیم.
این رکن دارای سه دسته اصلی «زیرساخت»، «دسترسی دادهها» و «بازنمایی دادهها» است. در دسته زیرساختها، زیرساختهای مخابراتی، ابر رایانهها، کیفیت پهنای باند، زیرساخت ۵G و پذیرش فناوریهای نوظهور جهت محاسبه امتیاز کشورها مورد ارزیابی قرار گرفته است. در دسترسی به دادهها نیز موضوع دادههای باز، حکمرانی دادهها، اشتراک تلفن همراه، خانوارهای با دسترسی به اینترنت و ظرفیت آماری مد نظر بوده است.
کشور ایران در طی سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ روندی صعودی در بهبود زیرساختها و اشتراک تلفن همراه طی کرده؛ اما از منظر کمرانی دادهها و ظرفیت آماری عملکرد ضعیفی داشته است.
امتیاز حکمرانی داده از طریق امتیاز بلوغ محیط تنظیمگری فناورانه دادههای بانک جهانی محاسبه شده است که در آن جنبههای کلیدی رویکرد کل دولت، از جمله ابر دولتی، چهارچوب قابلیت همکاری با سایر سکوها، بلوغ پرتالهای خدمات عمومی برخط با تمرکز بر طراحی شهروند محور و دسترسی جهانی و نیز ابعاد سکوهای مشارکت عمومی، مکانیسم بازخورد شهروندان، دادههای باز و پورتالهای دولتی باز مورد بررسی قرار گرفته است. امتیاز ایران در محور حکمرانی دادهها صفر گزارش شده است.
زیر شاخه بازنمایی دادهها؛ شامل «هزینههای ارزانترین دستگاه مجهز به اینترنت» و «شکاف جنسیتی در دسترسی به اینترنت است» که امتیاز محاسبه شده برای ایران در این دسته نیز مطلوب نبوده و نسبت به سالهای گذشته روندی نزولی طی کرده است. امتیاز کشور در تمامی زیر شاخصهای مربوط به رکن داده و زیرساخت در شاخص آمادگی هوش مصنوعی در شکل زیر نشان داده شده است.
جایگاه ایران در رکن «فناوری»؛ متوسط رو به پایین
در رکن فناوری زیر شاخصهایی از قبیل «سرمایه انسانی»، «ظرفیت نوآوری» و «بلوغ فناوری» مورد توجه قرار میگیرد. در این رکن نیز امتیاز کشور متوسط رو به پایین ارزیابی شده است و ایران باز هم نسبت به سایر کشورها عقبتر است.
در بخش بلوغ فناوری به تعداد «یونیکورنهای هوش مصنوعی و غیر هوش مصنوعی»، «ارزش تجارت خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «مقدار تبدیل لگاریتمی داد و ستد در کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «هزینههای نرمافزاری کامپیوتری» میپردازد تا بررسی کند که آیا کشور مد نظر دارای بخش فناوری توانمندی است که بتواند فناوریهای هوش مصنوعی را به دولتها عرضه کند یا خیر؟
در زیر شاخصهای بلوغ فناوری، «مقدار لگاریتمی داد و ستد در خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات» با امتیاز ۱۹ کمترین مقدار را دارد. به علت اینکه برخی زیر شاخصها مانند ارتباطات راه دور، خدمات کامپیوتر، مجموعه خدمات مخابراتی و کامپیوتری و نسبت این خدمات به کل خدمات برای کشور در تعیین امتیاز نهایی بلوغ فناوری لحاظ نشده، در نهایت امتیاز کم و جایگاه پایینی برای کشور ثبت شده است.
در تعیین هزینه نرمافزارهای هوش مصنوعی امتیازهایی مانند وضعیت اقتصاد کشور، ناحیهای که کشور وجود دارد (مانند اروپا و آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا و غیره) و سطح درآمد کشور (مانند متوسط درآمد، حد بالای درآمد، حد پایین درآمد) دخیل بودند که بر اساس آن ایران توانسته در سطح متوسطی قرار گیرد.
از نظر ظرفیت نوآوری در هوش مصنوعی وضعیت کشور در این سالها (از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۳) روندی رو به بهبود داشته است. این دسته به «زمان صرف شده برای رسیدگی به مقررات دولتی»، «در دسترس بودن میزان سرمایهگذاری جسورانه»، «هزینه تحقیق و توسعه»، «سرمایهگذاری شرکتها در فناوریهای نوظهور» و «مقالات تحقیقاتی منتشر شده در هوش مصنوعی» میپردازد و در نهایت بررسی میکند که آیا بخش فناوری شرایط مناسبی برای حمایت از نوآوری دارد یا خیر؟
علاوه بر این در محور سرمایه انسانی نیز به بررسی «تعداد فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر» و «فعالیتهای گیتهاب» و «مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات» پرداخته شده و در نهایت بیان میکند که آیا مهارتهای مناسبی در جمعیت برای حمایت از بخش فناوری وجود دارد یا خیر؟ به نقل از سایت گیتهاب؛ افزایش گسترده تعداد توسعه دهندگانی که در حوزه هوش مصنوعی مولد کار میکنند، بر کسب و کارها تأثیر خواهد گذاشت. همانطور که بیشتر توسعه دهندگان با ساخت برنامههای کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی آشنا میشوند، انتظار میرود که یک مجموعه افراد مستعدی ایجاد شود که به دنبال تقویت مشاغلی برای توسعه محصولات و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی خود هستند.
امتیاز مرتبط با مهارتهای ارتباطات و اطلاعات از سایت اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) به دست میآید. از آنجا که کشورهای بسیار کمی اطلاعات همه مهارتها که عبارتند از مهارتهای مرتبط با سواد اطلاعاتی، توانایی حل مسئله، ایمنی و ایجاد محتوا را ارائه کردهاند، لذا مقدار امتیاز این محور نمیتواند دقیق باشد. از طرفی تجزیه و تحلیل این دادهها از طریق دامنههای مهارتهای گزارش شده در کشورهای مختلف است. به طوری که میانگین درصد مهارت ذکر شده بین کشورهای مختلف بین حداقل ۲۵ تا حداکثر ۷۵ درصد است. این شکاف بین افرادی که از اینترنت استفاده میکنند و افرادی که دارای مهارتهای دیجیتال هستند، بیانگر این است که بسیاری ممکن است از اینترنت استفاده کنند، بدون اینکه بتواند به طور کامل از آن بهره ببرند یا از خطرات آن اجتناب کنند. امتیاز کشور در تمامی زیر شاخصهای مربوط به رکن فناوری در شاخص آمادگی هوش مصنوعی در شکل زیر نشان داده شده است.
به نظر میرسد با نبود سند و برنامه توسعه هوش مصنوعی در کشور تا به امروز، برنامههای حمایت از نوآوری و کمک به بلوغ فناوری یا ظرفیت تربیت نیروی انسانی در هوش مصنوعی و آموزش به نیروی کار در قالب مهارت نیز تا به امروز به صورت هدفمند و شفاف دنبال نشده است.
سد فیلترینگ بر سر راه توسعهدهندگان عرصه هوش مصنوعی
رویکرد کشور در حال حاضر در سرمایهگذاری و مشارکتهای بینالمللی از طریق سکوهای توسعه دهنده وب، شفاف و مشخص و نظاممند نیست.
با بررسیهای انجام شده، سایت گیتهاب به دلیل محدودیتهای موجود در ایران اعم از سرعت پایین اینترنت، عدم دسترسی به پردازندههای گرافیکی پرسرعت و فیلترینگ در ایران با محدودیتهای جدی مواجه است. زیرا کاربران به دلیل کمبود امکانات و فیلترینگ (در برهههای حساس زمانی)، و عدم دسترسی به برخی بخشهای سایت کگل و گیت هاب که ارائه کننده پروژهها و مجموعه دادههای بسیار بزرگ و به روز هستند، امکان انجام پروژههای بسیار قوی را در این حوزه ندارند و گاهی کاربران مجبور به استفاده از فیلترشکن میشوند که این امر سبب میشود آی پی سیستم کاربران ایرانی تغییر کرده و به آی پی کشور دیگری تبدیل شود و آیپی کشور ایران به درستی تشخیص داده نشود و پروژه و مجموعه داده بر اساس کشور اختصاص داده شده توسط فیلترشکن برای کشورهای دیگر در نظر گرفته میشود. در صورت رفع این محدودیتها کشور ایران نیز میتواند در این شاخص دارای جایگاه و امتیاز بهتری باشد. در صورت رفع این محدودیتها کشور ایران نیز میتواند در این شاخص جایگاه و امتیاز بهتری کسب کند. جایگاه و امتیاز ایران در شاخص آمادگی هوش مصنوعی برای استفاده از سایت گیت هاب به عنوان مخازن پروژههای هوش مصنوعی به دلایل بالا با مشکلات و محدودیتهای جدی روبروست که این امر نیاز به بازنگری مجدد دارد.
سوگیری سیاسی در امتیازدهی زیرشاخصهای پاسخگویی و شفافیت
در این گزارش عنوان شده که برخی زیر شاخصهای امتیازدهی ذیل ارکان آمادگی هوش مصنوعی دولت از جمله پاسخگویی و شفافیت به لحاظ سیاسی بودن و سوگیری منفی یا مثبت فاقد دلیل آشکار نسبت به برخی کشورها (مثلاً امتیازات منفی برای ایران و امتیازات مثبت برای کشورهای عربی) قابل تأمل و حائز اعتبار مخدوش است. علاوه بر این برخی زیر شاخصها نیز به علت عدم ارائه داده و اطلاعات کافی فاقد امتیاز محسوب شده و در نتیجه امتیاز کلی شاخص را پایین آورده است. لذا شاید نتوان جمع نهایی امتیاز و رتبه این شاخص را دقیق و نهایی تلقی کرد. اما در ارائه تصویری اجمالی از وضعیت هوش مصنوعی در کشور و در مقایسه با سایرین، از منظر دولت و حکمرانی، زیرساختهای داده و اطلاعات و ظرفیتهای نوآوری و فناوری مهم است. یکی از مشخصههای آمادگی دولتها در هوش مصنوعی، در هم تنیدگی سه رکن یاد شده و مؤلفههای ذیل آن است. به نحوی که هرگونه ضعف در یکی بقیه عوامل را نیز متأثر میسازد. این موضوع نشان میدهد که توسعه متوازن هوش مصنوعی از همه ابعاد آن لازم و اجتناب ناپذیر است.
توسعه هوش مصنوعی نمیتواند تنها معطوف به تولید دانش باشد
در این گزارش عنوان شده است که با وجود اینکه ایران در تولید دانش و چاپ مقالات علمی در شاخههای مختلف هوش مصنوعی تقریباً جز ۲۰ کشور برتر دنیاست، با وجود این، قرارگرفتن در زمره ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا به عنوان یکی از چشماندازهای توسعه این فناوری و بهکارگیری آن نمیتواند فقط معطوف به تولید دانش در این حوزه باشد.
یکی از مشخصههای آمادگی دولتها در هوش مصنوعی، در هم تنیدگی سه رکن دولت، زیرساخت، فناوری و مؤلفههای ذیل آن است. این در حالی است که تدوین و تصویب برنامههای عملیاتی توسعه هوش مصنوعی در کشور که بر این سه رکن تأثیر دارند، به صورت بخشی و عمدتاً به کندی پیش میرود و این امر ممکن است از انسجام و یکپارچگی آنها نیز بکاهد. لذا به نظر میرسد بهبود جایگاه کشور در شاخص آمادگی دولت در پذیرش هوش مصنوعی میتواند از ابعاد زیر مورد توجه قرار گیرد:
– ایجاد چابکی و پویایی در ساختار حکمرانی هوش مصنوعی در کشور با شفاف شدن نقشها و تعیین دامنه وظایف نهادهای سیاستگذار نسبت به یکدیگر؛
– تدوین و تصویب هرچه سریعتر برنامههای شفاف و عملیاتی توسط دستگاههای متولی، یکپارچهسازی و نهاییسازی آنها، تسلط سازمان ملی هوش مصنوعی و نظارت بر اجرای آنها؛
– توجه به ملاحظات اخلاقی و اجتماعی هوش مصنوعی در قالب تدوین سندها یا توصیهنامهها؛
– سرمایهگذاری و مشارکتهای بینالمللی از طریق سکوهای توسعهدهنده وب و با تمرکز بر پروژههای هوش مصنوعی با در نظر گرفتن منافع و مصالح کشور؛
– استمرار و اهتمام به توسعه زیرساختهای ارتباطات و اطلاعات و بازبینی و ارائه اطلاعات دقیقتر از وضعیت خدمات برخط برای مشارکت فعالتر در ارزیابی توسط این شاخص و بهبود جایگاه نقش آفرینی کشور در عرصه هوش مصنوعی از نگاه بینالمللی.