9

اگر خودت را شناختی، به عیب‏هات پی می بری

  • کد خبر : 41255
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۳

آیت الله مجتبی تهرانی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) گفت: اگر کسی از آبرویش مایه می‏گذارد که مال به دست بیاورد، خیلی حقیر است در حالیکه باید عکس این باشد و باید با مال، آبرویش را حفظ کند و مالی با فضیلت است که انسان به‏وسیله آن آبرویش را حفظ کند. به مناسبت […]

آیت الله مجتبی تهرانی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) گفت: اگر کسی از آبرویش مایه می‏گذارد که مال به دست بیاورد، خیلی حقیر است در حالیکه باید عکس این باشد و باید با مال، آبرویش را حفظ کند و مالی با فضیلت است که انسان به‏وسیله آن آبرویش را حفظ کند.

به مناسبت دهه کرامت و ایّام ولادت امام رئوف علی بن موسی الرضا(ع) حدیثی از امام هشتم(ع) به شرح آیت الله مجتبی تهرانی در پی می آید:

رُوِیَ عَنِ عَلِیِّ اَبنِ موسی الرضاِ (عَلَیهِمَاالسَّلامُ) قالَ:«اَفضَلُ المالِ ما وَقی بِهِ العِرضُ وَ اَفضَلُ العَقلِ مَعرِفهُ الاِنسان ِ نَفسَهُ»

در روایت از امام هشتم(صلوات‏الله‏علیه) منقول است که فرمودند: اول؛ «اَفضَلُ المالِ ما وَقی بِهِ العِرضُ»، در بین اموال، بهترین مال برای انسان، آن مالی است که به وسیله آن آبرویش را حفظ کند. خوب دقّت کنید! یک عدّه، آبرویشان را می‏ریزند که مال به دست بیاورند که بدون تعارف، این کار خیلی حقارت و پستی می‏خواهد. لذا اگر کسی از آبرویش مایه می‏گذارد که مال به دست بیاورد، خیلی حقیر است در حالی که باید عکس این باشد و باید با مال، آبرویش را حفظ کند و مالی با فضیلت است که انسان به‏وسیله آن آبرویش را حفظ کند.

دوم؛ «وَ اَفضَلُ العَقلِ مَعرِفهُ الاِنسانِ نَفسَهُ»، عقل در اینجا به معنای ادراکات عقلانی انسان است، هم ادراکات نظری و هم عملی؛ بهترین عقل آن شعور و فهمی است که انسان به وسیله آن، خودش را شناسایی کند.

حضرت می‏فرمایند: «وَ اَفضَلُ العَقلِ مَعرِفهُ الاِنسان ِ نَفسَهُ»؛ خودشناسی؛ نمی‏گوید خداشناسی، جمله عجیبی است، به ذهن ما اینطور می‏آید که امام هشتم باید بگوید: بهترین عقل، آن است که انسان با آن خدا را بشناسد، در حالی که حضرت می‏گوید: خودت را بشناس. چرا؟ جهتش این است که اگر انسان در یک بُعدش، خودش را بشناسد، باید خدا را بشناسد. خودشناسی، انسان را به خداشناسی می رساند.

در روایتی منقول است که: «مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ»؛ اگر خودت را شناختی، پروردگاررت را می‏شناسی. روایت می‏فرماید: ربّت را خواهی شناخت؛ یعنی بنشین کمی فکر کن و ببین چه کاری از دست تو بر می‏آید؛ وقتی فهمیدی هیچ کاره‏ای، می‏فهمی که کس دیگری تو را این جور درستت کرده و اوست که تو را می‏گرداند.

یکی از اشتباهاتی که ما می کنیم این است که خیال می‏کنیم، خودمان رازق هستیم. بیچاره! تو که خالق خودت نیستی که رازق خودت باشی. آن که خالق است، رازق است. لذا وقتی فهمیدی هیچ کاره‏ای، می فهمی کاره دیگری هست و به سوی او راه پیدا می کنی؛ بعد به سمت او می روی.

«اَفضَلُ العَقلِ مَعرِفهُ الاِنسانِ نَفسَهُ»؛ بهترین شعور و درک این است که خودت را بشناسی، وقتی خودت را شناختی، بعد خدا را می شناسی. یعنی وقتی فهمیدی عاجز و بیچاره‏ای، می فهمی کاره دیگری هست و به سوی او راه پیدا می کنی.

لذا حضرت می فرماید: «اََفضَلُ العَقلِ» این است که آدم خودش را بشناسد. اگر خودت را شناختی، به عیب‏هات پی می بری، می روی خودت را اصلاح می کنی. تو خودت را یادت رفته است. کمی بنشین، ببین چقدر رذیله، در تو هست. حرص داری، طمع داری، کبر داری. شاید به فکر اصلاح خودت بیفتی.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=41255

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]