2

کاهش درآمد سرانه و خروج بی ضابطه و غیر قانونی ارز به عنوان ثروت ملی

  • کد خبر : 4174
  • ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۷

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: به دنبال تحریم‌هایی که برای کشور به وجود آمد فکر کردیم که چرا میلیاردها دلار پولمان را در کشورهای خارجی نگهداری کنیم ولی آنها یک درصد سود به ما بدهند لذا برای اولین بار ذخایرمان به داخل کشور انتقال دادیم تا مبادا بلوکه شود و آن را در بانک‌های […]

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: به دنبال تحریم‌هایی که برای کشور به وجود آمد فکر کردیم که چرا میلیاردها دلار پولمان را در کشورهای خارجی نگهداری کنیم ولی آنها یک درصد سود به ما بدهند لذا برای اولین بار ذخایرمان به داخل کشور انتقال دادیم تا مبادا بلوکه شود و آن را در بانک‌های داخلی ذخیره کردیم و توانستیم پروژه‌های زیربنایی و پتروشیمی بسیاری را احیا کنیم.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود بهمنی در همایش تخصصی راهبردهای نوین در پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز مصرف سالانه طلا در کشور را بین ۳۰ تا ۴۰ تن عنوان کرد و گفت: با توجه به حجم بالای تقاضا برای خرید طلا در کشور ۵۰۰ تن طلا ذخیره کرده‌ایم که تا ۱۰ تا ۱۵ سال آینده کافی خواهد بود.

بهمنی ادامه داد: در دو سال گذشته به دلیل شرایط رکودی جهانی تقاضا برای خرید به شدت افزایش پیدا کرده و از این رو احساس کردیم که باید منابع خود را تبدیل به طلا کنیم. دلیل این که قیمت طلا بالا رفته است به دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا یا پول اروپا و دغدغه مردم کشورهای جهان برای نگهداری دارایی خود بوده واز این رو به سمت خرید طلا رفته‌اند لذا پیش بینی می‌کنیم این فلز با عرضه محدود و افزایش تقاضا قطعا افزایش قیمت پیدا کند.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه از نصب سیستم یکپارچه نرم افزاری در ۷۰۰ صرافی کشور به منظور رصد تمام دریافت‌ها و پرداخت‌هایشان خبر داد و در توضیح اقدامات صورت گرفته توسط بانک مرکزی گفت: از جمله اقدامات عملی ما در سال گذشته تکشیل کمیته ارز بود و با مدیریت دو بانک تجاری برخورد کردیم و ۱۱ صرافی را بستیم.

وی افزود:‌ از هزار و ۷۰۰ تعاونی اعتباری اجازه دادیم که ۱۴ تعاونی باقی بمانند و فعالیت کنند.

بهمنی با بیان این‌که نزدیک به ۸۵۰ هزار میلیارد ریال خارج از شبکه بانکی پول رد و بدل می‌شد بدون این که ذخیره قانونی داشته باشند، گفت:‌ در دو سال گذشته موفق شدیم تا بسیاری از موسسات مالی و پولی را ساماندهی کنیم.

وی افزود: تمام واحدهای بانک مرکزی موظف شدند اقدامات محدودکننده‌ای علیه تعاونی‌هایی را که رفتار آن‌ها مخل بازار پولی باشد اعمال کنند.

رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تصویب آن در مجلس گفت:‌ اگر مجلس این قانون را سریع‌تر به ما بدهد بهتر عمل خواهیم کرد چون هم اکنون در برخی موضوعات موارد کیفری قاچاق و پاسخ به جرم قاچاق قانونی نداریم و دستمان بسته است که امیدواریم هر چه سریع‌تر این قانون تصویب شود.

وی در عین حال با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور گفت: باید در مدیریت بازار ارز و سایر بازارها پیچیدگی‌های لازم را لحاظ کرد.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که اگر بتوانیم جلوی قاچاق کالا را بگیریم میلیاردها دلاری که خواسته یا ناخواسته از مرز وارد می‌شود جلویش گرفته می‌شود ادامه داد: قاچاق موجب کاهش درآمد عمومی دولت می‌شود و بسیاری از صنایع در سال‌های اخیر به دلیل معضل قاچاق آسیب بسیار زیادی دیده‌اند.

وی در عین حال کاهش درآمد سرانه و خروج بی ضابطه و غیر قانونی ارز به عنوان ثروت ملی را از جمله پیامدهای گسترش قاچاق عنوان کرد.

بهمنی با بیان این‌که در طول سال‌های گذشته در مرزهای کشور نزدیک به شش هزار و ۵۰۰ شهید داده‌ایم، گفت:‌ این امر به منزله مبارزه با قاچاق مواد مخدر در مرزهای کشور بوده است و اگر مرزهای ایران را این طور کنترل نمی‌کردیم قاچاق تمام اروپا را گرفته بود. ولی آن‌ها ما را حامی مواد مخدر می‌دانند در حالی که دین و مذهب اجازه قاچاق انسان و مواد مخدر نمی‌دهد تا درآمدها نامشروع نصیب کشور شود.

رییس کل بانک مرکزی در پایان با انتقاد از برخی رسانه‌ها و مطبوعات در نادرست جلوه دادن آمارهای بانک مرکزی اظهار کرد: ما ارز را کنترل می‌کنیم ولی رسانه‌ها و مطبوعات می‌نویسند بانک مرکزی ارز ندارد در کجای دنیا این گونه برخورد می‌شود که آمارهای بانک مرکزی را زیر سوال می‌برند که ما می‌بریم. معتقدم باید یکپارچگی و همگونی و وحدت را مدنظر قرار بدهیم و از تخریب بپرهیزیم. بانک مرکزی با همه تحریم‌ها طلا و منابع ارزی کشور را به نحو مطلوبی مدیریت کرده است و شایسته نیست که رسانه‌ها و مطبوعات این رویه را به ناحق در پیش بگیرند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=4174

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر