به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، ماده ۵۴ برنامه ششم توسعه، معاونت علمی، وزارت صمت و … را مکلف کرده است که تا پایان سال ۱۴۰۰ به میزان ۸۵ درصد دانش طراحی واگن را بومی سازی کند.
در این راستا، با توجه به منابع مالی معاونت و صندوق نوآوری و شکوفایی پروژه مترو تهران با موفقیت اجرایی شد. با اجرای این پروژه شبکه شرکت های دانش بنیان ریلی تشکیل شد.
با به سرانجام رسیدن این پروژه، زمینه سرریز فناوری های داخلی سازی شده در توسعه سایر فناوری های ریلی و تامین نیاز کشور ایجاد شد.
با توجه به رسالت ملی معاونت، تولید بار اول مترو پنج واگنه برای سایر استان ها در دستور کار قرار گرفت و مجوز ترک تشریفات تولید بار اول برای مترو اصفهان صادر شد و شبکه شرکت های دانش بنیان ریلی با سرپرستی گروه مپنا برای ساخت این مترو انتخاب شد و در جلسه مذکور چند و چون قرارداد بار اول این متروی پنج واگنه با مپنا، مترو اصفهان و معاونت به بحث گذاشته شد.
با توجه به تجربیات شرکت مترو و ایرادات محصول خارجی مورد استفاده در مترو اصفهان، مقرر شده این قطار از لحاظ کیفی و فنی محصولی باکیفیت تر باشد و مشکلات محصولات خارجی نیز با تکیه بر دانش مهندسی و توانمندی داخلی رفع شود.
گفتنی است، کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه شرکتهای دانشبنیان برای مشارکت و حضور در مناقصات دولتی، ترک تشریفات قوانین و مقررات عقد قرارداد و برگزاری مناقصات راهاندازی شده است.
بر اساس این تسهیل، اگر شرکتها بتوانند محصول مورد نظر را با کمترین حجم اقتصادی و با کمترین فاصله فناورانه نسبت به نمونه خارجی تولید کنند میتوانند از مزایای این کارگروه بهرهمند شوند. هدف از این کارگروه تولید یک کالا نیست بلکه هدف نهایی آن ایجاد یک بنگاه توانمند برای ساخت تجاری محصولات فناورانه است.