1

برخورد با متخلفان ارزی خودروهای وارداتی کلید می‌خورد؟

  • کد خبر : 419698
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهدی ضیغمی، مدیر طرح خودروهای وارداتی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) دو روز پیش اعلام کرد: «راهبرد دولت در آینده نزدیک این است که تنها شرکت‌هایی مجاز به واردات خودرو خواهند بود که قادر باشند خودروهایی با قیمت ارزی پایین‌تر نسبت به سایر تأمین‌کنندگان وارد کنند». وی تأکید […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهدی ضیغمی، مدیر طرح خودروهای وارداتی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) دو روز پیش اعلام کرد: «راهبرد دولت در آینده نزدیک این است که تنها شرکت‌هایی مجاز به واردات خودرو خواهند بود که قادر باشند خودروهایی با قیمت ارزی پایین‌تر نسبت به سایر تأمین‌کنندگان وارد کنند».

وی تأکید داشت: تخصیص ارز تنها برای شرکت‌هایی انجام می‌شود که قادر به واردات خودروهای ارزان‌تر باشند تا رقابت در بازار خودروهای وارداتی افزایش یابد و به تنظیم بازار کشور کمک کند.

این اظهارات به‌نظر می‌رسد باز هم تغییرات و تحولات جدیدی در سیاست واردات خودرو را نشان می‌دهد، طبق این استراتژی، دولت قصد دارد مسیر واردات خودرو را به‌گونه‌ای هدایت کند که ارز  فقط به خودروهایی تخصیص یابد که قیمت ارزی پایین‌تری دارند، و این به‌معنی رقابت بیشتر خودروهای وارداتی با محصولات داخلی خواهد بود.

چالش‌های گذشته واردات خودرو/ چرا مصرف‌کننده با عوارض نجومی کنار آمد؟

سال‌هاست که سیاستگذاران خودرو به‌دنبال کاهش ارزبری واردات خودرو بوده‌اند؛ اما واردکنندگان معمولاً تمایل دارند خودروهای گران‌قیمت و لوکس وارد کنند، چرا که این محصولات سود بیشتری برای آنان دارند.

در بازار انحصاری فعلی خودروهای خارجی نیز افزایش هزینه‌های ترخیص ضرری به واردکننده وارد نمی‌کند و مصرف‌کننده نیز به‌امید افزایش قیمت به‌نوعی با این چالش کنار آمده است،
این در حالی است که سقف قیمتی واردات خودرو در آیین‌نامه‌های دولتی ۲۰ هزار دلار در نظر گرفته شده است، اما اکثر خودروهای وارداتی در این محدوده قیمتی در زمان حاضر به کشور وارد شده‌اند.

علی‌رغم تلاش‌های دولت برای تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای گران‌قیمت با ارز تخصیصی، منجر به بروز مشکلاتی در بازار خودرو شد، در زمان حاضر برخی از خودروهای وارداتی با قیمت‌های بالاتر از نرم طبیعی  در بازار به فروش می‌رسند و این موضوع باعث نگرانی سیاستگذاران شده است.

بیش‌اظهاری و تخلفات واردات خودرو

کنار مشکلات ارزی، برخی واردکنندگان خودرو با بیش‌اظهاری در ارزش خودروهای وارداتی سعی کرده‌اند ارز بیشتری از دولت دریافت کنند. مهدی ضیغمی نیز در چندین اظهارنظر تأیید کرده است که برخی از خودروها، مانند مدل‌های تویوتا، به‌دلیل تناقض در ارزش‌گذاری گمرکی از سامانه عرضه خودروهای وارداتی حذف شده‌اند و در حال بازنگری قیمت‌ها در گمرک هستند. به‌نظر می‌رسد تخلفات واردات خودرو و بیش‌اظهاری گمرکی به افزایش غیرمنطقی هزینه‌ها و سوءاستفاده از منابع ارزی کشور منجر شده است.

تخلف بیش‌اظهاری جلوی ورود حداکثر خودرو را گرفت

براساس اظهارات ضیغمی، قرار است که قیمت‌های ارزی در سامانه گمرک اصلاح و کاهش یابد، این اقدام در حالی انجام می‌شود که برخی از کارشناسان و واردکنندگان پیش‌بینی می‌کنند که این سیاست ممکن است به واردات خودرو بیشتر با منابع ارزی محدود کمک کند. در زمان حاضر، خودروهای چینی، ژاپنی، کره‌ای و اروپایی در بازار ایران موجود هستند اما مسئله اصلی این است؛ اگر جلوی بیش‌اظهاری گرفته شود مثلاً با یک میلیارد دلار منابع چه‌تعداد خودروی بیشتر امکان ورود به کشور خواهد داشت؟

همچنین با توجه به ابهامات مطرح‌شده در مورد بیش‌اظهاری برخی مدلهای خودروهای وارداتی سؤالی که در محافل کارشناسی مطرح می‌شود این است؛ آیا برخورد با متخلفان حوزه ارزش گمرکی صورت می‌گیرد؟

در مجموع، تغییرات جدید در سیاست واردات خودرو می‌تواند به رقابتی‌تر شدن بازار منجر شود، اما چالش‌ها و مشکلاتی مانند افزایش نظارت بر قیمت‌گذاری و برخورد با تخلفات ارزی نیز در این مسیر وجود دارد، بر این اساس وزارت صمت باید به‌دقت نظارت کند تا از بروز تخلفات جدید جلوگیری کند و به سیاست‌گذاری‌های مؤثرتر برای تنظیم بازار خودرو دست یابد.

انتهای پیام/+

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=419698

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]