1

آیین‌نامه ارتقاء علوم انسانی آماده طرح در شورا‌ی عالی انقلاب فرهنگی

  • کد خبر : 425364
  • ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۰

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، موضوعات مهمی پیرامون آیین‌نامه ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی در حوزه علوم انسانی و هنر بررسی شد. یکی از محورهای اصلی این جلسه، بررسی و تصویب ماده‌ای جدید در آیین‌نامه ارتقا، با عنوان […]

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، موضوعات مهمی پیرامون آیین‌نامه ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی در حوزه علوم انسانی و هنر بررسی شد.

یکی از محورهای اصلی این جلسه، بررسی و تصویب ماده‌ای جدید در آیین‌نامه ارتقا، با عنوان «فناوری» بود. این ماده به عنوان یک ماده مستقل، جایگاهی ویژه برای فعالیت‌های فناورانه در حوزه علوم انسانی و هنر قائل می‌شود.

به گفته «سعیدرضا عاملی» رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، فناوری، نوع‌آوری و مسئولیت اجتماعی باید به عنوان ابزاری کلیدی در مسیر پژوهشی برای حل مسائل کشور در نظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: ضروری است تعریف عملیاتی دقیقی از فناوری ارائه شود تا اعضای هیئت علمی بتوانند بر اساس آن فعالیت‌های خود را ساماندهی کنند. همچنین باید از همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی بهره گرفت.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در این نشست، به مسیرهای ارتقا اشاره کرد که شامل مسیرهای آموزشی، آموزشی ـ پژوهشی و پژوهشی است.

او تأکید کرد: برای هر مسیر، سازوکار امتیازات باید به صورت دقیق مورد بررسی و نقد قرار گیرد.

عاملی با تأکید بر اهمیت استفاده از اعضای هیئت علمی گروه‌های علوم انسانی و هنر در حوزه فناوری، اظهار داشت: ضروری است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تعریف عملیاتی از مفهوم فناوری در علوم انسانی و هنر، عنوان کرد: در حوزه‌هایی مانند روان‌شناسی و مشاوره، بازتولید علوم در حوزه نرم و دیجیتال، ظرفیت‌های جدیدی را در زیست‌بوم دوم علم به وجود آورده است.

عاملی تأکید کرد: با تعریف عملیاتی از فناوری و تدوین الگوریتم‌های مرتبط، می‌توان خروجی‌های علمی را به سازوکارهای کاربردی تبدیل کرد که این امر اساتید را به سمت فعالیت‌های فناورانه سوق می‌دهد.

در ادامه جلسه، اعضا به بررسی مصادیق فناوری در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و هنر پرداختند و بر ضرورت تبیین دقیق این مفاهیم برای تسهیل در اجرای آیین‌نامه‌های مرتبط تأکید کردند.

در این جلسه بعد از نزدیک به ۲۰۰۰ نفر ساعت کار ریزبینانه، تخصصی و معطوف به ظرفیت‌های خاص حوزه علوم انسانی، اجتماعی و هنر، آئین‌نامه ارتقاء علوم انسانی، اجتماعی و هنر جمع‌بندی و آماده طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

در این اقدام با مرکزیت دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی و مرکز تحقیقات سیاست علمی و همکاری دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه کار به جمع‌بندی رسید.

انتهای پیام/؛

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=425364

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]