2

کسی بیراهه می‌رود که نبیند، کسی که می‌بیند بیراهه نمی‌رود.

  • کد خبر : 42546
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۶

اگر کسی خواست چیزی از جهان را بشناسد هیچ چاره ندارد مگر از راه معرفت خدا و ارتباط با او، چون او آفرید و او هم دارد اداره می‌کند

افق(ofoghnews.ir): آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر پنج‌شنبه در ادامه سلسله مباحث اخلاق خود که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به ایام پربرکت ماه ذیقعده گفت: ماه ذیقعده ماه اربعین‌گیری است، گرچه در تمام مدت سال انسان می‌تواند اربعین بگیرد یعنی اهل چلّه باشد یعنی چهل شبانه‌روز مواظب خود باشد تا هم علوم صحیح از قلبش بجوشد هم اخلاق صحیح نصیب قلبش بشود؛ این اربعین‌گیری دستور صریح اسلام است منتها از اول ذیقعده تا دهم ذیحجّه بهار اربعین‌گیری است.

وی در ادامه طالبان علم را وارثان انبیاء دانست و گفت: انسان‌هایی که در مسیر علم حرکت می‌کنند چه حوزوی چه دانشگاهی چه گروه دیگر، اینها وارثان انبیایند و آنچه از انبیا ارث می‌برند همین معارف علمی و عملی است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که اربعین گیری باعث می‌شود تا انسان از علم صحیح و عمل صالح برخوردار باشد، و از علم لذت ببرد، گفت: سرّ اینکه ما هر روز پس از درس دادن یا درس گرفتن خسته به منزل برمی‌گردیم برای اینکه مانند یک کارگر عادی هستیم زیرا آن علمی که انسان را با نشاط می‌کند و روح و ریحان عطا می‌کند، علمی است که از درون بجوشد و آن همان نوری است که خداوند آن را به قلب انسان افاضه می کند.

نباید به بیراهه برویم

مفسر قرآن کریم با ذکر اینکه اگر بخواهیم راه صحیح را با نشاط و با سرعت طی کنیم، نباید بیراهه برویم، افزود: کسی بیراهه می‌رود که نبیند، کسی که می‌بیند بیراهه نمی‌رود.

وی در توضیح این مطلب به نقل از بزرگان معرفت، گفت: اگر از متاع‌های دنیا تکّه کاغذ یا چوب یا سنگ مختصری را روی چشمت بگذاری، این چشم جایی را نمی‌بیند و اگر محبّت همین‌ها را به دل بگذاری، دل جایی را نمی‌بیند و لذا کج راهه و بیراهه می رود و راه دیگران را می‌بندد.

آیت الله جوادی آملی، معرفت الهی را تنها راه نجات انسان دانست و گفت: اگر کسی خواست چیزی از جهان را بشناسد هیچ چاره ندارد مگر از راه معرفت خدا و ارتباط با او، چون او آفرید و او هم دارد اداره می‌کند. با توجه به اینکه انسان اگر خواست چیزی را بشناسد از راه سبب باید بشناسد، پس بدون ارتباط با خدا اشیا شناخته نمی‌شود و لذا انسان بیراهه می‌رود.

وی با ذکر اینکه اگر محبت دنیا به دل بنشیند چشم دل کور می‌شود، گفت: دنیا، آسمان و زمین و آب و باغ و راغ و اینها نیست اینها مخلوق‌های الهی‌اند، بلکه همین بازی‌ها، همین سرگرمی‌ها، همین مقام‌خواهی‌ها، همین خودخواهی‌ها، همین برتری‌طلبی‌ها، همین تظاهر به مال و جمال و امثال اینها دنیاست.

این مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از مباحث خود به شرح نامه چهل و پنجم از کتاب شریف نهج البلاغه که حضرت امیر خطاب به عثمان بن حنیف انصاری نوشته، پرداخت.

مهر

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=42546

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]