به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اتوبوسرانی شهر تهران به عنوان یکی از بخش های مهم حمل و نقل عمومی در پایتخت، می تواند نقش کلیدی در کاهش مشکلات ترافیکی و افزایش سهولت تردد روزانه شهروندان ایفا کند اما متأسفانه روند رو به بهبود وضعیت اتوبوسها با روی کار آمدن دوره پنجم مدیریت شهری از سال ۹۶ با پسرفت مواجه شد و به تدریج هزاران اتوبوس فرسوده و نیازمند تعمیر راهی توقفگاه های شهر تهران شدند.
وضعیت بحرانی اتوبوسرانی مسئولان فعلی شهر تهران را برآن داشت تا برای جبران پسرفت های حوزه حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوسرانی، آستین ها را بالا بزنند؛ بنابراین نوسازی و بازسازی ناوگان به یکی از اولویت های جدی مدیریت شهری تبدیل شد.
بر این اساس، شورای شهر تهران حدود نیمی از بودجه سالانه شهرداری را به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص داد و شهرداری قرارداد تأمین ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با چین را منعقد کرد.
البته تهران به حدود ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد اما اکنون با اقدامات مدیریت شهری، ۱۰۰۰ اتوبوس فعال در دوره گذشته مدیریت شهری به حدود ۳۰۰۰ دستگاه از طریق نوسازی و اورهال افزایش یافته است.
از قرارداد ۲۵۰۰ دستگاهی که با تولیدکنندگان داخلی امضا و از سال گذشته اجرایی شد، تا نیمه نخست امسال بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دریافت شده و احتمالا در فرصت باقی از سال جاری، طبق قول خودروسازان، این رقم به ۱۰۰۰ دستگاه خواهد رسید.
از محل قرارداد شهرداری تهران با چین نیز با همه سنگ اندازی ها و ممانعت هایی که در مسیر تحقق قرارداد ایجاد شد، تعدادی از اتوبوس ها به کشور رسید اما با وجود نیاز مبرم شهر تهران به اتوبوس، در گمرگ بندرعباس معطل انجام امور پیش از ترخیص بودند.
حجت الاسلام سیدمحمد آقامیری؛ عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار تسنیم، گفت: ۱۱۹ دستگاه اتوبوس برقی حدود ۲ ماه و نیم گذشته و ۶۰ دستگاه دیگر نیز حدود ۳ هفته قبل به گمرک بندرعباس رسیده است.
وی ادامه داد: مجموعاٌ ۱۷۹ دستگاه اتوبوس برقی معطل ارزشگذاری گمرک بودند این در حالی است که پیش فاکتور خرید اتوبوس ها از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ارائه شده بود.
احمد قیومی؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز در گفتوگو با تسنیم، اظهار کرد: از مرحله ارزشگذاری اتوبوسها عبور کردهایم و از امشب انتقال اتوبوسها به تهران با ۶ دستگاه آغاز میشود؛ در ادامه این روند، روزانه حدود ۱۰ دستگاه بارگیری میشود و فکر میکنم تا دهه فجر همه اتوبوسها به تهران برسند.
به گزارش تسنیم، اگرچه این انتظار وجود داشت که با توجه به مشکلات حوزه اتوبوسرانی در تهران، مسئولان مربوطه در گمرک با همکاری بیشتر، زمینه ورود سریعتر اتوبوسها به تهران را فراهم کنند اما عبور از مرحله ارزشگذاری اتوبوسها نویدبخش سرعت گرفتن انتقال سایر اتوبوسهای چینی به تهران و تحقق وعدههای مدیران شهری مبنی بر افزایش ناوگان اتوبوسرانی است.
انتهای پیام/