به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی با حضور در بیستوسومین دوره آموزشی-تشکیلاتی جهاد اکبر اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاههای سراسر کشور در مشهد مقدس ضمن یادآوری فضایل زیارت امام معصوم به تبیین مفهوم مقاومت از نگاه مبانی جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
احمدیان ضرورت تشخیص رسالت نخبگان در شرایط فعلی را یادآور شد و گفت: احمدیان با بیان اینکه امروز ما در دنیا درگیر بحثی شدهایم که بحث مقاومت است، فلسفه مقاومت چیست؟ از کجا شروع شده است؟ آیا در این ۳۰-۴۰ سال اخیر و حزب ا… لبنان و مقاومت فلسطین ایجاد شده است یا نه یک جریان ریشهدار تاریخی است. رسالت مقاومت چیست؟ برای چه باقی میماند؟ اگر بخواهیم ریشه مقاومت را در فلسفه مقاومت جست و جو کنیم، قرآن مقاومت را معرفی کرده است. در مورد انبیا میفرماید، «در هر امتی ما رسولی را برانگیختیم»، استثنا ندارد. و میگفتند «خدا را بندگی کنید و از طاغوت دوری کنید» یعنی نمیشود اولی را خوب انجام داد، به دومی اعتنا نکرد. پس مقاومت، رسالت جوامع الهی و انسانی و هر فرد انسان است. فکر نکنید این گوشه ای از دین است همه دین حول این موضوع منظم شده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ریشه های قرآنی مفهوم مقاومت عنوان کرد: عبادت، عبودیت است، هر کس به حرف ناطقی گوش کند او را بندگی کرده است، پس عبودیت و بندگی یعنی گوش به حرف دادن، از گوش به حرف خدا دادن و گوش به حرف غیر خدا ندادن زندگی بشر و زندگی اجتماعی بشر آغاز میشود. که دو لازمه دارد، که “صبر و تقواست”، تقوا چیزی است که شما را در این مسیر حفظ میکند. بر این اساس خداوند فرمود «فاستقم کما امرت»، راه دومی جز این نیست.
بعضیها گفت و گو و مذاکره را در روبروی استقامت قرار میدهند، این برداشت اشتباه است. با کفار هم میشود مذاکره کرد، با رعایت چه اصلی؟ بر مبنای اصل مقاومت میشود، مذاکره کرد. براساس مقاومت است که جهاد اصغر و جهاد اکبر معنا پیدا میکند
جهاد کبیر هم معنا پیدا میکند جهاد کبیر یعنی اطاعت نکردن، میشود با آنها نجنگید، مفهوم این اطاعت نکردن این نیست که حتما زد و خورد داشته باشید، مفهوم این اطاعت نکردن این است که گوش به حرفشان ندهید. جایی که حرفشان را منطقی میبینی قابل جمع با اصول خودت میبینی، اشکالی ندارد گوش کن. یک جایی در تناقض و تضاد میبینی آنجا نمیشود گوش کرد. زندگی ائمه ما پر از این تشخیص است، کجاها میشود کوتاه آمد و کجاها نمیشود. آنجایی که باید کوتاه بیاییم، سفت باشیم از دست میرویم. نه اینکه خدا به وعدهاش عمل نکرده است ما عقلمان را به کار نینداختهایم. آنجایی که باید بایستیم کوتاه بیاییم باز هم اشتباه است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با استناد به برخی روایت ادامه داد: قدرت مومن و قدرت عقل بر همین مبناست. عقل آن چیزی است که بین دو ضرر، اقل الضررین را تشخیص دهد و بین دو نفع اکثر النعین را تشخیص بدهد.
پس منظور از مقاومت اطاعت نکردن از طاغوت است. مقاومت از حضرت آدم آغاز شد و ادامه دارد مقاومت بر اطاعت خدا و مقاومت بر اجتناب از طاغوت، شاید اگر بخواهیم جنس و ماهیت مقاومت را مطرح کنیم در بعد اول صبر بر طاعت است، در بعد دوم صبر بر برائت است. مقاومت چیزی است که امروز باید بیشتر بشناسیم در غیر این صورت، دچار افراط و تفریط میشویم.
برخورد طاغوت با مقاومت چیست؟ شکست دادن هدف دشمن نیست، جنگ روانی دشمن را ببینید، او به دنبال شکست نیست. تلاش دشمن این است که به مقاومت پایان دهد. اگر دنبال اثبات شکست است به خاطر این است که بگوید مقاومت را ادامه ندهید. تاکتیکهایش؛ دروغ، شایعهپراکنی، اختلاف و تفرقه است. تلاش میکنند بین ما اختلاف ایجاد کنند و گاهی ما هم داخل این پازل میافتیم، او میگوید مسئولین ایران چون امروز و فردا نزدند پس ترسیدند، عده ای در داخل میگویند چرا میترسید بزدید، در موضوعات مختلف دو گروه میشویم. مذاکره بکنند یا نکنند. حمله صادق ۳ انجام بدهیم یا انجام ندهیم.خلق دوگانههای کاذب و انداختن جبهه مقاومت در این دوگانهها از ترفندهای دشمن است. راهکار ائمه اطهار این است که تن به این دوگانهها ندادهاند. فرار از دوگانه هنر مومنین است، افتادن در دوگانه اشتباه است. یکی گفت به مذاکره یا بگوید بله یا نه، ما گفتیم “نه میگوییم بله و نه میگوییم نه”. چند مصداق همینطور ردیف کردهاند مثلا طرفداران Fatf و مخالفان آن، این دوگانهها را دشمن میسازد و بعضی به آنها دامن میزنند. هدف همه این موارد اختلاف در جبهه مقاومت و جامعه ایران است.
احمدیان اظهار کرد: دوگانهسازی، ایجاد اختلاف، چندگانه سازی ، تحقیر و مسخره کردن، متهم کردن به ترس ابزارهای دشمن است. حالا یک بار غریبه این کارها را میکند اشکالی ندارد، اما یک وقت خود ما این کار را نسبت به هم انجام میدهیم، این چه کاری است؟مواظب این باید بود، خیلی تلاش میکنند، مسئله مقاومت را پاک کنند و بگویند ۴۰ سال است بین ایران و اسرائیل جنگ بوده است. جنگ و مقاومت تفاوت دارد اولا درگیری ما رژیم صهیونیستی جنگ نبوده است، همین الان هم جنگ به آن معنا نداشتهایم، او اقدامی کرد ما هم اقدامی کردیم، مفهوم جنگ این نیست، کسی که جنگ را بشناسد میفهمد، این جنگ نیست. این ۳۰-۴۰ سال هم خود آنها میگفتن جنگ نداریم، پنج، شش سال است می گویند جنگ در فضای خاکستری، یعنی جنگ آنجایی که جنگ نمیشود، اما الان برای یک جنگ روانی دارند میگویند ۴۵ سال در جنگ هستیم، این در حالی ست که از ابتدا انقلاب اسلامی قرار شد یک جبهه مقاومت در برابر اسرائیل شعله ور کند و توسعه دهد. این کار در این ۴۰ سال شده است. کجا بنا شده است در این ۴۰ سال با راه اندازی جبهه مقاومت اسرائیل را سرنگون کند و از بین ببرد؟ مطالبی در فضای مجازی میبینیم، غصه میخورند چرا غزه تمام شد؟ می گویندبا این جنگ غزه، اسرائیل از بین میرفت، ایجاد هدف های بزرگ کاذب ،یکی از ترفند های دشمن است که شما احساس شکست بکنید.
بله مقام معظم رهبری فرمودند اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد اولا ۴-۵ سال آن بیشتر نگذشته است ثانیا نگفتند این کار میشود، دشمن گفت که تا ۲۵ سال آینده چه میکنم، ایشان فرمودند تا ۲۵ سال آینده معلوم نیست شما باشید، شما نیستید. ثالثا کی فرمودند با جنگ میرویم و میگیریم؟ اصلا حرکت ما اینگونه نیست.
کسی بخواهد این کار را بکند مینشیند برای کار نظامی برنامهریزی میکند، ما مشغول این نیستیم، ما مشغول تقویت مقاومت هستیم. ممکن است یک روزی به درگیری نظامی هم منجر بشود که با جنگ نظامی هم دشمن را از بین برود، ولی بنای ما این نیست که مقاومت با جنگ عمل کند، نفس مقاومت دشمن را از پای درمیآورد. این مفهومی ست که بنده از فرمایش آقا برداشت میکنم، البته با ایشان چک نکردهام و نمیگویم قطعی است، اما منطق نظر ایشان و حضرت امام را میدانستم.
اول انقلاب امام فرمودند صدور انقلاب، یک عده راه افتادن نیروی مسلح درست کنند امام جلوی آنها را گرفتند که یعنی که چه در دیگر کشورها از این داستانها راه بیاندازید. پس صدور انقلاب چه؟ آقا تعبیر قشنگی به کار بردند، فرمودند انقلاب شبیه عطر است، هیچ کس نمیتواند جلوی بوی آن را بگیرد این بوی عطر در همه جا منتشر میشود. انقلاب حق است، درست است و منطبق با فطرت انسانهاست. انقلاب کار خودش را میکند. اینکه ما یک گروه راه بیاندازیم میشود مدل کمونیستی.
مدل حذف اسرائیل که امام و آقا فرمودند در تفکر انقلاب اسلامی، یعنی پوچی اسرائیل را بر همه آشکار کردن و کارکرد خود را از دست بدهد و خود به خود ساقط شود. مانند اینکه امام در نامه به گورباچوف نوشتند، همینطور تعبیری به کار بردند و هیچ کاری هم نکردند، فرمودند کمونیست به موزه تاریخ می رود، پس همه باید بسیج می شدیم تا کمونیسم را از بین ببریم تا فرمان امام اجرا بشود؟ نه امام اصلا انتظار نداشتند کسی چنین کند کمونیسم رفت به موزه تاریخ ، چون از یک ذاتی و یک جنسی صحبت میکرد پوک از آب درآمد و فروپاشید.
دکتر احمدیان با اشاره به مخالف بودن بعضی یهودیان با رژیم اسرائیل افزود: این جریان پوچ را میشود از بین برد، نه اینکه ما از یک طرف، حزب ا… از یک طرف، یمن از یک طرف جمع شویم، عرض کردم روزی ممکن است جنگ شود اما این طراحی و برنامه ما نیست.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در جمع بندی مباحث خود گفت: براین اساس در راهی که پیشرو داریم مقاومت شرط است نه جنگ، دقت کنید پس نکته اول اینکه مقاومت با جنگ فرقهای عمده ای دارد، جنگ یکی از اشکال مقاومت در مدت کوتاهی است. نکته دوم اینکه هدف جنگ در طول تاریخ اعمال اراده و پیروزی بوده است. اما هدف مقاومت، تداوم مقاومت است. سوم اینکه جنگ پایان دارد اما مقاومت تمام نمی شود چهارم اینکه نتیجه جنگ که به دست میآید عرض کردم پیروزی است که خدا خیلی با آن کاری ندارد، رسالت انسان پیروزی نیست، اقتضای آن تداوم مقاومت است، خداوند با تداوم مقاومت کار دارد و یکی از چیزهایی که به آن میدهد پیروزی است. براین اساس غایت مقاومت فرج است. فرج فقط ظهور نیست. ظهور شما به سمت امام است و ظهور فقط با مقاومت به وجود می آید. جنگ محک و میزان نیست اما مقاومت محک و میزان است. ابتلا هم با مقاومت معنا پیدا می کند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در انتها پس از تبیین موضوع مقاومت گفت:من سعی کردم وضعیت واقعی را از منظر انقلاب اسلامی نه از منظر بعضی برادران عجول ما البته پردغدغه و علاقهمند به انقلاب عرض کنم. لذا تا زمانی که انقلاب مقاومت میکند، انقلاب استمرار دارد و پیروز است و تمام افرادی که در دالان مقاومت حضور دارند اجرمجاهد فی سبیل الله را میبرند.
لازم به ذکر است پس از پرسش و پاسخ دانشجویی در انتهای این نشست تندیس یادبود بیست وسومین دوره جهاد اکبر به دکتر احمدیان دبیرشورای عالی امنیت ملی اهدا گردید.
انتهای پیام/