اینها بخشهایی از سخنان پروفسور مجید سمیعی رئیس انجمن جراحی قاعده مغز جهان و چهره ماندگار علمی ایران بود که صبح دوشنبه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ایراد شد.
وی افزود: تا میتوانید کودکان را از رایانه دور کنید چون حجم عظیم اطلاعات و دادههایی که به مغز کودک وارد میکند باعث آلودگی مغزی و فکری در او میشود و بهویژه بازیهای رایانهای که بهمدت طولانی استفاده شود جز تلف کردن انرژی مغزی و آسیبهای جسمی و مغزی به کودکان دستاورد دیگری ندارد.
پروفسور سمیعی که در یک سخنرانی بینرشتهای با موضوع آموزش بهینه مغز برای مدیریت سخن میگفت افزود: مغزانسان ها معمولاً در حدود ۱۳۰۰تا ۱۴۰۰گرم وزن دارد اما وزن مغز خانمها کمی کمتر از آقایان است اگرچه کیفیت و بازدهی مغز خانمها از آقایان بیشتر است، به همین دلیل است که خانمها قادرنددر آن واحد چند کار را با هم انجام دهند و قبولی بیشتر خانمها در دانشگاهها نیز به همین دلیل است.
وی اضافه کرد: مغز انسان در حدود ۱۰۰میلیارد سلول به نام نرون دارد، از ابتدای تولد این سلولها در مغز کودک وجود دارد اما ارتباطات میان این سلولها بهتدریج شکل میگیرد بهطوری که در دو سالگی کودک میتواند همهچیز را یاد بگیرد اما متأسفانه قدرت درک و فهم کودکان در این سنین زیاد جدی گرفته نمیشود. وی ضمن مقایسه مغز انسان با رایانه و میکروپروسسور آن گفت: با وجود پیشرفتهای گسترده علمی در دنیا و رشد علم روباتیک هنوز رایانه یا روباتی که بتواند با شنیدن یک لطیفه بخندد وجود ندارد یا روباتی که بتواند با مشاهده محیط اطراف شعر بگوید ساخته نشده
است. وی تصریح کرد: ما تازه در ابتدای راه شناخت رازهای پیچیده مغز انسان
هستیم.
وی با اشاره به مادهای به نام دوپامین که در مغز ترشح میشود گفت: با ترشح دوپامین، مغز شفافیت پیدا کرده و انسان میتواند خوب فکر کند و بررسیها نشان داده در حالت تمرکز فکری، دوپامین مغز بیشتر است و هر انسانی خودش میتواند زمان ترشح این ماده مغزی را تشخیص دهد. این زمان بهترین وقت برای کارهایی است که نیاز به تمرکز شدید دارد. البته باید مغز را مرتبا تمرین داد و نگذاشت تنبل شود و گرنه کاراییاش کمتر میشود.
وی عوامل مهمی را که باعث تأثیر بر آموزش در علم مدیریت میشود به این ترتیب ذکر کرد:۱- قابلیت و توانایی دانشجو و استاد ۲- دانش و رفتار استاد ۳- آگاهی و حساسیت استاد ۴- رعایت اخلاق و احترام متقابل ۵- درک نیازهای دانشجویان ۶- انعطاف پذیری در برابر مسائل جدید.
وی اضافه کرد: استادان باید بهطور مرتب دانش و یافتههای جدید را فراگرفته و به دانشجویان خود بیاموزند و در رشته تخصصی خود به روز باشند.
وی به نقش انگیزه در رشد علمی افراد اشاره کرد و گفت:انگیزه شامل دو بعد است؛ انگیزه درونی و محیطی. انگیزه درونی یا خودبهخودی نوعی عشق است، آیا شما میتوانید عشق را تعریف کنید. علم مغز و اعصاب هنوز نتوانسته عشق را تعریف کند و عشق هنوز از نظر دانش مغز و اعصاب یک راز است. وی در ادامه به پاداش و جایزه بهعنوان ایجادکننده انگیزه ثانویه یا محیطی اشاره کرد و گفت: بدون پاداش انگیزهای وجود ندارد و این برای همه انسانها اثبات شده است.
پروفسور سمیعی گفت: انگیزه ثانویه شامل ارتقای استانداردهای زندگی انسان و افتخار، شهرت و رضایت است اما انسانهایی که با عشق کار میکنند و انگیزه درونی قوی دارند رمز موفقیت خود و جامعهشان هستند.وی گفت: از نظر من بزرگترین لذت زندگی انسان کمک به همنوع بدون هیچگونه انتظاری است. به همنوعان خود محبت کنید و هیچ وقت بهخودتان مغرور نباشید و قدر سلامتی خود را بدانید و به استادان خود احترام بگذارید و فقط بهدنبال پول درآوردن نباشید.
* بازنشر از روزنامه همشهری