0

درآمد ۵۰۰میلیون‌دلاری گردشگری سلامت/ رقبا جای ایران را گرفتند

  • کد خبر : 431242
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بازار گردشگری سلامت در ایران به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مهم کشور، در سال‌های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. ایران با برخورداری از سیستم پزشکی پیشرفته، جراحان متخصص، تجهیزات به‌روز و هزینه‌های درمانی مناسب، به‌عنوان یکی از مقاصد جذاب گردشگران سلامت شناخته می‌شود، این ظرفیت‌ها […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بازار گردشگری سلامت در ایران به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مهم کشور، در سال‌های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. ایران با برخورداری از سیستم پزشکی پیشرفته، جراحان متخصص، تجهیزات به‌روز و هزینه‌های درمانی مناسب، به‌عنوان یکی از مقاصد جذاب گردشگران سلامت شناخته می‌شود، این ظرفیت‌ها موجب شده‌اند ایران هم‌رده با بسیاری از کشورهای پیشرفته، به‌عنوان یک مقصد معتبر برای دریافت خدمات پزشکی و درمانی شناخته شود.

نقاط قوت ایران برای جذب گردشگر سلامت

دکتر یاسر نژادی، دبیر کارگروه ملی توسعه و توانمندسازی وزارت بهداشت و حوزه فعال گردشگری سلامت درباره ظرفیت‌های ایران در جذب گردشگران سلامت به تسنیم گفت: «هرچقدر قیمت دلار بالاتر می‌رود، خدمات پزشکی ما نسبت به کشورهای منطقه ارزان‌تر می‌شود، این امر می‌تواند یکی از عوامل جذب گردشگران باشد، البته این تنها ۲۰ درصد از قضیه است، چرا که طبق یک نظرسنجی، تنها ۲۰ درصد از گردشگران سلامت به‌دلیل ارزانی خدمات به کشورهای دیگر مراجعه کرده‌اند، در حالی که بیش از ۶۸ درصد گردشگران به کیفیت خدمات توجه دارند.»

وی افزود: «خوشبختانه ایران با دارا بودن پزشکان و جراحان حرفه‌ای، سیستم پزشکی پیشرفته، کادر درمان و بیمارستان‌های مجهز، توانسته است این ۶۸ درصد مربوط به کیفیت خدمات را پوشش دهد و عملاً ایران به‌عنوان مقصد مناسبی برای درمان توریسم‌های سلامت شناخته می‌شود.»

مراجعه کمتر از نیم‌میلیون نفر به ایران برای خدمات درمانی

نژادی درباره تعداد گردشگران سلامتی که وارد ایران می‌شوند؛ بیان کرد: «تعداد افرادی که به‌صورت رسمی یا غیررسمی به ایران مراجعه می‌کنند، کمتر از ۵۰۰ هزار نفر در سال است.»

بیماران خارجی به‌صورت سنتی ایران را برای درمان انتخاب می‌کنند

با وجود این، به‌نظر می‌رسد عمده بیماران خارجی که برای دریافت خدمات درمانی به ایران مراجعه می‌کنند نیز براساس تمایل خود و نه تلاش‌ نهادهای دخیل در امور گردشگری، وارد کشورمان می‌‌شوند.

دبیر کارگروه ملی توسعه و توانمندسازی وزارت بهداشت درباره این موضوع نیز بیان کرد: «ما به‌دلیل ارتباطات سنتی و قدیمی که با برخی کشورها مانند عراق و پاکستان داریم، بیشترین گردشگران سلامت از این کشورها به ایران مراجعه می‌کنند، البته باید توجه داشت که این جریان بیشتر به‌دلیل پیشینه تاریخی است و باید محور توجه بیشتر به کشورهای جدیدی معطوف شود که از گذشته مقصد گردشگری سلامت نبوده‌اند.»

فاصله ۵٫۵میلیاردیورویی گردشگری سلامت در ایران با اهداف برنامه توسعه

یکی از اهداف و تکالیفی که در برنامه هفتم توسعه در حوزه گردشگری سلامت مورداشاره قرار گرفته، افزایش درآمد سالانه کشور از محل گردشگری سلامت به ۶ میلیارد یورو است، با وجود این، به‌دلیل عدم توجه جدی به ظرفیت‌های گردشگری سلامت و عدم تلاش برای جذب گردشگران کشورهای مختلف، میزان درآمد حاصل از این امر، بسیار پایین‌تر از اهداف در نظر گرفته‌شده است.

نژادی دراین‌باره نیز گفت: «درآمد ارزی ایران از محل گردشگری سلامت کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار در سال است که بسیار پایین‌تر از اهداف برنامه‌های توسعه است. هدف برنامه هفتم توسعه، این است که درآمد را به ۶ میلیارد یورو در سال برسانیم که فاصله زیادی با آن داریم. از سال ۱۳۹۱ که بنده در این حوزه فعال بودم تاکنون در گردشگری سلامت عقب‌گرد داشتیم، چرا که کشورهای رقیب که تا پیش از این ناشناخته بودند، حالا به‌عنوان مقصدهای مهم گردشگری سلامت شناخته می‌شوند و متأسفانه بسیاری از فرصت‌ها در این حوزه از دست رفته است.»

با وجود ظرفیت‌ها و مزایای بسیار زیادی که ایران نسبت به سایر کشورها در زمینه جذب گردشگران سلامت دارد؛ توریسم درمانی در کشورمان با چالش‌‌های فراوانی روبه‌روست، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در این حوزه، نبود سیستمی واحد، یکپارچه و شفاف برای جذب و هدایت توریست‌های درمانی است،
در این زمینه ضروری است که سیستم‌های منظم و شفافی برای هدایت گردشگران سلامت در کشور ایجاد شود. در زمان حاضر به‌دلیل نبود سیستمی مشخص برای شناسایی بیماران خارجی و مشخص کردن مسیر درمان آن‌ها در کشور، این گردشگران به‌صورت سنتی و با ارتباط‌گیری با دلالان توریسم درمانی،‌ وارد کشور می‌شوند؛ این موضوع اگرچه در نهایت باعث ورود گردشگران سلامت به ایران و جذب درآمد و ارزآوری از این طریق برای مراکز درمانی می‌شود اما چالش‌های بسیاری نیز دارد؛ از جمله این‌که فعالیت‌های مالی غیررسمی و نبود سیستم‌های نظارتی باعث شده است گردشگران سلامت نتوانند به‌درستی از هزینه‌های واقعی خدمات درمانی آگاه شوند و یا در صورت بروز تخلفات و کلاهبرداری‌ها از سوی این دلالان، دست‌ توریست‌ها برای پیگیری قانونی مشکلات‌ و احقاق حقوق‌شان، خالی بماند، چنین معضلاتی علاوه بر این‌که می‌تواند باعث بروز فساد و ناهنجاری‌های مالی در صنعت گردشگری سلامت شود، می‌تواند اعتماد گردشگران به سیستم درمانی ایران را نیز از بین ببرد.

نژادی دراین‌باره نیز به تسنیم گفت: «باید به‌طور جدی به بازاریابی و جذب گردشگران سلامت توجه کنیم، در این زمینه، واقعیت این است که یکی از بزرگترین کمک‌ها از سوی افرادی صورت می‌گیرد که در این حوزه فعال شده‌اند اما باید فعالیت این افراد را نظام‌مند و مبادلات مالی آن‌ها را شفاف کنیم زیرا مبادلات مالی آنها با توریست‌های سلامت بسیار ناشفاف است و به‌دلیل اینکه درصد سودهای بالایی از گردشگران سلامت می‌گیرند ممکن است هزینه خدمات در ایران برای گردشگران بالاتر تمام شود و همین امر منجر به کاهش تمایل گردشگران سلامت به ورود به ایران برای درمان شود.»

به‌طورکلی می‌توان گفت که ایجاد سامانه‌های آن‌لاین برای معرفی مراکز درمانی معتبر، تسهیل فعالیت شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت و تضمین شفافیت مالی در تمامی مراحل گردشگری سلامت، می‌تواند به کاهش مشکلات موجود و افزایش اعتبار ایران به‌عنوان مقصد درمانی کمک کند.

انتهای پیام/+

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=431242

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]