به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته معاون وزیر صمت، با اعلام خبر شکسته شدن رکورد اسقاط خودرو در کشور پس از ۱۰ سال گفت: رکورد اسقاط خودرو در کشور با ۳۲۱ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۳ ثبت شده بود اما از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۳۲۸ هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور اسقاط شده است.
اسقاط خودرو یکی از راههای مهم برای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت محیط زیست است. این فرآیند شامل از رده خارج کردن خودروهای قدیمی، فرسوده یا آلاینده از ناوگان حمل و نقل میشود که معمولاً بیشترین میزان آلایندگی را دارند. خودروهای فرسوده به دلیل سیستمهای احتراقی ناکارآمد، اغلب آلودگیهای زیادی ایجاد میکنند.
نقش اسقاط در کاهش آلودگی هوا:
کاهش آلایندههای گازی: خودروهای قدیمی معمولاً مقادیر بالاتری از گازهای گلخانهای مثل دیاکسید کربن (CO2) و آلایندههای مضر مانند اکسیدهای نیتروژن (NOx) و مونواکسید کربن (CO) تولید میکنند. با اسقاط این خودروها، تولید این گازها کاهش مییابد.
کاهش آلایندههای ذرهای: خودروهای قدیمی به دلیل سوختسوزی ناقص و سیستمهای فنی ضعیف، ذرات معلق یا PM (Particulate Matter) زیادی تولید میکنند که تأثیرات منفی زیادی روی سلامت انسان دارند. اسقاط این خودروها به کاهش انتشار ذرات معلق در هوا کمک میکند.
کاهش آلودگی صوتی: خودروهای فرسوده همچنین ممکن است سطح بالایی از آلودگی صوتی ایجاد کنند که با از رده خارج کردن آنها میتوان به کاهش این نوع آلودگی نیز کمک کرد.
تجارت جهانی اسقاط و کاهش آلودگی هوا
چین: یکی از کشورهایی است که با اسقاط خودروهای قدیمی در بسیاری از شهرهایش، موفق شده تا حد زیادی آلودگی هوا را کاهش دهد. در این کشور برنامههای اسقاط با تخفیفها و مشوقهای مالی برای مالکان خودروهای فرسوده اجرا میشود.
آلمان: در آلمان نیز برنامههایی برای جایگزینی خودروهای قدیمی با خودروهای کممصرف و کم آلاینده وجود دارد. این کشور به دلیل داشتن استانداردهای سختگیرانه محیط زیستی و طرحهای تشویقی در زمینه اسقاط خودرو، توانسته به بهبود کیفیت هوا کمک کند.
ایالات متحده: در برخی ایالتهای آمریکا نیز برنامههایی برای اسقاط خودروهای آلاینده وجود دارد. به عنوان مثال، در کالیفرنیا، برنامههای اسقاط خودروهای قدیمی با کمکهای مالی برای خرید خودروهای برقی و کم آلاینده اجرا میشود.
اسقاط خودرو در کشور ما چند سالی بود که روند مناسبی نداشته به طوری که بر اساس دادههای سازمان حفاطت محیط زیست، در سال ۱۳۹۹، تنها ۶ هزار خودرو فرسوده اسقاط شده بود.
واردات خودرو و مشوقها مسیر اسقاط را باز کرد
در رابطه با این موضوع، احمد طاهری؛ رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست به تسنیم گفت: خودروهای فرسوده یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند و طبق قانون هوای پاک باید از رده خارج میشدند، اما این مسئله نادیده گرفته شده است. اکنون ۲۴ میلیون ناوگان حملونقل فرسوده در کشور وجود دارد، که نشان میدهد روند اسقاط بسیار کمتر از تولید و شمارهگذاری خودرو بوده است. با آغاز واردات خودرو، این روند سرعت گرفته و در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۳، ۲۷۳ هزار خودرو اسقاط شده است.
وی افزود: خودروهای فرسوده به دلیل مصرف سوخت بالا و کیفیت پایین نقش قابلملاحظهای در انتشار آلودگی هوا در کلانشهرها را دارند. همچنین در برنامه هفتم توسعه دولت مکلف است سالانه ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده را به اسقاط برساند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: متأسفانه در سالهای گذشته توجه به این موضوع زیاد نبود و اهمیت آن درک نشده بود. یکی از قوانینی که مجلس برای رسیدن به این هدف تصویب کرد، این بود که بهازای تولید هر ۴ خودرو در کشور یک خودرو از رده خارج شود اما تغییراتی در قانون اتفاق افتاد و نتیجه این شد که بهازای تولید هر خودرو، ۱٫۵ درصد مبلغ آن به صندوقی در وزارت صمت واریز شود.
طاهری اضافه کرد: این تغییر قانون باعث شد تعداد خودروی فرسوده ما که از رده خارج میشد بهشدت کاهش پیدا کند و در سال ۹۹ ما در قبال تولید و شمارهگذاری یک میلیون خودرو، تنها ۶ هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کردیم، این یعنی پول اسقاط را دادهایم اما اسقاط انجام نشده است! این مورد باعث افزایش ناوگان حملونقل، مصرف بیشتر سوخت و در نتیجه تشدید آلایندهها بود.
وی بیان کرد: با آییننامهای که در اواخر ۱۴۰۲ تصویب شد، روال اسقاط خودرو تغییر کرد و منجر شد که آمار اسقاط بالا برود، همچنین واردات خودرو نیز کمک کرد تا تعداد اسقاط افزایش پیدا کند. در سال ۱۴۰۲، ۷۰ هزار خودرو از رده خارج شد و در سال ۱۴۰۳ این آمار تا الآن بالغ بر ۳۲۸ هزار دستگاه خودرو بوده است.
انتهای پیام/