به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با روند رو به رشد جمعیت، گسترش حملونقل عمومی در کلانشهر تهران به امری ضروری تبدیل شده است و اقداماتی که مدیران شهری برای این حوزه انجام میدهند، معیاری برای سنجش عملکرد آنهاست.
بعد از دوره پنجم مدیریت شهری که اصلاحطلبان زمام اداره امور شهر را بهعهده داشتند و اقدامات مدیران شهر به نامگذاری خیابانها و معابر یا افتتاح پروژههای خرد در سطح محلات معطوف میشد، دوره ششم مدیریت شهری گامهای بلندی برای سر و سامان دادن به شهر بهویژه در حوزه حملونقل عمومی که با پسرفت مواجه شده بود، برداشت.
در این راستا ضمن تلاش برای نوسازی و اورهال ناوگان اتوبوسرانی، مترو و تاکسیها از طریق عقد قرارداد با تولیدکنندگان داخلی و خارجی که بخشی عمدهای از آنها در سال جاری به ثمر نشست، تلاش کرد تراموا بهعنوان یک مد جدید حملونقل به تهران راه یابد.
تراموا، نوعی قطار سبک شهری است که نتایج مطالعات کارشناسی نشان میدهد در مقایسه با اتوبوسهای بیآرتی و اتوبوسهای عادی، میتواند نقشی مؤثرتر در میزان جابهجایی مسافران داشته باشد چرا که ظرفیت بیشتری دارد.
برای عملیاتی کردن ایده راهاندازی تراموا در تهران، شهرداری با یکی از تولیدکنندگان تراموا در دنیا که در چین صاحب صلاحیت است، توافقاتی انجام داد و مقرر شد ۲ رام قطار تراموای چرخلاستیکی که از آن بهعنوان ART یاد میشود بهصورت امانت از شرکت سازنده برای تست، دریافت شود و اگر نتایج آن موفقیتآمیز بود انعقاد قرارداد تولید انبوه آن در دستور کار قرار گیرد.
با تحقق وعده مدیران شهری و ورود تراموا به تهران، فرآیند تست شبانه آنها از بامداد ۲۲ بهمن آغاز شد و تا ۸ اسفند ادامه یافت.
احمد قیومی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، درباره تست تراموای ۳کابینه چرخلاستیکی که طی ۸ شب انجام شد، گفت: این تستها شامل بررسی ظرفیت بارگیری مسافر با وزنهای ۴، ۸ و ۱۶ تن، تست سرعت و حرکت ایزولهشده تا پایانه آزادی با همراهی پلیس و همچنین حرکت عادی از پایانه آزادی به تهرانپارس با توقف در ایستگاهها بود.
وی ادامه داد: در این تستها، مقدار شارژ تراموا محاسبه شد و مشخص شد که دو دستگاه تراموای وارداتی به تهران، مصرف شارژ متفاوتی داشتند؛ بهطوری که یکی از آنها ۱۵ تا ۱۶ درصد شارژ کمتری مصرف کرده بود که نیاز به بررسی بیشتر دارد.
قیومی اضافه کرد: تستهای انجامشده از جمله شعاع گردش، ورود و خروج به میادین و پایانه آزادی، حرکت در لاین ویژه، عملکرد خطخوان و سیستم خودران، بررسی شیب و ورود به زیرگذر، بدون مشکل خاصی انجام شدند. توجه به ظرفیت باتری تراموا و استفاده از شارژرهای پاندیگراف در ایستگاهها یا بهصورت سقفی روی تراموا و همچنین شارژ بینراهی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با تأکید بر موفقیتآمیز بودن تستهای روزانه و آموزشهای فنی به خبرنگار تسنیم گفت: با پایان یافتن تستهای شبانه، قرار است تست روزانه با تراموای ۴کابینه انجام شود، بنابراین فعلاً با ۲ رام تراموای موجود کاری نداریم و منتظر هستیم که تراموای ۴کابینه به تهران وارد شود.
بهگفته وی، ورود ترامواهای جدید و آغاز تست روزانه با مسافر، بعد از عید خواهد بود.
وی تأکید کرد: نکات مطرحشده توسط ارگانهای درگیر در این پروژه جمعبندی شده است و قرار است مکاتبهای از طریق مدیرعامل مترو انجام شود تا تمامی درخواستها و نکات بهصورت کتبی به طرف چینی ارائه شود، این درخواستها شامل بررسی امکان تولید تراموای ۴کابینه با مشخصات فنی مورد نیاز ایران است.
به گزارش تسنیم، پس از تصویب نهایی و اجرای قرارداد، موضوعات دیگری مانند آمادهسازی خط، تغییر ایستگاهها، طول مسیر، دسترسی مردم به ایستگاهها، نوع استفاده از تراموا در خط، ورود و خروج به پایانه آزادی و مباحث ایمنی، ترافیکی و هوشمندسازی تقاطعها در دستور کار قرار خواهد گرفت.
نتایج مثبت تست تراموا و اخذ مصوبه از شورای اسلامی شهر تهران در آیندهای نزدیک، نویدبخش نزدیک شدن تهران به یک تغییر چهره مطلوب و بهبود خدماترسانی به شهروندان در نقاط پرتردد شهر است.
انتهای پیام/+