4

هدف هاشمی از تاکید چندباره بر وحدت ملی چیست؟

  • کد خبر : 43420
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۷

به نظر می رسد پیشنهاد جدید هاشمی در جهت دیگری است، برخی تحلیلگران می گویند منظور هاشمی رفسنجانی از دولت وحدت ملی همان دولت ائتلافی است

یک روزنامه اصلاح طلب با بیان این که ایده دولت وحدت ملی راه به جایی نخواهد برد، تصریح کرد پیشنهاد هاشمی رفسنجانی در واقع نوعی دولت ائتلافی است.

روزنامه زنجیره ای اعتماد با بیان این که هاشمی رفسنجانی به دنبال نقش جدیدی است می نویسد: هدف هاشمی از تاکید چندباره بر وحدت ملی چیست؟ ۱- تشکیل دولت وحدت ملی. این راهبرد اساسا راه به جایی نخواهد برد چرا که دولت وحدت ملی مربوط به نظامی است که دچار انشقاق جدی حاکمیتی شده و در ایران چنین نیست. هرچند می تواند یک چهره سیاسی در انتخابات شرکت کند که وفاق جدی همراه او باشد اما بی شک نمی تواند با شعار وحدت ملی دست به تغییرات حاکمیتی بزند همچنان که پیشنهاد هاشمی با مخالفت فعالان سیاسی اصولگرا رو به رو شده و در اردوگاه اصلاح طلبان نیز تاکنون واکنش ویژه ای به همراه نداشته است.

اعتماد همچنین درباره احتمال نامزدی هاشمی به عنوان هدف دیگر طرح دولت وحدت ملی خاطرنشان کرد: این تحلیل با گفته خود هاشمی رد می شود.

این روزنامه احتمال سوم را «تشکیل دولت ائتلافی» عنوان کرد و نوشت: به نظر می رسد پیشنهاد جدید هاشمی در جهت دیگری است، برخی تحلیلگران می گویند منظور هاشمی رفسنجانی از دولت وحدت ملی همان دولت ائتلافی است، که در آن هم چهره های اصولگرا و هم چهره های اصلاح طلب، زیر سایه یک شخص میانه رو به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری قرار گیرند.

این روزنامه زنجیره ای همچنین یادآور شد «ما می دانیم هاشمی به انتخابات نمی آید اما این بار تلاش خواهد کرد میانه روها از هر دو جناح را حول یک چهره گرد هم آورد». اعتماد از افرادی نظیر ناطق نوری به عنوان گزینه های محتمل هاشمی یاد کرد.

در انتخابات سال ۷۶ در حالی که خیلی ها به اعتبار عضویت مشترک هاشمی و ناطق در جامعه روحانیت مبارز تصور می کردند تمایل هاشمی به ناطق است، وی در نماز جمعه به شکل تلویحی به نفع خاتمی و به ضرر ناطق سخنرانی کرد و نسبت به سلامت انتخابات ابراز نگرانی نمود. این در حالی بود که هاشمی خود رئیس دولت بود و انتخابات را وزارت کشور تحت نظر وی برگزار می کرد!

در آن انتخابات با روی کار آمدن خاتمی، مسندنشینی اعضای کارگزاران دولت سازندگی برای ۸ سال دیگر تضمین گردید اما تکرار این روند دست به دست شدن درون حلقه ای قدرت در سال ۸۴ امکان پذیر نشد.

گفتنی است روز گذشته محمدرضا عارف معاون اول خاتمی در دولت اصلاحات به «آفتاب یزد» گفته است: من نظرم نسبت به ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان مثبت است. کشور در شرایطی است که نیاز به تفاهم کلی یا به قول شما ائتلاف دارد. البته با شناختی که از هر دو جریان دارم این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.

وی می گوید: آیا بهتر نیست جریان های سیاسی روی یک یا دو نفر از افراد شناخته شده اجماع کنند؟

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=43420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر