2

باید تیغ نظارتی مجلس شورای اسلامی تیزتر شود

  • کد خبر : 43528
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۴

جلالی گفت: بسیاری از مجالس کشورهای مختلف ، نکات آیین نامه ای و تقنینی خوبی دارند و ما نیز تجارب خوبی برای ارائه به آنها داریم.

در دیدار رئیس مرکز پژوهش های مجلس و رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی(مستقر در شهر مقدس قم) که در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، با حضور معاونین و کارشناسان دو طرف برگزار شد، بر استفاده از ظرفیت های دو مرکز برای تهیه قوانین و تشکیل کارگروه مشترک ، توافق حاصل شد.

در ابتدای این جلسه کاظم جلالی به ابتکار علی لاریجانی برای استفاده از ظرفیت علما و حوزه قم در حوزه تقنینی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد تا با همکاری مرکز پژوهش های مجلس و مرکز تحقیقات اسلامی این امر محقق شود.

در ادامه حجت الاسلام مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دوره ریاست جدید مرکز پژوهش ها ، فضایی برای همکاری کامل مرکز پژوهش ها و قم فراهم شده است ، گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در داخل حوزه قم مستقر است و امیدواریم طی همکاری با مرکز پژوهش ها بتوانیم در تهیه تئوری‌های تقنینی با استناد به موارد دینی که کار بسیار سخت و حساسی است ، موفق باشیم.

مبلغی افزود: امید ما در قم به دو مساله است ؛ اول ظرفیت های گسترده و بی نظیر حوزه قم و استحصال آن و دوم ، پشتوانه قوی علمی و تحقیقاتی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، که اطلاعات مرکز پژوهش ها باید مبنای کاری ما قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: دو رسالت بر عهده هر دو مرکز است ؛ نخست ، تکثیر و تعمیق ادبیات متناسب با اسلام و ناظر به قانون در راستای تهیه قوانین مبتنی بر احکام اسلامی ، به شکل جهان پسند و دانشگاه پسند ، و دوم ارتباط با جهان اسلام در حوزه تقنینی و حقوقی و تبادل ظرفیت های مفید در این حوزه ، چرا که حقوق دانان و قانون گذاران بسیاری از کشورهای اسلامی ، عطش دریافت تجارب جمهوری اسلامی را دارند.

کاظم جلالی نیز در این جلسه تاکید کرد: جامعه هدف مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ، نزدیک به هم است و در این راستا ، کار گروه مشترکی شکل خواهیم داد ، تا در مجالی کوتاه ، شکل همکاری های گسترده تر دو مرکز را فراهم کنند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به واقع شدن دو مرکز در تهران و قم ، می بایست تا با استفاده از ظرفیت های وب و کنفرانس های تصویری، همکاری دو مرکز را بیش از پیش گسترش داد.

وی در ادامه به برنامه های آتی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای ارتباط با مراکز پژوهشی پارلمان های جهان و کشورهای اسلامی و برگزاری همایش مراکز پژوهشی مجلس جهان در ایران اشاره کرد و گفت: بسیاری از مجالس کشورهای مختلف ، نکات آیین نامه ای و تقنینی خوبی دارند و ما نیز تجارب خوبی برای ارائه به آنها داریم.

جلالی گفت: روند نظارتی مجلس از ابتدای مجلس هشتم بسیار بهبود یافته است ، اما هنوز نیازمند تقویت این روند هستیم و با استفاده از تجارب مجلس موفق در سطح جهان ، باید تیغ نظارتی مجلس شورای اسلامی تیزتر شود.

وی گفت: ابتکار دکتر لاریجانی مبنی بر تشکیل مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی( مستقر در شهر مقدس قم) ، نیاز جدی قوه مقننه بود و باید تمامی قوانین ما ریشه اسلامی داشته باشد و به هیچ وجه نباید قوانین مصوب ، منافاتی با شرع مقدس اسلام داشته باشند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=43528

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]