صورتهای مالی ۹ ماهه شرکت نفت ایرانول نشان میدهند که این شرکت که به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت نفت در بازار فرابورس شناخته میشود، با چالشهای مالی چشمگیری در سال جاری مواجه بوده است. این شرکت که سهامداران عمدهای، چون شرکتهای تاپیکو و سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی را در اختیار دارد، در دوره ۹ ماهه با رشد قابل توجه هزینهها روبهرو شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک؛ طی سه فصل اول سال جاری، هزینههای فروش، اداری و عمومی شرکت نفت ایرانول با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به بیش از ۹۴۲ میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر این، هزینههای مالی این شرکت نیز با جهش ۲۶۷ درصدی روبهرو شده و به رقم ۱۴۵ میلیارد تومان رسیده است.
کاهش داراییها و سود انباشته ایرانول
در بخش داراییها، رقم دریافتیهای بلندمدت ایرانول کاهش ۴۱ درصدی را تجربه کرده است. همچنین سرمایهگذاریهای کوتاهمدت این شرکت نیز در ۹ ماهه امسال با افت ۱۲ درصدی مواجه شده است.
در نهایت، سود انباشته ایرانول در پایان آذرماه به کاهش ۳ درصدی دست یافت، که نشاندهنده روند منفی در افزایش این شاخص است. همچنین، تسهیلات مالی دریافتی این شرکت نیز در پایان پاییز به بیش از ۸۵۸ میلیارد تومان رسید که نسبت به گذشته کاهش جزئی را نشان میدهد.
افزایش هزینههای تبلیغاتی ایرانول
یکی از نکات قابل توجه در صورتهای مالی ۹ ماهه، افزایش هزینههای تبلیغات این شرکت است. در حالی که ایرانول در سال گذشته ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای تبلیغات هزینه کرده بود، در ۹ ماهه امسال این رقم به ۲۰ میلیارد و ۵۱۹ میلیون تومان رسیده است.
برآوردهای اعلام شده در صورت مالی ایرانول، نشان میدهند که برای سه ماهه پایانی سال نیز حدود ۱۰ میلیارد و ۸۱۳ میلیون تومان برای تبلیغات اختصاص داده شده است.
به این ترتیب، مجموع هزینههای تبلیغات شرکت ایرانول در سال جاری به بیش از ۳۱ میلیارد و ۳۳۲ میلیون تومان میرسد که نسبت به سال قبل رشد ۴۷ درصدی را نشان میدهد.
توضیحات شرکت ایرانول: عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۳ شرکت نفت ایرانول در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نشان دهنده رشد اکثر شاخص های عملکردی و مالی می باشد، به طوری که مقدار تولید و فروش در بازه زمانی یاد شده نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب به میزان ۱۶ و ۱۷ درصد رشد داشته است.
همچنین علی رغم وجود موانع متعدد بر سر راه تولید و محدودیت های حاکم بر اقتصاد کشور، از جمله تغییر سیاست های ارزی دولت که موجب افزایش شدید نرخ مواد اولیه (خوراک) شده است، این شرکت توانسته است با اصلاح فرایند های تولیدی، بهینه سازی سبد و تولید و فروش، ارتقای راندمان و استفاده از ظرفیت های خالی خود در کنار رشد درآمدی ۴۳ درصدی به رشد سودآوری ۱۹ درصدی برسد.
با توضیحات فوق، رشد نرخ مواد اولیه و به تبع آن افزایش هزینه های تولید، مستلزم سرمایه در گردش بالاتر بوده و شرکت در نتیجه ارتباطات نزدیک با شبکه بانکی کشور، توانسته است از اعتبارات خود نزد بانک ها استفاده موثر نموده و با اخذ تسهیلات و گشایش اعتبارات بانکی، نسبت به ترمیم سرمایه در گردش خود اقدام نماید و رشد هزینه های مالی شرکت در همین راستا بوده است.
شایان ذکر است شرکت ایرانول با در اختیار داشتن حدودا ۳۰ هزار متر مربع فضای تبلیغاتی در سراسر کشور مشتمل بر تابلو های سر درب مراکز ارایه دهنده خدمات خودرویی (اتو سرویس ها)، از پتانسیل تبلیغاتی بالایی برخوردار بوده و در سال جاری اقدام به استفاده بهینه از این پتانسیل نموده و با توجه به گذشت زمان و فرسوده شدن تابلو های مذکور، ضمن تغییر لوگوی شرکت و ارتقای شاخص های بصری برند خود، نسبت به بروز رسانی (بازسازی) آن ها اقدام نموده است و قطعا این تبلیغات محیطی در ادامه تاثیر قابل توجهی در ارتقای سهم بازار و جایگاه برند ایرانول خواهد داشت، لذا هزینه های تبلیغات نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است.
شرکت ایرانول در زمینه صادرات و ارز آوری نیز موفق به افزایش ۵۲ درصدی (ارزی) شده که در این راستا هزینه های عوارض صادراتی که بخش عمده ای از هزینه های فروش می باشد نیز افزایش یافته و لذا افزایش هزینه های فروش را به دنبال داشته است.