به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شادی مالکی در نشست خبری امروز با خبرنگاران، با بیان اینکه در تهران حدود ۸۰ هزار تاکسی داریم که در مدلهای مختلف تلفنی، گردشی، خطی و ویژه فعالیت میکنند، اظهار کرد: نیمی از تاکسیهای تهران فرسوده هستند یعنی عمر بالای ۱۲ سال دارند و توان دریافت معاینه فنی ندارند این در حالی است که تاکسیها به عنوان یک وسیله پرپیمایش در سطح شهر میتوانند نقش به سزایی در موضوع آلودگی هوا داشته باشند.
وی با بیان اینکه علاوه بر این نقص در سیستم ترمز در یک شریان اصلی هم میتواند منجر به خطرات جانی یا گره ترافیکی شود، ادامه داد: بنابراین با توجه به اهمیت موضوع شهرداری تهران نوسازی را یکی از اولویتهای کاری خود قرار داد و خوشبختانه در حوزه نوسازی اقدامات خوبی رخ داد بر این اساس نوسازی تاکسیهای فرسوده از مرز ۱۰هزار تاکسی در این دوره مدیریت شهری گذشت.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: تعداد خودروهایی که در سبد پیشنهادی نوسازی تاکسیها عرضه شده برای اولینبار از یک خودرو فراتر رفت و امسال با پیگیریهای صورت گرفته تعداد خودروهای غیر برقی به ۴ مدل افزایش یافت و خودروهای برقی هم پا به عرصه نوسازی گذاشتند.
وی افزود: شهرداری تهران با در نظر گرفتن ظرفیت تولیدات داخلی و در راستای توافقهایی که صورت گرفت، به عنوان اولین شهرداری ذیل توافقنامه با دولت زمینه فعالیت ۱۷۲ دستگاه تاکسی برقی را فراهم کردیم و به محض اینکه توافقنامه بعدی نهایی شود فراخوان واگذاری تاکسیهای جدید به دارندگان تاکسیهای فرسوده اعلام خواهد شد.
مالکی با بیان اینکه در حوزه خرید خودرو تسهیلات خوبی در نظر گرفته شد، گفت: با توجه به تفاوت قیمت خودروهای برقی و بنزینی و با توجه به پیگیری شهرداری تهران و همچنین مساعدت دولت، زمینه پرداخت تسهیلات قابل توجهی در نظرگرفته شده است.
وی ادامه داد: در حوزه توسعه زیرساخت ایستگاههای شارژ نیز ۶۰ استند شارژ ایجاد شده و زمینه استفاده از پنلهای خورشیدی نیز برای شارژ تاکسیها فراهم شده و تا پایان خرداد سال آینده نیز تعداد استندهای شارژ به ۳۰۰ مورد افزایش میباید که ظرفیت شارژ ۱۰هزار تاکسی را فراهم میکند این در حالی است که زمینه ایجاد ایستگاه شارژ در منازل تاکسیرانها نیز فراهم خواهد شد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی خاطرنشان کرد: برای کمک به دارندگان تاکسیهای فرسوده که ممکن است مالکان آن توان تأمین مالی برای نوسازی را نداشته باشند، وام بهسازی تا سقف ۱۰۰ میلیون برای ونها و ۸۰میلیون برای خودروهای سواری در نظر گرفته شده است که از طریق بانک رسالت پرداخت میشود؛ اکنون ۴۰۰ پرونده در حال بررسی و پرداخت است و در سال آینده نیز این روند ادامه خواهد یافت.
وی در ادامه گفت: تاکنون بیش از ۷۰۰نفر از تاکسیرانها از وام بلاعوض برای تعمیر خودرو به مبلغ ۱۰میلیون تومان و ۶۰۰نفر از تاکسیرانها یا اعضای خانواده آنها که دچار بیماری صعبالعلاج هستند بهرهمند شدهاند.
مالکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۱۰هزار دستگاه خودرویی که به صورت غیرمجاز یا در قالب سرویس مدرسه در خطوط تاکسیرانی فعالیت میکردند به صورت لسانی یا از طریق پلیس اعمال قانون شدند؛ این افراد ممکن است کرایه خارج از نرخ مصوب دریافت و برای فعالیت تاکسیرانها در خطوط ایجاد مزاحمت کنند.
وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری همه پایانهها به دوربین نظارتی مجهز خواهند شد، اظهار کرد: از حدود ۸۰هزار تاکسی حدود ۶۲ هزار تاکسی اطلاعاتشان در «سیما تاکسی» ثبت شده بود که امسال این رقم به بیش از ۷۲ هزار تاکسی رسید که معنای آن بازگشت حدود ۱۰هزار تاکسی به چرخه خدمات رسانی به شهروندان است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی درباره فعالیت تاکسیهای برخط نیز گفت: در راستای محاسبه برخط کرایه و نظارت هوشمند تاکسی، تا امروز ۱۰هزار تاکسی طی ۳ هفته اخیر نسبت به نصب اپلیکیشن برخط اقدامکردهاند و در گام دوم تاکسیهای دربستی و گردشی نیز به این سامانه مجهز خواهند شد.
مالکی افزود: در طرح تاکسی برخط، نرخ کرایه در ساعات پیک به صورت شناور و آنلاین و به صورت هوشمند محاسبه میشود. البته سقف ۵۰درصد افزایش نرخ برای این کرایه ها تعیین شده است و اجرای آن برای فعالیت رانندگان خطوط تاکسیرانی جذابیت دارد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: نرخ شناور کرایه برای رانندگانی خواهد بود که اپلیکیشن برخط را نصب کرده باشند وشهروندان نیز حتما اپلیکیشن شهرزاد را نصب کنند تا از طریق اسکن QR CODE نصب شده روی شیشه، نرخ شناور محاسبه شده را پرداخت کنند. امیدواریم در سال آینده امکان ثبت درخواست سفر از داخل منزل فراهم شود علاوه بر این درصدد هستیم که شهروندان از داخل منزل با وارد کردن کد خط نرخ شناور کرایه را محاسبه کنند.
انتهای پیام/