افق(ofoghnews.ir) عباس معمارنژاد در اولین همایش توسعه ترانزیت از بنادر جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه مطلوب و پتانسیل بالایی در انواع کریدورها برای این کشور ایجاد میکند.
وی افزود: هماکنون از ۱۴۵ گمرک فعال در قلمرو جمهوری اسلامی ایران، حدود یک سوم آنها مجاز به فعالیت در امر ترانزیت و کارنهتیر هستند.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ارگانهای دستاندرکار ترانزیت اگر با هم هماهنگ باشند، رتبه تجاری ایران در دنیا از ۱۰۳ به ۸۷ کاهش مییابد.
وی با بیان اینکه ۴۸ گمرک مبدأ و ۵۱ گمرک مقصد در ترانزیت داریم، افزود: در سال ۲۰۱۰ میلادی ۹ میلیارد تن کالا در جهان مبادله شد که ۸٫۳ میلیارد تن آنها از طریق دریا و بنادر بوده است؛ در ایران هم ۹۰ درصد صادرات و واردات از طریق بنادر انجام میشود.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ترانزیت خارجی باید در گمرک ثبت شود، گفت: لازم است به سمتی برویم که سامانه ترانزیت بهروز شود، هماکنون در حال برنامهریزی هستیم تا یک سامانه در گمرک فعالیت ترانزیتی را به طور کامل انجام دهد.
معمارنژاد افزود: هماکنون ۹۰ درصد سامانه هوشمند ترانزیت در دو گمرک تهران و بندر شهید رجایی فعال است و در ۸ گمرک دیگر هم ظرف دو ماه آینده به مرحله عملیاتی میرسد.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: نبود زیرساختها و بسترهای مخابراتی و پهنای باند در مبادی و طول مسیرهای مجاز ترانزیت، نبود تجهیزات کنترلی، نبود نظارت کامل در طول مسیر مجاز ترانزیت، عدم استفاده از ظرفیت ناوگان ریلی و عدم وجود انبار دپوی کالای ترانزیتی در مبادی ورودی و خروجی، برخی چالشهای گمرک ایران در ترانزیت است.
معمارنژاد با اشاره به لزوم به کارگیری ابزارها و شیوههای نوین در اینباره گفت: سیستم یکپارچه نرمافزاری جهت تشریفات ترانزیت خارجی لازمالاجرا است.
وی با تأکید بر لزوم سرعت گرفتن پروسه عبور کامیونها ازگمرک و مرز، تصریح کرد: اجرای پروژه دروازه مشترک با گمرک کشورهای همجوار، اجرای کنوانسیون هماهنگی کنترل کالا در مرز و تجهیز گمرکات مرکزی به تجهیزات نوین نظیر دستگاههای بازرسی ایکسری، برخی از اقدامات در زمینه توسعه ترانزیت است.
فارس