3

آمریکا زیر پای ترکیه را خالی کرد

  • کد خبر : 45745
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۱ - ۷:۲۸

رسانه های گروهی به طور مستمر از شکست سیاستهای اوغلو سخن گفته و وی را مسئول این شکست خطرناک و همه نتایج و پیامدهای آن می دانند.

آمریکا در ماجرای سوریه زیر پای ترکیه را خالی کرد و اردوغان در این بازی نشان داد که ناشی و مبتدی است.
روزنامه لبنانی الاخبار در ارزیابی فعالیت های جدید آمریکا برای تجدید سازمان اپوزیسیون سوریه نوشت: موضع آمریکا درخصوص ایجاد تغییرات اساسی در شورای ملی سوریه بحث و جدل گسترده ای در محافل عربی و منطقه ای ایجاد نمود، اما کسی درباره نقش ترکیه در تحولات ناگهانی منطقه سخن نگفت. دولت اردوغان با میزبانی اولین نشست مخالفان در اواخر مه ۲۰۱۱ در شهر آنتالیا موضعی زودهنگام نسبت به بشار اسد اتخاذ و همه را شگفت زده کرد. تصمیم آنکارا به منظور برپایی اردوگاه های ویژه آوارگان سوری، حتی قبل از ورودشان به ترکیه، به همه ثابت کرد که دولت اردوغان از ابتدا می خواست نقش پیشرویی در پرونده سوریه ایفا نماید. اما از همه مهمتر، هنگامی بود که آنکارا درهای اردوگاه هایش را در برابر سربازان جدا شده از نظام دمشق باز کرد تا «ارتش آزاد سوریه» را تشکیل دهند که منطقه انطاکیه، مرکز اصلی آنها و مقر اردوگاههای آشکار و پنهان آنهاست.
به گزارش العالم، روزنامه لبنانی می نویسد: پس از آن، دولت آنکارا در بهره برداری از سرنگونی هواپیمای ترکیه در آسمان سوریه در روز ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲ میلادی و اصابت چند گلوله خمپاره سوری به خاک خود، به منظور جلب حمایت پایتخت های غربی نیز به سختی شکست خورد، چون پیمان ناتو نپذیرفت که در تنش میان ترکیه و سوریه مداخله نماید، به این بهانه که توجیهات ترکیه غیرمنطقی بوده و برای اعلام جنگ علیه دمشق کافی نیست.
این گزارش تصریح می کند، موضع متخاصم ترکیه در قبال دمشق با سخنان تکراری اردوغان و اوغلو آشکار شد و این دو همه امکاناتشان را به منظور نهادینه کردن دشمنی مردم ترکیه و حتی پایتخت های غربی با اسد به کار گرفتند؛ پیش از این که اردوغان به قربانی طرح های غرب تبدیل گردد و ترکیه با همه معادلات منطقه ای اش، در باتلاق سوریه گرفتار شود. در این میان، دیپلماسی ترکیه ثابت کرد که بسیاری از حقایق مهم به ویژه درباره ایران و سوریه را نادیده گرفته است. همین امر نشان می دهد که چرا آمریکا، زیر پای اردوغان و داوود اوغلو را خالی کرد؛ همان کسانی که ادعا می کردند همه برگ های برنده درباره سوریه را در دست دارند.
الاخبار می افزاید: شورای ملی سوریه از ابتدا به این دو نفر تکیه داشت، چه این که همه می دانستند اگر حمایت ترکیه نبود، اصولا این شورا به وجود نمی آمد. اما سخنان هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا ثابت کرد که آنکارا نسبت به شیوه های بازی پنهان و آشکار دیپلماتیک در سیاست خاورمیانه ناشی است و این سیاست صحنه رقابتهای پنهان و آشکار میان پایتخت های منطقه است. این موضوع علت اقدام اخیر آمریکا در قبال مخالفان سوری را تفسیرمی کند.
این روزنامه با اشاره به تشدید مشکلات مربوط به پ ک ک نوشت: سوال مهم آن است که آنکارا چه سود و منفعتی از این دخالت ماجراجویانه و خطرناک به دست آورد و به خاطر چه سودی در این ماجرا وارد شد؟ رسانه های گروهی به طور مستمر از شکست سیاستهای اوغلو سخن گفته و وی را مسئول این شکست خطرناک و همه نتایج و پیامدهای آن می دانند. نمونه بارز آن، دور کردن آنکارا از بازی سوریه و اعطای نقش ترکیه به قطر و شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی – دوست صمیمی اردوغان – است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=45745

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]