2

افشای طرح ترور صدام به دست موساد در دهه ی ۱۹۷۰

  • کد خبر : 46292
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۱

مستندات جدید منتشر شده نشان می‌دهد که سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل، موساد با جاسازی بمبی در یک کتاب در دهه ۱۹۷۰ در تلاش بود تا صدام حسین را ترور کند.

روی جلد یک لوح فشرده درباره دادگاهی صدام حسین که در ۹ آوریل ۲۰۱۲ در بغداد برای فروش گذاشته بود.
بنا بر فیلم مستندی که از کانال ۱ رژیم اسرائیل در روز دوشنبه (۲۲ آبان) پخش شد، صدام، دیکتاتور پیشین عراق پیش از انتصاب خود به عنوان رییس جمهور در سال ۱۹۷۹، در حالی که در تدارک تصاحب قدرت بود از یک اقدام تروریستی جان سالم به در برد اما یکی دیگر از مقامات بلندپایه عراق در آن زمان در اثر انفجار بمب کار گذاشته شده در یک کتاب کشته شد.

در این مستند با نام «لبان مهر و موم شده» با ژنرال ژوری ساگی و ۶ مقام پیشین موساد گفت‌وگو شده است.

اسرائیل دو بار دیگر در سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۹ برای ترور صدام اقدام کرد اما این فصل از تلاش‌های جاسوسی موساد برای براندازی صدام به عنوان یک موضوع سری باقی ماند.

ساگی در این مستند توضیح می‌دهد که از موساد خواسته بود تا یکی از بهترین متخصصان انفجار را به نام ناتان برای انجام این طرح به خدمت بگیرد. برمبنای این مستند، کتاب بمب‌گذاری شده به دست صدام رسید اما وی هیچ‌گاه آن را باز نکرد. هر چند پس از آن بمب منفجر شده و یکی از مقامات عراقی را کشته بود.

فیلم که بر اهداف کشتاری تمرکز داشت هم‌چنین جزئیاتی را درباره طرح دیگری که طی آن یک بمب پستی برای آلویس برونر، یک فرماده نازی آلمان که در آن زمان در دمشق، پایتخت سوریه به‌سر می‌برد، برملا کرد با این وجود وی نیز از این اقدام جان سالم به‌در برد.

یتژاک هوفی، فرمانده موساد در سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۲ نیز اظهار داشت، ما برونر را تحت تعقیب قرار داده بودیم اما او کشته نشد و فقط مجروح شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=46292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر