0

دانشگاه فرهنگیان آیین‌نامه ارتقای هیئت علمی خود را تعریف می‌کند

  • کد خبر : 464815
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۴ - ۲:۲۶

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سید جلال موسوی، دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه شصت و هشتمین جلسه این ستاد که مربوط به موضوع بررسی دانشگاه فرهنگیان بود، با اشاره به چالش‌های پیش‌روی این دانشگاه فرهنگیان، تأکید کرد که اگر کیفیت نیروی انسانی و جایگاه آموزش‌و‌پرورش در نظام آموزشی […]

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سید جلال موسوی، دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه شصت و هشتمین جلسه این ستاد که مربوط به موضوع بررسی دانشگاه فرهنگیان بود، با اشاره به چالش‌های پیش‌روی این دانشگاه فرهنگیان، تأکید کرد که اگر کیفیت نیروی انسانی و جایگاه آموزش‌و‌پرورش در نظام آموزشی به‌درستی مورد توجه قرار نگیرد، ریشه‌های بحران‌های فعلی در تربیت و آموزش هرگز برطرف نخواهد شد.

 موسوی در بخشی از سخنان خود، ضمن قدردانی از زحمات مسئولان و اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، گفت: موضوع اصلی ما تا آموزش‌و‌پرورش، نیروی انسانی است. تا زمانی که کیفیت نیروی انسانی و بها دادن به آن در آموزش‌و‌پرورش حل نشود، مشکلات تربیتی و آموزشی ما حل نخواهد شد. راه حل این مسئله، توجه به کیفیت دانشگاه فرهنگیان است، چرا که این دانشگاه در ورودی سیستم آموزش‌و‌پرورش قرار دارد و نقشی کلیدی در شکل‌دهی به آینده معلمان کشور ایفا می‌کند.

وی با اشاره به نتایج یک پژوهش گسترده که در ستاد تعلیم و تربیت انجام شده است، افزود: در این پژوهش، به چند محور اصلی از چالش‌های دانشگاه فرهنگیان دست یافتیم. یکی از مهم‌ترین این محورها، مسئله وضعیت اعضای هیئت علمی و جهت‌گیری فعالیت‌های آنان است. هم اعضای هیئت علمی و هم دانشجو-معلمان، گلایه‌ای مشترک داشتند: برخی از اعضای هیئت علمی، با وجود مأموریت تربیتی دانشگاه فرهنگیان،  از پیگیری امور تربیتی غافل مانده‌اند.

موسوی تصریح کرد که این شکاف، ریشه در ساختار نظام‌مندی دارد، آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان تفاوتی با دانشگاه‌هایی مانند تهران یا امیرکبیر ندارد؛ در حالی که مأموریت این دانشگاه‌ها با مأموریت دانشگاه فرهنگیان کاملاً متفاوت است. مأموریت اصلی دانشگاه فرهنگیان، «تربیت نیروی انسانی» است، نه تولید دانش صرف. اما آیین‌نامه‌ای که امروز وجود دارد، پژوهش را در اولویت قرار می‌دهد و کارهای تربیتی را به حاشیه می‌راند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته، در بحث کیفیت‌بخشی به دانشگاه فرهنگیان، یکی از مصوبات کلیدی این بود که دانشگاه فرهنگیان آیین‌نامه ارتقای هیئت علمی خود را مبتنی بر مأموریت تربیتی‌اش بازتعریف کند. خوشبختانه ریاست دانشگاه فرهنگیان،در این راستا تلاش جدی انجام داده‌اند و آیین‌نامه‌ای را تدوین کرده‌اند که امروز در دستور کار شورای ستاد قرار گرفته است.

 موسوی با ابراز امیدواری گفت: این آیین‌نامه‌ی پیشنهادی، اگرچه در مسیر تحقق است، اما نیازمند همکاری سریع‌تر کارشناسان در شاخه‌های تربیتی شورا است. امیدواریم ظرف مدت کوتاهی در شورای فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد و پس از تصویب نهایی، اجرایی شود. این تحول نه تنها توقعات اعضای هیئت علمی را برآورده می‌کند، بلکه دانشجو-معلمان و نهایتاً دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان را از نتایج مثبت آن بهره‌مند خواهد کرد.

انتهای پیام/

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=464815

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]