2

نگاهی به اجلاس D8،از آنتالیا تا اسلام آباد

  • کد خبر : 47577
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹

رییس جمهور در جدیدترین سفر دیپلماتیک خود راهی اسلام آباد خواهد شد تا در نهمین اجلاس سران کشورهای D8 شرکت کند.

 

خبرگزاری فارس: نگاهی به اجلاس D8،از آنتالیا تا اسلام آباد

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان فردا برای شرکت در نهمین اجلاس سران D8 رهسپار اسلام‌آباد پایتخت پاکستان خواهد شد.

این سفر جدا از اهمیت فوق‌العاده آن برای هر دو کشور به دلیل روابط وسیع اقتصادی بین ایران و پاکستان و امضای نهایی قرارداد خط لوله صلح که قرار است گاز منطقه پارس جنوبی را به پاکستان انتقال دهد نشان از اهتمام ایران و دستگاه دیپلماسی به گسترش روابط با سازمان‌های منطقه‌ای به خصوص در بین کشورهای مسلمان است.

سازمان D8 در حقیقت می‌تواند محملی باشد تا روابط اقتصادی بین ایران و کشورهای توسعه یافته‌تر محور جنوب بیش از پیش ارتقاء یابد که سابقه و عملکرد این اجلاس نشان از همین مسئله دارد.

*سازمان D8، مولود ابتکار اربکان

هدف از تشکیل گروه هشتگانه کشورهای اسلامی در حال توسعه که در سال ۱۹۹۷ توسط «نجم الدین اربکان» نخست وزیر اسلام‌گرای ترکیه ایجاد شد،اتحادیه‌ای از کشورهای اسلامی که الگوبرداری از گروه G7 بود.

اعضای این اتحادیه صنعتی شامل کشورهای ایران، اندونزی، پاکستان، بنگلادش، نیجریه، مالزی، مصر و ترکیه با جمعیتی در حدود ۸۵۰میلیون نفر و در چارچوب یک گروه همکاری اقتصادی گرد هم آمدند.

بر اساس تصمیمات اجلاس سران این ۸ کشور که در پانزدهم ژوئن سال ۱۹۹۷ برگزار شد این سازمان متشکل از سه رکن اصلی شامل اجلاس سران، شورای وزیران و کمیته متشکل از کشورهای ارشد هر کشور است.

اجلاس سران با شرکت رؤسای دولت‌های کشورهای عضو و اجلاس وزرای امور خارجه سالی یک بار و اجلاس کارشناسان ارشد سالی دو بار برگزار می‌شود.

*مهم‌ترین صادر کنندگان نفت و کشورهای صنعتی جهان اسلام در کنار یکدیگر

مهمترین محورهای این سازمان که در اولین اجلاس آن و در اعلامیه‌ای که تصویب شد توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای عضو در زمینه‌هایی همچون صنعت، تجارت، حذف موانع تجاری و استفاده از توانمندی‌های هشت کشور عضو برای اعتلای جایگاه جهانی کشورهای عضو است.

باتوجه به اینکه در بین کشورهای عضو این سازمان سه کشور مهم صادرکننده نفت شامل اندونزی، ایران و نیجریه و کشورهای اصلی صنعتی جهان اسلام قرار دارند ،هماهنگ‌سازی تصمیمات این کشورها می‌تواند نقش مهمی در دنیای اسلام و همچنین عرصه بین‌المللی ایفا بکند.

*محول شدن مسئولیت دو کمیته اجلاس D8 به ایران

شاید مهمترین تحولی که در عرصه این سازمان ایجاد شده است تصمیم کمیته کارشناسان ارشد در سومین اجلاس این سازمان در شهر آنتالیای ترکیه بود که ده کمیته و گروه کاری در زمینه‌های گوناگون برای توسعه بخش‌های مختلف و بررسی زمینه‌های همکاری تأسیس شد.

در این میان مسئولیت دو گروه کاری مخابرات و اطلاعات و همچنین علوم و تکنولوژی به ایران واگذار شد.

همچنین در جریان دومین اجلاس سران گروه کشورهای عضو D8 در داکا بر ضرورت تحقق اهداف اقتصادی این کشورها از طریق بهره‌گیری از امکانات گسترده آنها و همکاری و همیاری با کشورهای عضو در عرصه سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی تأکید شد.

*D8 پای هاشمی را به ترکیه باز می کند

ایران به عنوان یکی از پایه‌گذاران اصلی این تشکل از همان ابتدا و در جریان پایه گذاری آن توسط نخست وزیر فقید ترکیه نقش مهم و حیاتی را ایفا می‌کند.

نخستین اجلاس سران D8 با حضور سه رئیس جمهور از جمله هاشمی رفسنجانی، و چهار نخست‌وزیر و یک وزیر خارجه در خرداد ۱۳۷۶ در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.

حضور هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت ایران در اولین اجلاس این سازمان در ترکیه نشان از اهمیت پیش از پیش ایران به این سازمان بین‌المللی داشته است و تقریبا در تمام اجلاس‌های گذشته رؤسای جمهور ایران نقش مهم و سازنده‌ای در این اجلاس داشته‌اند.

*سه بار حضور احمدی نژاد در اجلاس سران کشورهای دی هشت

محمود احمدی نژاد از زمانی که در سال ۱۳۸۴ به سمت ریاست جمهوری منصوب شده است، تاکنون نزدیک به به سه بار در اجلاس سران کشورهای عضو دی ۸ در سالهای ۱۳۸۵، ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹ شرکت کرده است.

نگاهی به حضور احمدی نژاد در سه اجلاس گذشته نشان می دهد که گسترش همکاری های بین کشورهای شرکت کننده در این اجلاس و اصلاح مدیریت جهانی مهم ترین محورهای سخنان وی را تشکیل می دهد.

نهمین اجلاس گروه D8 با هدف افزایش ۱۵ درصدی سهم خود در تجارت جهانی تا سال ۲۰۱۸ خواهد بود. عبدالغدیر قاضی دبیر ستاد گسترش تجارت پاکستان در یک نشست مطبوعاتی گفت: سهم کشورهای عضو D8 در تجارت جهانی از ۶۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ به ۱۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ یعنی دو برابر افزایش یافته است.

در این اجلاس راهبردی تلاش خواهد شد تا سهم این سازمان ۱۵ درصد دیگر افزایش پیدا کند.

ایران علاوه بر حضور فعال در این اجلاس از آن به عنوان فرصتی برای توسعه روابط هرچه بهتر با سایر کشورها استفاده کرده است که امضای چندین قرارداد اقتصادی تنها نمونه کوچکی از آن محسوب می‌شود.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=47577

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]