2

خسارت های استراتژیک اسرائیل در جنگ غزه

  • کد خبر : 47678
  • ۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۸:۰۹

اسرائیل دچار غافلگیری اطلاعاتی در غزه شد و سلاح های نظامی پیشرفته حماس، زنگ خطر را برای اسرائیل به صدا درآورده است. نشریه آمریکایی فارین پالیسی با بررسی چند سؤال درباره جنگ غزه و تأیید شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نوشت: اسرائیل از موشک های پیشرفته حماس موسوم به فجر ۵ بی خبر بود و غافلگیر […]

اسرائیل دچار غافلگیری اطلاعاتی در غزه شد و سلاح های نظامی پیشرفته حماس، زنگ خطر را برای اسرائیل به صدا درآورده است.
نشریه آمریکایی فارین پالیسی با بررسی چند سؤال درباره جنگ غزه و تأیید شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نوشت: اسرائیل از موشک های پیشرفته حماس موسوم به فجر ۵ بی خبر بود و غافلگیر شد. شاید اسرائیل نتواند تمام مسیر قاچاق را کنترل کند اما وجود این موشک های پیشرفته در غزه آن گونه که فرماندهان ارتش اسرائیل می گویند می تواند معادله را به هم بزند و زنگ خطری برای اسرائیل در معارضه نظامی با حماس باشد.
این نشریه همچنین با اشاره به تحرکات کشورهایی نظیر قطر برای نزدیکی به حماس و تأثیر جنگ اخیر بر این روند نوشت: طی ماه های اخیر، قطر و ترکیه و مصر به حماس نزدیک شده اند، بهترین نمونه سفر امیر قطر به غزه بود.
واشنگتن هم در برابر استراتژی این سه کشور سکوت اختیار کرد. در آن زمان تحلیل همگان حاکی از این بود که حماس به دلیل موضع گیری هایش علیه دولت سوریه در حال دور شدن از ایران و در نتیجه در آغوش کشیده شدن از سوی قطر و ترکیه است اما جنگ جدید میان حماس و اسرائیل و البته به کارگیری موشک های ایرانی در جنگ این سؤال را به ذهن متبادر می کند که آیا واقعاً ترکیه، قطر و مصر بر حماس نفوذ سیاسی داشتند؟ به بیان دیگر با تحولات چند روز اخیر در غزه باید گفت به هم ریختن محور مقاومت ایران- سوریه و حماس در چند ماه اخیر چندان درست نبوده و یا در بهترین حالت در خصوص آن اغراق شده است. رابطه نظامی میان ایران و حماس به دهه نود بازمی گردد و بار دیگر ارجاع شما به داستان وجود موشک های فجر ۵ در غزه باید یادآور این نکته باشد که ایران و حماس هیچ گاه دست از دست هم خارج نکردند.
فارین پالیسی درباره تأثیرات دیگر تحولات اخیر نوشت: این جنگ می تواند به نفع حماس و به ضرر تشکیلات خودگردان محمود عباس تمام شود. ماجرای غزه مانورهای سیاسی تشکیلات خودگردان فلسطین را تحت الشعاع خود قرار داده است. یک پیام تلویحی هم وجود دارد. در روزهایی که تشکیلات خودگردان خود را سرگرم داستانی سیاسی کرده این حماس است که در غزه به عنوان نماینده مردم فلسطین با رژیم صهیونیستی می جنگد.
از سوی دیگر فهمی الهویدی تحلیلگر معروف مصری در روزنامه الشروق، به زبان طنز از نتانیاهو تشکر کرد و نوشت: به رغم رفتار شرورانه نتانیاهو باید از او تشکر کنیم. او جنایتکار جنگی و سزاوار بدترین نفرین هاست اما تشکر ما آمیخته به نفرت است. رویدادهای منطقه از سال ۲۰۱۱ و انقلاب ها نظر همه را به خود جلب کرد، اما مسئله فلسطین را از اولویت دور کرد و باعث شد این موضوع در رسانه های گروهی به خبر درجه دو و سه تبدیل شود. در چنین فضایی، برخی درباره خطر ایران یا به اصطلاح «دشمن فارسی» سخن گفتند، عده ای دیگر به مسائل سوریه و سرنگونی نظام دمشق علاقه نشان دادند و شماری نیز ایران را دشمنی بزرگتر و خطرناکتر از اسرائیل نامیدند. اما تجاوز ددمنشانه اخیر صهیونیست ها به غزه باعث شد که موضوع فلسطین بار دیگر در صدر عناوین قرار گرفته است.
وی می افزاید: نکته دیگر در این زمینه آن است که حملات هوایی اسرائیل نوعی اهرم فشار بر دولت قاهره برای شکستن محاصره تحمیلی به نوار غزه است، که با گشودن گذرگاه رفح جهت سفر مقامات مصری و عربی به غزه آغاز شد و در صورت استمرار می تواند پایان کامل محاصره غزه و عادی سازی روابط با غزه را در پی داشته باشد. همچنین باید گفت واکنش فلسطینی ها، برتری توانمندی نظامی گروه های مقاومت را نشان داد و ثابت کرد که توان مقاومت می تواند نقطه عطفی در منازعه با اشغالگران باشد. اقدام مقاومت در سرنگون کردن هواپیمای اف ۱۶اسرائیلی و هواپیمای بدون سرنشین و شلیک موشک دوربرد به سوی تل آویو، نشانه وجود قدرتی در مقاومت است که باید آن را به طور جدی مدنظر قرار داد.
فهمی هویدی نوشت: انعکاس این خبر در محافل اسرائیل به حدی بود که باعث شد بیش از یک میلیون اسرائیلی برای فرار از موشک های فلسطینی به پناهگاه بروند، و این بدان معناست که پیام موشک های مقاومت دریافت شده و صهیونیست ها تا وقتی به اشغال فلسطین ادامه دهند، امنیت واقعی را احساس نخواهند کرد. حمله سال ۱۹۸۲اسرائیل به لبنان باعث تشکیل حزب الله شد که چند سال بعد اسرائیل را ذلیل کرد و به شکست کشاند. این بار هم ممکن است تیری به سینه اسرائیل برخورد کند که انتظارش را ندارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=47678

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]