3

بحران اجتماعی در غرب بسیار گسترده‌تر از فروپاشی خانواده است

  • کد خبر : 4801
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۹

در جلسه خصوصی و صمیمانه محسن رضایی و فرج‌الله سلحشور که در دفتر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، سلحشور به بیان مشکلات کارگردانان دغدغه‌مند پرداخت که با پیشنهادها و قول مساعدت‌هایی از سوی محسن رضایی همراه بود. در این جلسه محسن رضایی با بیان اینکه هنر سینمای غربی در هالیوود خود را به […]

در جلسه خصوصی و صمیمانه محسن رضایی و فرج‌الله سلحشور که در دفتر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، سلحشور به بیان مشکلات کارگردانان دغدغه‌مند پرداخت که با پیشنهادها و قول مساعدت‌هایی از سوی محسن رضایی همراه بود.

در این جلسه محسن رضایی با بیان اینکه هنر سینمای غربی در هالیوود خود را به ظهور رساند و هالیوود هم نماینده مدرنیته بود و دنیای مدرنیته محصول فلسفه غرب است، فلسفه ای که در تمام ابعاد حتی به اصلاح دینی هم منجر شد، اظهار داشت: تحول فلسفی که از کارهای دکارت و هگل شروع شده و سپس به کانت رسید و خود را تجلی داد.

وی ادامه داد: آنها یک زندگی سکولاریستی را نه تنها در بعد جدایی دین از سیاست بلکه جدایی دل از عقل و جدایی ادراک از دنیای خارج را در زمینه انسان‌شناسی مطرح کردند.

رضایی با اشاره به اینکه انسان‌شناسی مدرنیته از سویی ارتباط خود را با آخرت و توحید قطع کرد و از طرف دیگر با جامعه نیز قطع ارتباط بود، افزود: جامعه می‌تواند انسان را به منشأ خود و آخرت توجه دهد اما غرب ارتباط انسان با جامعه را نیز قطع کرده و دنیا را از خدا و جامعه جدا کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: انسان در این دنیا چون نمی‌توانست بدون خدا و جامعه زندگی کند دست به دو ترفند زد، ابتدا موضوع دین و خدا را به درون کلیسا و خانه کشید و روابط اجتماعی را از طریق انضباط شدید حاکمیت قانون به‌وجود آورد لذا از شکل گیری روح و عاطفه جمعی جلوگیری شد.

وی اضافه کرد: حرکت جدیدی که امروز در غرب آغاز شده بیشتر یک حرکت اعتراضی به مدرنیته است و این نقطه مثبتی برای ما محسوب می‌شود البته مشروط بر اینکه اندیشمندان ما دنباله‌روی آنها نشوند بلکه باید گره‌ها و سوالاتی که غرب در انسان‌شناسی با آن مواجه شده است را با آموزه های اسلامی حل کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه حرکت‌های اعتراضی در غرب تحت عنوان پست مدرنیسم و فلسفه پدیدار شناسی و هرمونتیک مطرح است، عنوان کرد: یک هجمه گسترده به دنیای مدرنیته آغاز شده و هالیوود که محصول دنیای مدرنیته بوده و ریشه در فلسفه غرب دارد با چالش های جدی مواجه شده است از این رو خلأ بزرگی در پشت صحنه سینما و فیلم غربی به‌وجود آمده است.

با مبانی اسلامی قرآن مجید می‌توان دردهای امروز غرب را جواب داد

وی تصریح کرد: دلیلی ندارد که ما در مبانی اسلامی و آیات قرآن مجید، دردهای امروز غرب را نتوانیم جواب دهیم بنابراین اگر بشود در فیلم‌های دینی و اسلامی و مذهبی نگاهی به دنیای تشنه غرب هم داشت، سینمای ایران بین‌المللی و تاثیر‌گذار خواهد شد و از این طریق فقط در رابطه با محیط داخلی پاسخگو نیست.

رضایی یادآور شد: مسئله انسان و جامعه یا بعد اجتماعی اسلام که قابل تفکیک از اسلام سیاسی است در اینجا مطرح می‌شود، و این موضوع در اندیشه شهید مطهری وجود دارد، هرچند که این مساله مورد اختلاف فلاسفه متاخر اسلامی از جمله آیت‌الله مصباح و آیت الله جوادی آملی است.

*بحران اجتماعی در غرب بسیار گسترده‌تر از فروپاشی خانواده است

وی افزود: بحران اجتماعی در غرب بسیار گسترده‌تر از فروپاشی خانواده است لذا اگر بتوان بعد اجتماعی اسلام را در فیلم‌ها بیان کرد که در دیالوگ‌ها، صحنه‌ها و رنگ‌ها و محوطه‌های فیلمبرداری اثر گذارد، می‌تواند اقبال وسیعی را حتی از خارج کشور به دنبال داشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به سلحشور گفت: اگر رویکرد امثال شما این باشد که بیشتر بر روی صحنه غرب رقابت کنید تا صحنه‌های داخلی، در داخل و خارج موفقیت بیشتری خواهید داشت.

با اعتقاد ناب می‌توان هیمنه فیلم غربی را در جشنواره‌ها منفعل کرد

رضایی عنوان کرد: در این مرحله نباید دنباله‌روی غرب بود بلکه باید آموزه‌های اسلام را به آنها بدهیم از این رو نباید برای اینکه فیلم‌ها به جشنواره‌ برود، به اسلام و انقلاب و ملیت ایرانی طعنه زد تا غرب هنرمندان ما را بپذیرد بنابراین می‌توان با اعتقاد ناب هیمنه غرب را در جشنواره‌ها منفعل کرد.

وی بر همین اساس یادآور شد: اگر چنین رویکردی در میان مردم و ملت‌های غربی اقبال گسترده پیدا کند جشنواره‌های کنترل شده غربی ناچار می‌شوند برای حفظ بازار خود به راه دادن آثار هنر اسلامی و ایرانی در آن جشنواره‌ها اقدام کنند و بنابراین فیلم‌سازان ما باید ابتدا مردم را جذب کرده و سپس به داخل جشنواره‌ راه یابند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه می‌تواند با گروهی که سلحشور ایجاد کرده است جلسه داشته باشد و با دیدگاه آنها آشنا شود، گفت: شما در کنار کارتان یک گروه فلسفی در بعد انسان ‌شناسی به‌وجود آورید که در مبانی اسلامی بیشتر تأمل کنند و در وراء فیلم‌های شما دیدگاه فلسفی اسلامی وجود داشته باشد.

رضایی با اشاره به مشکلات و سختی‌ فیلم سازان مذهبی، اظهار داشت: مشکل اول رسیدن به محتوای مطلوب و مشکل دیگر ترکیب این محتوا برای اثر‌گذاری هنری است.

صدا سیما برند فیلم دینی را از آن خود کند

وی در خصوص ساخت فیلم‌ها بر اساس مبانی قرآنی و دینی، ادامه داد: خوب است که تلویزیون متولی چنین حرکتی شود و این برند را برای خود ثبت کند تا از این طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی بتواند مرکز و کانون فیلم دینی را در جهان در اختیار داشته باشد و در جهان اسلام گسترش دهد و این برند بسیار معتبر است.

رضایی گفت : همانطور که در هالیوود سرمایه‌گذاری شده باید برای سینمای دینی و اسلامی هم سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

رضایی ادامه داد: مکانیسم‌های فراوانی برای درآمد‌زایی از طریق فیلم وجود دارد اما اقتصاد فیلم تخصصی غیر از تولید فیلم است، در واقع اقتصاد فیلم و سریال نیازمند افراد و شبکه خاص توزیعی است.

رضایی با بیان اینکه باید بازار هنر و فرهنگ را درست کرد، اظهار داشت : یک بخش آن محتوا است و بخش دیگر آن شبکه و اقتصاد فرهنگ و هنر است چرا که کسی که کار فرهنگی می‌کند نمی‌تواند بازار فرهنگ را هم داشته باشد، هنرمند نمی‌تواند تاجر هم باشد لذا این امر سنخ و گروه دیگری را می‌خواهد.

وی افزود: بازاریابی فرهنگ و هنر مسئله مهمی است، دنیا برای این منظور شبکه‌های وسیع دارد اما ما در این زمینه خیلی عقب هستیم.

رضایی در خاتمه گفت: البته اختیار آثار هنری باید در اختیار کارگردانان مذهبی قرار گیرد و با کمک تجار فرهنگی بازاریابی و اقتصاد، هنر را در دست بگیرند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=4801

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر