2

رویکرد و عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور و سیاست خارجی ایران پیرامون کشورهای مختلف

  • کد خبر : 5035
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹

افق به نقل از مهر، حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور در گردهمایی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور به تبیین فرآیند بیداری اسلامی در منطقه و جهان پرداخت. در این گردهمایی که به دعوت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در محل مجتمع آدینه تهران برگزار شد، […]

افق به نقل از مهر، حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور در گردهمایی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور به تبیین فرآیند بیداری اسلامی در منطقه و جهان پرداخت.

در این گردهمایی که به دعوت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در محل مجتمع آدینه تهران برگزار شد، قشقاوی گفت: بی تردید شکست قطعی مدرنیته در ۵ حوزه پایداری خانواده، حفاظت از محیط زیست، مراقبت از اخلاقیات، ایجاد عدالت و استقرار صلح پایدار که معلول تفکرات سکولاریستی و مادی‌گرایی محض می‌باشد، هیچ راه چاره‌ای جز بازگشت به تعالیم الهیات رهایی بخش باقی نگذاشته است.

وی افزود: هر چند این بیداری اسلامی با روحیه مقاومت و شجاعت جوانان منطقه در مقابل دیکتاتوری و سرکوب به منظور حفظ عزت و کرامت شکل گرفت و در آینده نیز گسترش کمی و کیفی خواهد یافت، ولی به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تداوم آن نیاز به گسترش آگاهی و مراقبت دارد تا دستاوردهای روشن آن با دسیسه بیگانگان از مسیر اصلی خود منحرف و یا مصادره نشود.

قشقاوی در بخش پاسخ به سؤالات که دو ساعت به طول انجامید به پرسش‌های متعدد دانشجویان در حوزه رویکرد و عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور و سیاست خارجی ایران پیرامون کشورهای مختلف پاسخ داد.

وی در پاسخ به میزان پایبندی و تعهد دیپلمات‌های ایرانی به اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی گفت:‌ پایگاه و خاستگاه دیپلمات‌های ایرانی کاملا ارزشی و ولایتمدارانه می‌باشد. از مجموع ۳۵۰۰ نفر کادر رسمی و غیررسمی وزارت امور خارجه بیش از یک سوم آنان ایثارگر یعنی از جانبازان آزادگان و خانواده درجه یک شهیدان می‌باشند. حدود ۵۰۰ تن از کادر وزارت امور خارجه جانباز سرافراز، ۶۶ نفر فرزند شهید و ۷۰۰ نفر از رزمندگان باسابقه بالا در جنگ تحمیلی هستند.

قشقاوی افزود: با قاطعیت می‌توان اعلام کرد که دستگاه دیپلماسی کشور به نسبت مجموع کادر خود در مقایسه با کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اجرایی دیگر، بیشترین درصد ایثارگران رابه خود اختصاص داده و مقام اول را در این خصوص دارا است.

معاون وزیر خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود با ذکر آمار علمی نیروی انسانی وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه در مقایسه با دیگر دستگاه‌های اجرایی کشور برخوردار از دانش آموخته‌ترین و باسوادترین نیروی انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: از ۳۵۰۰ نفر نیروی رسمی و غیررسمی موجود در وزارت امور خارجه ۲۱۵۰ نفر دارای تحصیلات کارشناسی به بالاتر می‌باشند که شامل ۹۵ نفر دکترا، ۷۵۰ نفر کارشناس ارشد و ۱۳۰۰ نفر کارشناس است.

در ادامه یکی از دانشجویان در خصوص وضعیت پناهنده ‌شدن برخی دیپلمات‌های وزارت امور خارجه در خارج از کشور از قشقاوی سؤال کرد که وی در پاسخ گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون یعنی به مدت ۳۰ سال در وزارت امور خارجه ۱۰ هزار مأموریت ثابت و ۳۰ هزار مأموریت موقت توسط دیپلمات‌ها صورت پذیرفته یعنی از ۴۰ هزار مأموریت که امکان پناهندگی و یا کسب اقامت در کشورهای خارجی وجود داشت برابر آمار دقیقا کمتر از ۱۰ نفر پناهنده و ۳۰ نفر دارای اقامت در کشورهای خارجی هستند. فکر نمی‌کنم که در مقابل ۴۰ هزار مأموریت در ۳۰ سال، ۱۰ نفر پناهنده و ۳۰ نفر مقیم آمار بالا و قابل اعتنایی باشد و حتی ارزش طرح در افکار عمومی را داشته باشد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: دستگاه دیپلماسی کشور افتخار دارد که متعهدترین نیروی انسانی ارزنده انقلابی و باسواد را دارا بوده و انتظار حمایت و تشویق مستمر از همگان را دارد. همه باید تلاش کنند که وزارت امور خارجه را در ایفای مسئولیت خطیرش حمایت و راهنمایی کنند. البته هیچگاه وزارت امور خارجه ادعای عصمت نداشته است، ولی نباید با انتقادات غیرکارشناسی دستگاه دیپلماسی کشور را در ایفای مسئولیتش در وضعیت سهل و ممتنع قرار داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=5035

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر