2

محمد مرسی همه پرسی قانون اساسی مصر را به تعویق انداخت

  • کد خبر : 50579
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۱

رئیس جمهوری مصر از گروه‌های مخالف خواست تا برای مذاکرات گسترده و بدون شرط امروز با وی دیدار کنند.

با وجود اینکه محمد مرسی همه پرسی قانون اساسی مصر را به تعویق انداخت، اما مخالفان همچنان پیشنهاد وی برای مذاکرات گسترده را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، محمود مکی، معاون رئیس جمهوری مصر اعلام کرد که کمیته انتخابات مصر با به تعویق انداختن همه پرسی قانون اساسی که قرار بود امروز (شنبه) آغاز شود، موافقت کرده و این همه پرسی امروز برگزار نمی‌شود.

بنا به گفته مکی وزارت امور خارجه مصر چند روز است که از کمیته انتخابات خواسته تا همه پرسی قانون اساسی را به دلیل شرایط موجود به تعویق بیندازد و عصر جمعه کمیته مذکور با این درخواست موافقت کرد.

خبرگزاری مصر نیز به نقل از کمیته انتخابات مصر اعلام کرد که همه پرسی از روز شنبه به روز چهارشنبه هفته جاری موکول شده است. پیشتر قرار بود همه پرسی قانون اساسی مصر در خارج از این کشور از امروز و به مدت چهار روز آغاز شود.

از سوی دیگر رئیس جمهوری مصر از گروه‌های مخالف خواست تا برای مذاکرات گسترده و بدون شرط امروز با وی دیدار کنند.

محمد محسوب، وزیر مشاور در امور قانونی و مجلس اعلام کرد که محمد مرسی،‌ رئیس جمهوری مصر از تمامی گروه‌ها و احزاب مخالف خواسته تا امروز برای مذاکره به دفتر ریاست جمهوری بیایند و مذاکرات بدون هیچ پیش شرط و بدون مرز خواهد بود و در صورت توافق همگان پیش نویس قانون اساسی تغییر خواهد کرد.

وی گفت: در این مذاکرات در صورتی که توافق حاصل شود ماده هشتم دستورات حکومتی مرسی تغییر خواهد کرد و ماده ششم آن نیز به طور کامل حذف خواهد شد و نیز مجمع موسسات مصر بار دیگر موظف خواهد شد تا در پیش نویس قانون اساسی کشور تجدیدنظر کند.

محسوب از پیامدهای سرنگونی رئیس جمهوری مصر با زور و فشار هشدار داد و گفت: سرنگون کردن رئیس جمهور مصر پس از انقلاب به این معنی است که تمام روسای جمهوری که از این پس روی کار بیایند سرنگون خواهند شد و این مساله کشور را به سوی آشوب و ناامنی سوق می‌دهد.

از سوی دیگر با وجود اینکه برخی از گروه‌ها و احزاب مصری از جمله حزب “غدالثوره” به رهبری ایمن النور و نیز حزب سلفی النور با مذاکرات پیشنهادی مرسی موافقت کردند اما گروه‌های چپ و لیبرال مصر که همگی در تشکلی به نام جبهه نجات ملی جمع شدند این پیشنهاد را رد کردند.

محمد البرادعی، هماهنگ کننده جبهه نجات ملی در سخنانی اعلام کرد: مخالفان در مذاکرات پیشنهادی مرسی مشارکت نمی‌کنند و در شرایط کنونی هیچ مذاکرای در کار نخواهد بود.

احمد مکی، وزیر دادگستری مصر نیز اعلام کرد که رئیس جمهوری این کشور تضمین‌های لازم را برای اجرای خواسته‌های مخالفان در صورت توافق داده است و هدف از درخواست مرسی برای مذاکره خاموش کردن آتش شعله‌وری است که هم اکنون مصر را در خود کشیده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=50579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر