2

رسوایی های خبری بی بی سی همچنان ادامه دارد

  • کد خبر : 50758
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۹:۲۵

آنچه برای بی بی سی مشکل آفرین شد این بود که خبر مربوط به این ماجرا را کاملا در اختیار داشت و از پخش این خبر خودداری کرد.

الجزیره انگلیسی اعلام کرد رسوایی خبری بی بی سی، به شدت چهره آن را مخدوش کرده است.
 باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه الجزیره نوشت: بی بی سی شناخته شده ترین و بزرگترین رسانه خبری جهان به شمار می رود.بی بی سی که از بودجه دولت انگلیس استفاده می کند برای مدت چندین دهه، طلایه دار استانداردها در فعالیت رسانه ای بوده است. درست به همین علت است که بحران اخیر بی بی سی، بسیار خبرساز شده است. تصمیم اخیر بی بی سی برای حذف ماجرای مربوط به رسوایی اخلاقی جیمی ساویل، مجری معروف سابق این شبکه، به شدت برای این بنگاه رسانه ای مشکل آفرین شده و درنهایت به استعفای مدیر عامل بی بی سی منجر شده است. پس لرزه های این رویداد بی بی سی در کل انگلیس احساس شد. بی بی سی با رسوایی اخیر، خودش را بدنام کرد.

فلو فیلیپس تحلیلگر شبکه در این خصوص گفت:« بی بی سی بزرگترین شبکه تلویزیونی خبری جهان به شمار می رود که هفده هزار نیرو دارد. اما حذف خبر مذکور از برنامه های خبری بی بی سی، سبب شد این شبکه در کانون  توجه ها قرار بگیرد. آنچه برای بی بی سی مشکل آفرین شد این بود که خبر مربوط به این ماجرا را کاملا در اختیار داشت و  از پخش این خبر خودداری کرد.

همین مسئله سبب عذرخواهی مسئولان بی بی سی شد و درنهایت مدیرکل بی بی سی تاوان این کار را با استعفایش پرداخت حال آنکه فقط پنجاه و چهار روز این مسئولیت را برعهده داشت. به گفته سیمپسون، خبرنگار ارشد بی بی سی، رسوایی اخیر بی بی سی بدترین رسوایی در نیم قرن اخیر بوده است. روپرت مرداک ، غول رسانه ای غرب، از این رسوایی بی بی سی بهره برداری زیادی کرد زیرا از یک سو، این ماجرا سبب انحراف توجه ها از مسئله رسوایی رسانه ای خود مرداک می شد که چند ماه پیش سر و صدای زیادی در انگلیس بوجود آورد و از سوی دیگر فرصتی برای مرداک فراهم شده بود تا انتقام خود را از بی بی سی بگیرد و انتقادهای شدید خود را متوجه این شبکه کند.

به گفته کارشناسان، رسوایی بی بی سی به تصمیم ضعیف مدیریتی در یک ماجرا مربوط می شود حال آنکه رسوایی بنگاه رسانه ای مرداک ، مشکلی فراگیر در طول سالهای طولانی بوده است. منابع مالی لازم برای بی بی سی از محل مالیاتهای اخذ شده از مردم انگلیس تامین می شود. مردم انگلیس که از برنامه های تلویزیونی استفاده می کنند مالیات می پردازند که همین مالیات به بی بی سی داده می شود.

البته دو سال پیش دولت محافظه کار انگلیس بخشی از بودجه بی بی سی را محدود کرد که به منزله کاهش شانزده درصدی بودجه این بنگاه خبری بود. نظرسنجی اخیر در انگلیس نشان می دهد همچنان پنجاه و نه درصد مردم انگلیس به بی بی سی به چشم بنگاه خبری قابل اعتماد خودشان نگاه می کنند. این درحالی است که سهم دیگر رسانه های مطرح انگلیس از این کیک، در بهترین حالت فقط ده درصد است.

البته قرار است بی بی سی در سال دو هزار وشانزده، منشور خودش را تغییر بدهد و باید دید با تغییر اساسنامه بی بی سی، چه تغییراتی در فعالیت آن ایجاد خواهد شد. به گفته کارشناسان، کاری که بی بی سی باید انجام بدهد اعتمادسازی با مردم و توجه به خواسته های آنها است. رسوایی چند ماه اخیر بی بی سی نشان داد اگر می خواهد اعتماد مردم را به خودش حفظ کند باید از بالاترین استانداردهای ژورنالیستی تبعیت کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=50758

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]