4

لذت‌طلبی نظامی‌ در سوریه یا تجاوز؟+تصویر

  • کد خبر : 50859
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۷

بی‌رحمانه است اما احتمال زیادی وجود دارد که غرب شبه نظامیان را به سلاح‌های شیمیایی مجهز کند تا آنها از این سلاح‌ها علیه مردم سوریه استفاده کرده و سپس دولت این کشور عامل این اقدام دانسته شود؛ بدین ترتیب غرب می‌تواند نقشه و طرح دیرین خود را برای حمله به کشور سوریه عملی کنند.”

 

ماموران نظامی فرانسه، در بخشی از طرح شیطانی علیه سوریه، اخیرا دیدارهایی رو در رو با شبه نظامیان تحت حمایت خارج در این کشور به منظور «ارزیابی وضعیت» برگزار کرده‌اند.
گزارش روز جمعه (۱۷ آذر) روزنامه فرانسوی لوفیگارو حاکی از این است که «وظیفه اصلی آنها شناسایی افرادی است که میدان‌های نبرد در حومه دمشق را کنترل می‌کنند.»

به نظر می‌رسد که یک طرح هماهنگ غربی برای حمله به کشور سوریه در جریان است و کشورهای غربی خود را آماده حمله نظامی متحدی به این کشور عربی می‌کنند.

گزارش روزنامه لوفیگارو می‌افزاید، این نشست‌ها در ماه گذشته میلادی و با اطلاع کامل دولت فرانسه برگزار شده است و پاریس می‌خواهد از «ظرفیت عملیاتی هر گروه» و «تمایلات سیاسی» آنها اطلاع پیدا کند.

همزمان با هشدار انگلیس به سوریه مبنی بر «عواقب جدی» استفاده از سلاح‌های شیمیایی، ناتو نیز در اقدامی که تنها به بدتر کردن وضعیت کمک می‌کند، با استقرار موشک‌های پاتریوت به بهانه دفاع از ترکیه در مرز این کشور با سوریه موافقت کرده است. «دشمنان سوریه» به صورت خیلی دقیقی در حال چیدن تمام قطعه‌های یک پازل هستند تا به موجب آن ردایی از مشروعیت بر تن حمله قریب الوقوع به این کشور بکنند: اینکه سوریه در نظر دارد از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خود و شبه نظامیان استفاده کند، اینکه جنگ ممکن است به ترکیه گسترش پیدا کند و اینکه ترکیه باید قادر به دفاع از خود در مقابل هرگونه حمله احتمالی باشد.

در عین حال، در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس با بازگو کردن اظهارات دولت اوباما در روز دوشنبه گفت، لندن پیامی روشن و صریح به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه داده است.

هیگ گفت: «ما نگران سلاح‌های شیمیایی هستیم. نگرانی ما در روزهای اخیر نسبت به این مسئله به همان دلایلی که امریکا نگران است، بیشتر شده است. ما پیشتر پیام روشن و خصوصی خود را به طور مستقیم به سوری‌ها در مورد عواقب جدی استفاده از اینگونه سلاح‌ها داده‌ایم.»

سوریه ضمن محکوم کردن تصمیم ناتو مبنی بر استقرار موشک‌های پاتریوت، آن را «جنگ روانی» توصیف کرد و گفت، تصمیم جدید ناتو، سوریه را از تلاش برای پیروزی بر شبه نظامیانی که آنها را تروریست قلمداد می‌کند، باز نمی‌دارد.

علی‌رغم ادعای بعضی از کشورهای غربی مبنی بر اینکه تصمیم ناتو حاکی از تمایل کم آنها برای مداخله نظامی در سوریه است، این تصمیم باید به عنوان پیامی روشن مبنی بر آماده شدن غرب برای مداخله نظامی قلمداد شود.

سوریه ضمن اعلام اینکه استقرار موشک‌های ناتو منجر به تغییر مسیر و خط مشی بشار اسد نخواهد شد، صحبت از سلاح‌های شیمیایی را بخشی از یک توطئه برای توجیه مداخله آتی در این کشور عربی خواند.

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه لبنانی المنار گفت: «حرکت ترکیه و حمایت ناتو از آن، اقداماتی تحریک آمیز هستند که بخشی از یک جنگ روانی محسوب می‌شوند. اما اگر آنها فکر می‌کنند این مسئله روی عزم و کار ما در جهت پیروزی قاطع در این جنگ علیه تروریسم، تاثیر خواهد گذاشت، سخت در اشتباهند.»

وی افزود، «در صورتی که (قدرت‌های خارجی) حقیقتا حمله را مورد لحاظ قرار داده‌اند، آنها باید عواقب آن را نیز در نظر بگیرند. من اعتقاد داردم هزینه چنین اقدامی بسیار بالا خواهد بود…آنها باید بدانند که اگر دست به چنین حماقتی بزنند، کل منطقه و اطراف آن را در خطر قرار می‌دهند.»

اینکه اسد از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خود یا حتی شبه نظامیان استفاده خواهد کرد، ادعایی نخ نما و بهانه‌ای سست و ضعیف از سوی غرب به منظور آغاز شهوت نظامی خود و در نهایت لشگرکشی به سوریه است. در واقع، این مسئله بسیار یادآور ادعای واشنگتن است که می‌گفت عراق دارای سلاح‌های کشتار جمعی است؛ این ادعا بعدا جنگی را رقم زد که میزان تلفات انسانی آن به رقم غیرقابل باوری رسید. متاسفانه بعضی حقایق به سرعت به دست فراموشی سپرده می‌شوند. نتیجه یک تحقیق از سوی مرکز آپینیون ریسرچ بیزنس (Opinion Research Business) از ۱۲ تا ۱۹ آگوست سال ۲۰۰۷ میلادی نشان داد که یک میلیون و ۳۳ هزار نفر در پی حمله به عراق و اشغال این کشور کشته شدند. با وجود اینکه ارقام داده شده از ۹۴۶ هزار تا یک میلیون و ۱۲۰ هزار کشته متفاوت است، اما صرف فکر کردن به چنین میزان عظیمی از تلفات انسانی، فراتر از حد تصور است. بنا بر اعلام مرکز مذکور، ۴۸ درصد کشته شدگان جنگ عراق به ضرب گلوله، ۲۰ درصد بر اثر انفجار خودروی های بمب گذاری شده، ۹ درصد در پی بمباران هوایی، ۶ درصد در پی تصادفات و ۶ درصد دیگر نیز در اثر انفجار و حملات توپخانه‌ای جان خود را از دست دادند.

الکساندر گراشکو، نماینده جدید روسیه در ناتو، با بیان اینکه اقدام ناتو خطرات بسیار زیادی را در پی دارد، گفت: «این تهدیدی برای ما نیست بلکه حاکی از این است که ناتو به سمت مداخله پیش می‌رود. ما شاهد خطر مداخله بیشتر ناتو در وضعیت جاری در سوریه در نتیجه اقدامات تحریک آمیز یا بعضی حوادث مرزی هستیم.»

بی‌رحمانه است اما احتمال زیادی وجود دارد که غرب شبه نظامیان را به سلاح‌های شیمیایی مجهز کند تا آنها از این سلاح‌ها علیه مردم سوریه استفاده کرده و سپس دولت این کشور عامل این اقدام دانسته شود؛ بدین ترتیب غرب می‌تواند نقشه و طرح دیرین خود را برای حمله به کشور سوریه عملی کند. زمانی که روی توجه اخیر امریکا و بعضی کشورهای غربی به مسئله سلاح‌های شیمیایی تمرکز کنیم، این تئوری بیشتر تقویت می‌شود. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا و باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور گفته‌اند که اگر سوریه از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند، وارد عمل خواهند شد. اندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو نیز روز پنج شنبه هشدار داد، هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی سوریه علیه افراد مسلح با پاسخ نظامی فوری روبرو خواهد شد.

حقیقت ناراحت کننده این است که آنها از پیش ائتلاف خود را علیه سوریه، آن هم با عضویت اسرائیل در آن تشکیل داده‌اند. بنابر گزارش روزنامه عبری زمان معاریو، در بحبوحه افزایش گمانه زنی‌ها مبنی بر مداخله نظامی امریکا در صورت استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی، تل آویو خود را آماده چنین سناریویی می‌کند.

به نظر می‌رسد، سناریوی «سلاح‌های شیمیایی» بهترین راه حل برای واشنگتن و متحدان غربی آن جهت به دست آوردن رضایت ضمنی جامعه بین المللی برای ترتیب دادن یک ماجراجویی نظامی دیگر در خاورمیانه باشد.

درباره نویسنده: دکتر اسماعیل سلامی کارشناس امور بین الملل است که تاکنون بیش از صدها مقاله از او در سایت‌ها و نشریه‌های معتبر جهان منتشر شده است. وی از مقاله‌نویسان نشریه‌های الاهرام (مصر)، پلستاین کرانیکل (امریکا)، گلوبال ریسرچ (کانادا) ، وترنز تودی (امریکا) و پراودا است. مقاله‌های وی تا کنون به بیش از سی زبان مختلف در دنیا ترجمه شده‌اند. سلامی دارای مدرک دکتری در مطالعات شکسپیری است.

(این مقاله به صورت اختصاصی برای وب سایت پرس تی وی نوشته شده و انتشار آن با ذکر منبع بلامانع است.)

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=50859

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]