مهندس جواد نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب، گفت: در این راستا راهبردهای توسعه بازارهای صادراتی و سودآوری سایت های تولیدی از اولویت های این حوزه است.
وی افزود: حضور موثر در بازار رو به رشد کشورهای اسلامی و بازارهای نوظهور و چرخش پرتفولیوی محصولات صادراتی به سمت محصولات برند ملی، مهم ترین رویکرد ایران خودرو دراین زمینه است.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو صدور حداقل ۳۵ درصد از تولیدات خودروی سبک معادل ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۴ و ۱۵ درصد از تولیدات معادل ۱۵۰ هزار دستگاه تا سال ۱۳۹۳ به بازارهای جهانی صادر خواهد شد.
نجم الدین، دستیابی به حداقل ۱۵ درصد صادرات (CKD + CBU) از کل تولید با میانگین حاشیه سود محصولات صادراتی در حد دو تا سه درصد تا سال ۱۳۹۳ را از راهبردهای کلان گروه صنعتی ایران خودرو ذکر کرد که با رعایت اهداف تعیین شده در آیین نامه ارتقای کیفیت محصولات سبک هدفگذاری شده است. بر این اساس در سال های ۹۱ تا ۹۳ به ترتیب، ۱۱٫۱، ۳٫ ۱۴ و ۱۵ درصد تولیدات خودروی سبک صادر خواهد شد.
وی از ۶۸ بازار بالقوه در دنیا به عنوان بازارهای هدف صادراتی شرکت ایران خودرو نام برد که کشورهای همسایه، اسلامی و همجوار با سایت های تولیدی خارج از کشور را شامل می شود و از این تعداد در مرحله نخست ۲۰ بازار با پتانسیل های بالاتر در اولویت نخست قرار گرفته که بر اساس اهداف صادراتی پورتفولیوی محصولات،در مجموع بیش از ۸۰ درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص خواهند داد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: این ۲۰ کشور عبارتند از: عراق، روسیه، سوریه، اوکراین، ترکیه، الجزایر، عربستان سعودی، مصر، اردن، لبنان، ونزویلا، بلاروس، آذربایجان، بلغارستان، سنگال، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان و تونس است .
مهندس نجم الدین بهره برداری از سرمایه گذاری و به سودرسانی سایت های برون مرزی را از جمله رویکردهای ایران خودرو در توسعه صادرات به بازارهای جهانی ذکر کرد که از راه، تخصیص محصولات جدید از برند داخلی به آن سایت ها بویژه دنا و رانا، برنامه ریزی دستیابی به ۷۵ درصد بهره برداری از ظرفیت سازی انجام شده در آن سایت ها تا سال ۹۳ و مذاکره با سایر شرکت ها در جهت تخصیص ظرفیت مازاد به محصولات آن برندها تحقق می یابد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از توسعه همکاریهای بینالملل با خودروسازان جهانی به ویژه شرکای تجاری کنونی خبر داد و گفت: روند تکمیل پرتفولیوی چند محصولی متوازن و ارائه و توسعه محصولات در سگمنتهای مختلف تبدیل شرکت به خودروسازی چند برندی (Multi-brand company) با قابلیت رقابت بالا مهم ترین ویژگی های روند همکاریهای بین المللی ایران خودرو است.