1

آینده آل سعود در دست فرزندانی که مادران غربی داشته اند!

  • کد خبر : 54060
  • ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۹:۳۹

در میان فرزندان در قید حیات عبدالعزیز که تعداد آنها به ۱۶ نفر می رسد چند مسئله وجود دارد: مسئله اول کهولت سن و بیماری اکثریت آنهاست که مثلا بندر و مشعل در سن ۹۰ سالگی قرار دارند و کوچکترین فرزندان یعنی سطام و مقرن ۷۰ ساله هستند و مابقی این ۱۶ نفر بین ۷۰ تا ۹۰ قرار دارند

«سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد سعود نیز همچون شاه این کشور وضعیت چندان خوبی ندارد و رشد سریع و تصاعدی بیماری «آلزایمر» به همراه بروز دیگر بیماری‌های متعدد جسمی در کنار کهولت سن، باعث وخامت حال وی شده و عملاً وی از چرخه مرکز قدرت و عرصه تصمیم ‌گیری به کنار گذاشته شده است.

سلمان بیست و پنجمین فرزند عبدالعزیز است که علاوه بر مشاور مخصوص پادشاه، وزیر دفاع عربستان، سه دوره امیری امارت منطقه ریاض، هم اکنون کرسی ولیعهدی را بر عهده دارد.

با توجه به برکناری غیررسمی و غیرعلنی سلمان بن عبد العزیز از طرفی و از طرفی دیگر بیماری و شاید مرگ پنهان امیر عبدالله پادشاه عربستان، اختلافات داخلی در سبقت و تصاحب‌ تخت پادشاهی با سرعت در حال شکل‌گیری و رشد است.

وی پس از اینکه بیش از ۵۰ سال حاکم شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی بود، سال گذشته و پس از انتصاب “نایف بن عبد العزیز” به ولیعهدی این کشور، مسئولیت وزارت نفت عربستان سعودی را برعهده گرفت؛ این وزارتخانه از مدت‌ها پیش خریدهای تسلیحاتی عربستان را از کشورهای هم‌پیمان خود مانند آمریکا و انگلیس و فرانسه برعهده دارد تا به اصطلاح صاحب بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ارتش در خاورمیانه و خلیج فارس باشد.

انتظار می‌رود با وخامت حال ولیعهد و پادشاه، در آینده نزدیک شاهد تشدید تحرکات شاهزاده‌ها درباره بدست گرفتن قدرت در عربستان باشیم.

نکته جالب توجه این است که ولیعهد، با توجه به اینکه آلزایمر دارد و فراموشی گرفته چندی پیش گفته بود که عربستان امن و امان است .

در همین زمینه سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد و وزیر دفاع و معاون نخست وزیر سعودی در مراسم اعطای جایزه علوم پزشکی شیخ حمدان بن راشد آل مکتوم به وی گفت: عربستان از امنیت و ثبات برخوردار است.

وی همچنین گفت که عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی سلامت و عافیت برخوردار می‌باشد.

شهرهای مختلف عربستان در ماه اخیر شاهد یک سری آتش سوزی‌های مشکوک بوده است که از جمله می‌توان به ‌آتش گرفتن دو تانکر سوخت و کشته و زخمی شدن شمار زیادی از افراد و آتش سوزی در یکی از هتل‌های قدیمی شهر مکه و همچنین آتش سوزی در یکی از بیمارستان‌های شهر جده اشاره کرد.

این درحالی است که شهرهای مختلف عربستان به ویژه در شرق این کشور از بیش از یک سال و نیم پیش شاهد برگزاری تظاهرات برای درخواست جهت آزادی و روی کار آمدن نظامی منتخب برآمده از خواست مردم است که با سرکوبگری رژیم سعودی و کشته یا زخمی شدن شماری از معترضان یا بازداشت و شکنجه آنها روبرو شده است.

فقط باید یا آور شد که این مسئله که ولیعهد عربستان به آنها اشاره کرده است مربوط به کدام تاریخ از حکومت سعودی ها می شود؟ عبدالله همینک در بستر بیماری به سر می برد، خود ولیعهد نیز بیمار است، ولی به در میان خبرنگاران خبر از سلامتی می دهد، و این سلامتی را هم احتمالا از یاد فراموشی گفته است…

در همین باب مسئله جانشینی عبدالله که خود در بستر بیماری است و ولیعهد او هم در بستر بیماری قرار دارد، موجب شده که مسئله پیچیده شود، در حال حاضر عربستان سعودی را شورای پادشاهی می چرخاند و این مسئله باعث به وجود آمدن اختلاف نظرهایی در گفتمان حاکم شده است.

در میان فرزندان در قید حیات عبدالعزیز که تعداد آنها به ۱۶ نفر می رسد چند مسئله وجود دارد: مسئله اول کهولت سن و بیماری اکثریت آنهاست که مثلا بندر و مشعل در سن ۹۰ سالگی قرار دارند و کوچکترین فرزندان یعنی سطام و مقرن ۷۰ ساله هستند و مابقی این ۱۶ نفر بین ۷۰ تا ۹۰ قرار دارند. دومین مسئله تجربه های مدیریتی و سیاسی است که باعث می گردد تا بیشتر این فرزندان عملاً شانسی برای رسیدن به ولیعهدی یا جانشینی نداشته باشند و مسئله سوم داشتن مادرانی غیر سعودی است که باعث می گردد تا تعداد شاهزادگانی که شانس رسیدن به ولیعهدی و پادشاهی داشته باشند به تعداد انگشتان یک دست برسد.

بنابراین کسانی چون سلمان ولیعهد کنونی، احمد وزیر کشور سابق، سطام حاکم ریاض، عبدالرحمن معاون وزیر دفاع، از گزینه های اصلی و شاهزادگانی چون عبیدالله، مشهور، بدر و مساعد که فاقد گزینه دوم هستند از شانس کمتری برخوردار می باشند.

بنابراین این وضعیت که یادآور سالهای آخر اتحاد شوروی و مرگ و میرهای رهبران سیاسی آن بود، باعث می گردد تا در سالهای آتی روند مرگ فرزندان عبدالعزیز شتاب زیادی به خود بگیرد و عملاً در یک دهه آینده اکثریت آنها در خواهند گذشت و عربستان با نسل دوم شاهزادگان که نوادگان عبدالعزیز هستند بیعت خواهد کرد.

رویداد

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=54060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر