علی علیه السلام به خطر سلطه اموی زیاد اهمیت می داد و اعلام خطر می کرد ولی کمتر کسی متوجه می شد و خودش هم می فرمود بعدها متوجه می شوید :و عند ذلک تود قریش – بالدنیا و ما فیها – لو یروننی مقاما واحدا و لو قدر جزر جزور لا قبل منهم ما اطلب منهم الیوم بعضه و لا یعطوننی و آن هنگام است که قریش آرزو می کند در برابر دنیا و ما فیها یک بار مرا ببینند هر چند به قدر کشتن شتری باشد ( لحظاتی اندک ) تا آنچه اینک اندکش را از آنان می خواهم و به من نمی دهند بپذیرم . از جمله راجع به فتنه اموی فرمود : « ان الفتن اذا اقبلت شبهت ، و اذا ادبرت نبهت » وقتی فتنه ها رو آورند حق و باطل را به هم بیامیزند ( و راه تشخیص را ببندند ) و چون پشت کنند و از بین روند آگاه کنند و حق را روشن سازند ایضا : « ایها الناس سیأتی علیکم زمان یکفأ الاسلام کما یکفأ الاناء بما فیه »ای مردم بزودی زمانی فرا رسد که اسلام وارونه شود چنانکه یک ظرف وارونه شود و محتوای آن بریزد و ایضا : « فما احلولت لکم الدنیا فی لذتها » و دنیا با لذاتش به کام شما شیرین نیاید و ایضا : « مالی اراکم اشباحا بلا ارواح » چرا شما را اشباحی بی روح می بینیم ؟
چند موضوع را علی ( ع ) پیش بینی کرد :
۱ – ظلم و استبداد و استیثار بنی امیه و اینکه دیگر از این عدل و مساوات امروز خبری نخواهد بود و از لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله و از اینکه لن تقدس امه حتی یؤخذ للضعیف حقه خبری نخواهد بود که فرمود : « لا یکون انتصار احدکم منهم الا کانتصار العبد من ربه » . تا آنگاه که یارى خواستن هر یک از شما از ایشان همچون یارى خواستن برده از خداوند پرورنده ى خویش مى باشد
۲- اینکه نخبه ها و نیکان و فهمیدگان و روشنفکران شما را خواهند کشت و هر سری که در آن سر ، مغزی و در آن مغز ، برقی از روشنی موجود باشد روی تن باقی نخواهند گذاشت ، که فرمود : « عمت خطتها و خصت بلیتها و اصاب البلاء من ابصر فیها و اخطأ من عمی عنها » دایره حکومتش همگانی است و گرفتاری آن برای خاصه ( شیعیان ) است ، بلای آن دامنگیر آگاهان و بینایان است و کوردلان را هدف خود نمی گیرد
۳- حرمت احکام اسلام عملا از بین می رود ، حرامی باقی نمی ماند . مگر آنکه حلال می شود : « والله لا یزالون حتی لا یدعوا الله محرما الا استحلوه ، و لا عقدا الا حلوه ، و حتی لا یبقی بیت مدر و لا وبر الا دخله ظلمهم و نبابه سوء رعیهم » و به خدا سوگند پیوسته زمام حکومت را به دست دارند تا جائی که تمام حرام های الهی را حلال سازند و همه پیمان های خدا را بشکند ، و خانه ای گلی و خیمه ای پشمینه ای نماند جز اینکه به ظلم آنها گرفتار آید و سوء رفتارشان آنان را پراکنده سازند
۴ – اینکه اسلام مورد تحریف و پشت رو کردن قرار می گیرد ، عناصر غیر اسلامی وارد افکار مردم می شود : « یکفأ الاسلام کما یکفأ الاناء » « و لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا »و اسلام مانند پیوستن وارونه پوشیده شود
همه اینها که علی مثل اینکه در آینه ببیند دیده ، واقع شد ، و یک سر محبت زائد الوصف عده ای نسبت به علی ( ع ) گذشته از سیرت و عدل و خلقش ، وقوع این پیش بینی ها بود .