2

قصه‌گویی نقش مهمی در پرورش قدرت بیان کودک دارد

  • کد خبر : 55098
  • ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۸:۰۶

یک روانشناس کودک با بیان این‌که قصه در تقویت قوه تخیل کودک اثرگذار است، گفت: قصه‌ی خوب قصه‌ایست که متناسب با رشد ذهنی و شناختی کودک انتخاب شود.

«لیلا جباری» در خصوص تاثیر قصه بر شخصیت کودک، گفت: قصه‌هایی که برای کودک خوانده می‌شوند ماندگاری دارند و بر روی زبان‌آموزی کودک تاثیر مثبت می‌گذارند.

وی از آثار مثبت قصه‌گویی را افزایش دامنه‌ی لغات کودک برشمرد و افزود: این مساله می‌تواند تاثیر مثبتی برروی زبان‌آموزی کودک داشته باشد، ضمن این‌که قصه‌گویی نقش مهمی در پرورش قدرت بیان کودک دارد.

این روانشناس کودک گفت: قصه می‌تواند در نحوه‌ی برخورد فرد با مسائل و مشکلات اثرگذار باشد، چون کودک از طریق شخصیت‌های قصه، نحوه‌ی برخورد با مسائل و مشکلات را می‌آموزد.

جباری ۱۰ ماهگی را سن آغاز قصه‌گویی دانست و گفت: کودک از این سن قصه‌ها را درک می‌کند و نحوه‌ی برخورد با مسائل را می‌آموزد به او کمک می‌کند درک و فهم بهتری از مسائل زندگی داشته باشد.

وی گفت: قصه هم‌چنین می‌تواند در تقویت قوه تخیل کودک اثرگذار باشد.

این روانشناس کودک ادامه داد: کتاب‌های مصور بهترین کتاب‌ها برای کودکان در سنین پایین هستند و بهتر است کتاب‌هایی با تصاویر جذاب و گویا برای کودکان انتخاب شوند.

جباری افزود: هرچه نقش‌های داستان مثبت‌تر باشند تاثیر بیشتری بر روی کودک می‌گذارند، از این‌رو به خانواده‌ها توصیه می‌شود برای فرزندان خود کتاب‌هایی را خریداری کنند که نقش شخصیت‌های مثبت آنها پررنگتر باشد.

به گفته‌ی این روانشناس، انتقال پیام‌های اخلاقی به کودک از طریق قصه اثرگذارتر از استفاده از شیوه‌های مستقیم است.

جباری در خصوص ویژگی‌های کتاب قصه خوب گفت: قصه‌ی خوب قصه‌ایست که متناسب با رشد ذهنی و شناختی کودک انتخاب شود.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: هنگام خرید کتاب به گروه سنی درج شده بر روی آن دقت کافی داشته باشند.

این روانشناس کودک ادامه داد: قصه‌های طولانی و بلند کودک را خسته می‌کنند، از این‌رو باید برای کودکان کم سن و سال کتابها و قصه‌های کوتاه انتخاب شوند، ضمن این‌که قصه باید ملموس و عینی باشد.

جباری سپس گفت: بهتر است برای افزایش تمرکز کودک در برخی موارد ادامه داستان را باز بگذارند تا کودک ادامه داستان را بگوید، البته این مورد برای کودکان مقطع پیش دبستانی بیشتر کاربرد دارد.

وی یادآور شد: در مورد کودکان کم سن و سال‌تر بهتر است پرسش‌هایی در پایان داستان در مورد کلیت داستان پرسیده شود، تا مطمئن شویم کودک کلیات را درک کرده است.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=55098

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]