4

چهره‌های سرشناش فوت‌شده‌ ورزش جهان در سال ۲۰۱۲ +تصاویر

  • کد خبر : 55127
  • ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷

در سال۲۰۱۲ چهره‌های زیادی در عرصه ورزش جهان با عالم هستی وداع گفتند که از این نفرات می‌توان به آلکس آلوز، هم‌تیمی سابق علی دایی در هرتابرلین اشاره کرد.

 

خبرگزاری فارس: از درگذشت هم‌تیمی سابق علی دایی تا مرگ 2 اسکی‌باز+عکس

در شرایطی که تا پایان سال ۲۰۱۲ ساعاتی باقیمانده است، در جریان این سال در دنیای ورزش ورزشکاران، مربیان و حتی شخصیت‌های مهمی که مرتبط با ورزش بوده‌اند، در میدان ورزش یا در بستر بیماری جان خود را از دست دادند.

یک مرور سطحی به آنچه در احوال ورزش جهان در ۱۲ ماه گذشته اتفاق افتاده مشخص می‌کند در کنار صحنه‌های شادی و غرور ناشی از کسب موفقیت در پیکارهای جهانی همچون المپیک، جام ملت‌ها و … برای قهرمانان، مربیان و مسئولان اتفاقات ناگواری روی داده که «مرگ» تلخ‌ترین آن بوده است.

یکی از فوت‌شده‌های مهم ورزش دنیا در سال ۲۰۱۲ ، آلکس آلوز، ستاره سابق فوتبال برزیل و تیم هرتابرلین آلمان بود.

او که در ابتدای دهه گذشته حتی همبازی علی دایی، ستاره فوتبال ایران در تیم بوندس‌لیگایی بود. این چهره در سن ۳۷ سالگی جان خود را از دست داد. وی که چند سال به بیماری سرطان مبتلا بود، عاقبت بدرود حیات گفت. نکته مهم در این میان حمایت معنوی دوستدارانش در برزیل بود که یاد وی را با برگزاری مسابقات گوناگون زنده نگه داشتند.

در آلمان نیز باشگاه هرتا ضمن ابراز تاسف از این واقعه به خانواده بازیکن سابق خود اطلاع داد حقوق ماهیانه برای بازماندگان وی، به خصوص فرزند این ستاره درگذشته در نظر خواهد گرفت.

در کنار وقوع این اتفاق، ورزشکاران دیگری در رشته‌های دیگر مثل اسکی، اتومبیلرانی، هندبال، والیبال، به هنگام فعالیت تمرینی یا مسابقه و یا به دلیل بیماری در گذشتند.

حتی چهر‌ه‌های هم بودند که از اخلاقیات فاصله گرفته و بخاطر بزهکاری، جان خود را از دست دادند.

در این گزارش نگاهی اجمالی به مهم‌ترین چهره‌های ورزشی فوت شده سال می‌پردازیم:

 

۱- اولین شخصیت ورزشی که در سال ۲۰۱۲ فوت کرد، ایکساور اونزین است. کسی که در سن ۸۲ سالگی فوت کرد و به گردن هاکی روی یخ آلمان بسیار حق دارد. این چهره که همیشه با کلاه خاصی در محافل ورزشی حاضر می شد، به عنوان بازیکن و مربی هاکی روی یخ ، ۱۱ مقام قهرمانی آلمان را کسب کرد. همین‌طور در ۶ دوره المپیک حضور یافت و البته بازیکن تیم ملی هاکی روی یخ کشورش در ۱۲ دوره قهرمانی جهان بود.

اونزین در تاریخ ۴ ژانویه به علت بیماری درگذشت. وی قبل از فوت به خاطر خدماتش به ورزش آلمان نشان ویژه دریافت کرد و به عنوان یکی از اسطوره های هاکی روی یخ جهان شناخته شد.

 

۲- روز ۱۹ ژانویه سال ۲۰۱۲ ، روزی تلخ در ورزش کانادا است. خانم سارا بورک، ۹  روز پس از سقوط به هنگام تمرین اسکی در مجموعه پارک سیتی آمریکا بر اثر شدت جراحات وارده در سن ۲۹ سالگی در گذشت. وی که در سال ۲۰۰۵ قهرمان جهان شده بود، به علت ضربه محکمی که به سرش در موقع سقوط وارد شد، دچار ضربه مغزی شد و حتی تحت  عمل جراحی هم قرار گرفت  اما عاقبت با دنیای مادی وداع گفت.

۳- در تاریخ ۱۰ مارس یعنی دو ماه پس از مرگ سارا بورک، دنیای اسکی یک قهرمان دیگر خود را از دست داد. نیک زوریچیچ به هنگام مسابقات جهانی د رسوئیس به هنگام  فرود دچار بدبیاری بزرگی شد که بر اثر شدت وارده درگذشت. وی در سال ۲۰۱۱ از تیم ملی مردان کانادا حضور یافت و در رده هشتم قرار گرفت.

۴- تیمو کونیتسکا که در تاریخ ۲۴ اوت سال ۱۹۶۳ در بازی وردربرمن و بورسیادورتموند زننده اولین گل تاریخ مسابقات بوندس لیگا بود، در تاریخ ۱۲ مارس سال جاری در گذشت. وی که سابقه ۹ بازی ملی برای آلمان را در کارنامه ورزشی اش دارد، برای تیم های دورتموند و مونیخ ۱۸۶۰ در ۱۰۰ بازی بوندس لیگا توانست ۷۲ گل به ثمر رساند. پس از آنکه کفش هایش را آویخت سال ها به عنوان مربی با باشگاه دورتموند و اوردینگن آلمان همکاری کرد.

۵- در تاریخ ۲۴ مارس به هنگام یک بازی والیبال، ویگور بوولنتا، ستاره تیم ایتالیا نقش بر زمین شد و در گذشت.این قهرمان فقید به عنوان ستاره ای ارزشمند برای تیم کشورش بازی کرد. وی در ۵۵۳ بازی باشگاهی در لیگ دسته اول ایتالیا به میدان رفت. در سال ۱۹۹۵ یعنی همان سالی که تازه پیراهن تیم ملی را به تن کرد، قهرمانی اروپا را به دست آورد. یک سال بعد نیز همراه تیم ایتالیا به مدال نقره المپیک در آتلانتا رسید.

۶ – ۲۰ آوریل یکی از روزهای ناراحت کننده در ورزش آلمان در سال ۲۰۱۲ است. زیرا در این تاریخ هولگر اشملسر ، سرمربی تیم سوارکاری آلمان در سن ۶۵ سالگی درگذشت. وی که متولد منطقه فردن بود، به هنگام مسابقات جهانی در هرتوگن بوش جسدش در اتاق هتل محل اقامتش پیدا شد.  پس از این اتفاق ناگوار شاگردانش قرار گذاشتند برای شادی روحش تلاش کرده و کسب مدال کنند. به همین خاطر در رقابت های المپیک لندن صاحب مدال نقره شدند.

۷- آلکساندر دال اوئن از کشور نروژ در تاریخ ۳۰ آوریل به عنوان قهرمان جهان در رشته شنا، در حالیکه می خواست از ارتفاع بالا، شیرجه رود  و زیر نظر مربیانش در استخری مجهز  در آریزونا آمریکا تمرین کند، دچار ایست قلبی شد.

وی که در المپیک پکن صاحب مدال نقره ۱۰۰ متر کرال سینه شد، یک سال قبل در رقابت های شانگهای چین ، نروژ را برای اولین مرتبه  به مقام قهرمانی جهان رسانده بود.

۸-در تاریخ ۱۱ ژوئن تئوفیلو استیوونسن، قهرمان سه دوره المپیک از کشور کوبا در سن ۶۰ سالگی در هاوانا به علته سکته قلبی در گذشت. وی سال ها به عنوان یکی از بزرگترین ستارگان بوکس آماتوری در وزن سنگین مطرح بود. او در المپیک ۱۹۷۲، ۱۹۷۶ و ۱۹۸۰ به مدال طلا  رسید و یکی از اسطوره‌های ورزش کشورش شد.

۹- در تاریخ ۹ اوت سال ۲۰۱۲ برند مایر، دروازه بان سابق شاغل در بوندس لیگا آلمان در سن ۴۰ سالگی در گذشت. پزشکان علت مرگ وی را سکته قلبی اعلام کردند. وی در دوران ورزشی برای تیم های مونیخ ۱۸۶۰ ، بورسیامونشن گلادباخ و آلن بازی کرد.

فوت او دوستداران تیم  های یادشده را ماتم‌زده کرد.

 

۱۰ – ۱۳ سپتامبر یک روز فراموشن نشدنی و البته تلخ در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک است. در این تاریخ سید واتکینس، قدیمی ترین پزشک رقابت های فرمول یک جهان در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

وی از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۴ رئیس گروه پزشکان این مسابقات بود. واتکینس سال‌های به امور پزشکی قهرمانان این رشته مثل نیکی لائودا، شوماخر و … رسیدگی کرد.

۱۱- در تاریخ ۲۲ سپتامبر کوری ساندرس، قهرمان سابق بوکس جهان مورد هدف چند گلوله پلیس  قرار گرفت.این قهرمان اهل آفریقای جنوبی که در ماجرای سرقت از یک رستوران دست داشت، به علت اصابت چند تیر مامورین پلیس پس از مدتی در سن ۴۶ سالگی در گذشت.

۱۲- ابرهارد وندریش ،کاپیتان اسبق تیم ملی هندبال آلمان در سن ۵۵ سالگی در تاریخ ۴ اکتبر درگذشت.علت مرگ وی سرطان گزارش شد.او  در سال ۱۹۷۸ با تیم کشورش قهرمان جهان شد و در دهه هفتاد بهترین قهرمان هندبال آلمان ها بود.

۱۳-در تاریخ ۱۱ اکتبر فوتبال آلمان بخاطر مرگ هلموت هالر، بازیکن تیم ملی آلمان در جام جهانی ۱۹۶۶ عزادار شد.وی در هنگام مرگ ۷۳ سال داشت.

۱۴- در تاریخ ۱۴ اکتبر ورزش جهان یکی از بزرگترین و باسابقه ترین گزارشگران ورزشی خود را از دست داد. هری والرین در سن ۸۸ سالگی و به علت خواب آلودگی به هنگام رانندگی و تصادف درگذشت.

او در دوران جوانی و حتی کهنسالی به عنوان یک گزارشگر پرتوان با شبکه‌های گوناگون دنیا همکاری موفقیت‌آمیزی داشت.

۱۵- یکی از بزرگان رشته دوچرخه سواری جهان در تاریخ ۱۹ اکتبر چشم از جهان فروبست. این قهرمان پیشین فیورنزو ماگینی بود که سه دوره قهرمانی تور دور ایتالیا را کسب کرد. وی در سن ۹۱ سالگی فوت کرد.

۱۶- در تاریخ ۲۵ اکتبر امانوئل استیوارد، مربی ولادیمیر کلیچکو، قهرمان بوکس جهان، در سن ۶۸ سالگی درگذشت. این مربی آمریکایی مبتلا به سرطان روده بود. وی یکی از بزرگترین مربیان رشته بوکس در سطح جهان بود و مربیگری بزرگانی همچون توماس هرنس، اسکار دولاهویا، اواندر هالی فیلد و لنوکس لوئیس را برعهده داشت.

 ۱۷ – ۲۰نوامبر یک روز ناگوار در فوتبال برزیل بود. آلکس آلوز، مهاجم برزیلی که با علی دایی در ابتدای دهه گذشته در تیم هرتابرلین هم تیمی بود، در سن ۳۷ سالگی به علت سرطان خون درگذشت.وی از ۴ سال قبل با این بیماری مهلک دست به گریبان بود. با این حال امید خود را به زنده ماندن تا لحظه آخر حفظ کرد.

گزارش: محمدرضا سروش

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=55127

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر