5

ناتو به دنبال بهانه برای آتش افروزی در سوریه است

  • کد خبر : 56825
  • ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۸

این تحلیل‌گر با رد ادعای ترکیه مبنی بر این که موشک‌های پاتریوت برای حفاظت از مرزهای این کشور در برابر گسترش بحران سوریه است گفت که این کشور به علت حمایت ترکیه از شبه‌نظامیان معارض حکومت بشار اسد هدف تجاوز دولت آنکارا قرار گرفته است.»

یک تحلیل‌گر سیاسی به پرس تی‌وی گفته است اقدام اخیر ناتو برای استقرار موشک‌های پاتریوت در ترکیه به معنی تحریک پاسخی از سوی سوریه است تا مداخله نظامی در این کشور را توجیه کند.

جیمز جاتراس، تحلیل‌گر پیشین سیاست خارجی امریکا در سنا در مصاحبه با شبکه پرس تی‌وی گفت: «همیشه این خطر وجود دارد کسانی که در امریکا یا دیگر کشورهای عضو ناتو خواهان مداخله نظامی در سوریه هستند می‌توانند حادثه‌ای ایجاد کنند که در نهایت به حمله سوریه علیه ترکیه منجر شود.»

وی گفت: «آنکارا از این که به گروه‌های تندروی مسلح که از سوی کشورهای عضو ناتو، عربستان و ترکیه حمایت، تسلیح و تامین مالی می‌شوند تا از خاک ترکیه علیه سوریه استفاده کند در واقع از تهاجم نظامی به کشور همسایه خود یعنی سوریه حمایت می‌کند.

در پی اقدام امریکا و آلمان، هلند نیز روز دوشنبه دو سامانه موشکی پاترویوت خود را به ترکیه منتقل کرد.

انتقال این موشک‌ها بخشی از شرط ناتو برای استقرار سامانه‌های موشکی پاتریوت در مرز مشترک ترکیه با سوریه است.

همچنین، ارتش هلند ۳۶۰ نظامی را برای را‌ه‌اندازی و استفاده از سامانه‌های موشکی به ترکیه اعزام خواهد کرد. امریکا و آلمان دو سامانه و ۴۰۰ نظامی را به مناطق مرزی جنوبی ترکیه اعزام کردند.

ائتلاف نظامی ناتو ۱۴ آذر (۴ دسامبر ۲۰۱۲) با درخواست ترکیه برای استقرار موشک‌های پاتریوت زمین به هوا در مرز این کشور با سوریه موافقت کرد.

سوریه نیز با انتقاد از این طرح اقدام ناتو را گامی دیگر از سوی رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه برای تحریک حکومت دمشق می‌خواند.

سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ شرایط نآارامی را تجربه می‌کند. در این خشونت‌ها تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و اعضای ارتش کشته شده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید که هرج و مرج و آشوب از خارج کشور، هدایت می‌شود و گزارش‌هایی وجود دارد مبنی براین که تعداد زیادی از شبه‌نظامیان دارای ملیت‌های خارجی هستند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=56825

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]