2

محدود کردن فروش مانتوهای کوتاه برای دختران و زنان + تصاویر

  • کد خبر : 5818
  • ۲۵ تیر ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۳

امسال نیز همچون سالهای گذشته با گرم شدن هوا حساسیتها روی نحوه پوشش و کیفیت حجاب افزایش یافته که باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و انجام تبلیغات لازم در این خصوص در رسانه‌ها این مسئله را مرتفع کرد. به گزارش خبرنگار مهر، مانکن‌هایی که پشت شیشه ویترین مغازه‌ها جا خوش کرده‌اند با داغی تابستان […]

امسال نیز همچون سالهای گذشته با گرم شدن هوا حساسیتها روی نحوه پوشش و کیفیت حجاب افزایش یافته که باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و انجام تبلیغات لازم در این خصوص در رسانه‌ها این مسئله را مرتفع کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مانکن‌هایی که پشت شیشه ویترین مغازه‌ها جا خوش کرده‌اند با داغی تابستان خودشان را وفق داده‌اند گویی با ورود فصل گرم بوتیکها باید آنقدر تغییر کنند که چرخ مغازه‌ها بازهم با تفاوت فصلها بچرخد، این موضوع در شکل و اندازه مانتوها محسوس‌تر است.

فرقی نمی‌کند مغازه‌های شمال تا جنوب شهر را که بگردی کم‌کم تصور می‌کنی همه این مانتوها به هم شباهت دارند و تنها تفاوت در فروشندگانی است که می‌خواهند با مرغوب نشان دادن کالای خود هزینه اجاره مغازه و دیگر مخارج را از مشتری بگیرند.

با اینکه هرساله با رسیدن فصل گرم طرح ارتقای امنیت اجتماعی داغ می‌شود اما بازهم ویترینهای مغازه‌ها پر است از مانتوهایی که به مانتو شباهتی ندارند.

فروشگاههایی که خریداران را وادار می‌کنند آنچه را خرید کنند که این طرح مخالف با آن است، این را می‌توانی با گشت و گذار چند ساعته در یکی از بازارهای اصفهان شاهد باشی.

پیاده رو چهارباغ را انتخاب می‌کنیم، جایی که می‌توانی انواع مدلها و رنگها را ببینی. یک ویترین رنگی از آخرین مدلهای سال، آپ تو دیت و اورجینال، گویی دست نخورده و آکبند از آن طرف مرزها آمده‌اند تا بر تن دختران ایرانی، تن پوشی غیر متعارف باشند و با طرحها و برنامه‌های حداقل اصفهان، آنچنان که باید و شاید همخوانی نداشته باشد تا آنجا که اصفهان از لحاظ طرح مبارزه با بد حجابی از برترینها شود.

اما با تمام اینها ‌یکی از فروشندگان مانتو در میدان انقلاب در این باره می‌گوید: چند ماه است به پیشنهاد صنف تولید کنندگان پوشاک زنانه لباسهای بلند را پشت ویترین قرار دادیم اما با آنکه کمی قیمتها را کاهش داده‌ایم ولی در مجموع فروش ما به نصف رسیده است.

این فروشنده در عین حال از مسئولان می‌خواهد که کار برنامه‌ریزی شده تری انجام دهند و رسانه‌ها نیز حمایت کنند تا فرهنگ اسلامی به جای فرهنگ غربی و تولیدات داخلی به جای تولیدات چینی و ترک جایگزین شود.

وی البته مخالف محدود کردن فروش مانتوهای کوتاه است، زیرا معتقد است هر چیزی را که محدود کنیم استقبال از آن بیشتر می‌شود.

فروشگاه … یکی از فروشگاههایی است که معمولاً مانتوهای بلند متنوعی به نمایش گذاشته است، مادر و دختری که در حال خرید هستند با دلخوری می‌گویند: اصلاً طرحها بر اساس مد روز نیست، در واقع مانتویی که مناسب عقیده ما باشد پیدا نمی‌کنیم، باید شهر را بگردیم تا مانتو مناسب پیدا شود و بنابراین اگر اقدامی برای حفظ شؤونات اسلامی صورت می‌گیرد باید از فروشگاههای لباس شروع شود.

زن و شوهر جوانی هم با ورانداز کردن مانتوهای مغازه و پرسیدن قیمت دو مانتو از مغازه خارج می‌شوند، زن جوان چادر ملی‌اش را مرتب می‌کند و می‌گوید: شاید فرد دیگری از این مدلها خوشش بیاید ولی اینها متناسب با سلیقه من نیست و به نظر من جالب نبود فکر می‌کنم برای یافتن یک مانتوی مناسب باید وقت زیادی صرف کنم.

برای مصوری هم که مانتویی در شأن کار و دانشگاه می‌خواهد خرید مناسب سخت و طاقتفرساست: امروز برای یک مانتوی مناسب با محیط کار و دانشگاه کلی بازار را گشتم از این طرف شهر به آن طرف مدلها یا بسیار قدیمی و بنجل است یا آنقدر مدرن و کوتاه که باب طبع من نیست. تا الان مانتوی مناسب را ندیده‌ام.

وی می‌گوید: برخی مدلها و رنگها شاید برای خانمهای چادری مناسب باشد و با پوشیدن چادر حجاب فرد حفظ شود ولی برای افراد مانتویی و یا کسانی که در محل کار و جامعه در حال رفت و آمد هستند نمی‌تواند مناسب باشد.

به ویترین مغازه‌ها که نگاه کنی، صاحبان مغازه حداکثر سلیقه خود را برای جلب مشتری به کار گرفته‌اند، مانکنهای پشت ویترین انواع و اقسام مدل‌های مانتو با رنگهای شاد را به تن دارند، برای زیباسازی آنها از گردنبندهای رنگی استفاده کرده‌اند.

رضایی یک زن خانه دار است و دو دختر دارد و آمده است که برای هر دو مانتو بخرد می‌گوید: مدلهای موجود به درد نمی‌خورد و یقه، جیب و یا اندازه متناسب با شأن یک زن مسلمان را ندارد.

وی می‌افزاید: از ساعت ۹ صبح تا الان که ساعت ۱۱ است به بازار آمده‌ایم ولی مانتویی که مناسب و ساده باشد را نیافته‌ایم.

سرش را تکان می‌دهد و می‌گوید: مانتویی با آستین ۱۰، ۱۵ سانتی و یقه گشاد چگونه می‌تواند حجاب یک زن ایرانی را حفظ کند.

وی ادامه می‌دهد: در حالیکه حجاب و پوشش زنان باید بیشتر از مردان باشد ولی با وجود این مانتوها به جرأت می‌توان گفت پیراهن مردانه بسیار پوشیده‌تر از برخی مانتوهاست.

وی بر نظارت خانواده‌ها بر روی خرید کالاها و پوشاک مورد استفاده فرزندان تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد: دولت هم باید بر تولیدی‌های پوشاک نظارت کند و مانع عرضه مانتوهای جلف و نامناسب در جامعه اسلامی شود.

امیر حسین حبیبی کارشناس اجتماعی با اشاره‌ به‌ اینکه‌ ابداع‌ طرح‌های جدید مانتو عمل‌ خوبی‌ است‌ که‌ می‌تواند پاسخگوی‌ سلیقه‌ قشر جوان‌ هم‌ باشد معتقد است‌: این‌ کارها نیازمند مطالعات‌ دراز مدت‌ و طراحی‌ الگوهای‌ متنوع‌ متناسب‌ با نیاز مردم‌ است‌. کاری‌ که‌ تا به‌ حال‌ انجام‌ نشده‌ است‌.

کامران یکی از فروشندگان انواع مانتو در خصوص بازار فروش مانتو می‌گوید: با وجود ورود مدلهای جدید به بازار بالا بودن قیمت مانتوها موجب شده که امسال بازار خوبی نداشته باشیم. سالهای گذشته بیشتر در این موقع از سال خریداران بیشتری داشتیم. به گفته وی ما مانتوهایی را عرضه می‌کنیم که تولید کنندگان به ما می‌دهند مردم هم آنچه که مطابق مد روز است را می‌خرند من هم مطابق سلیقه آنها عمل می‌کنم.

این فروشنده همچنین معتقد است: مانتوی دوخت ترک در بازار وجود ندارد، بلکه تمامی مانتوهایی که به نام ترکیه به فروش می‌رسد، در داخل کشور و توسط خیاطان ایرانی دوخته شده و فقط پارچه این مانتوها متعلق به کشور ترکیه است.

مشتری دائمی این مغازه کوچک عروس خانمهایی هستند که دنبال لباس پوشیده متفاوت با رنگهای شاد برای مراسم خواستگاری هستند.

یکی از مشتریان پرو پا قرص او زنی است جوان که به گفته خودش در رشته حسابداری درس می‌خواند: می‌خواهم حجاب داشته باشم و از مد هم پیروی کنم این کار شدنی است مطمئناً تولید کنندگان ما اگر حمایت شوند می‌توانند بهترین مانتوها را مطابق عرف و مد روز به طراحانشان ارائه دهند.

در این رابطه فریبا زندی طراح لباس معتقد است که برای آنکه لباسهایمان زیبا و متنوع باشد حتماً نباید از مدهای غربی پیروی کنیم. او که خود نیز در بیشتر طراحیهای لباسش از صنایع دستی استفاده می‌کند معتقد است که پارچه‌های سوزن دوزی شده و کاردست ایرانی بهترین مکمل لباس است و می‌تواند رنگ و بوی تازه‌ای به مدلهای قدیمی بدهد. او می‌گوید: بیشتر از آنکه مهم باشد چه رنگی مد است مهم این است که آن رنگ را چقدر با رنگهای دیگر هماهنگ کنیم.

زندی معتقد است که اگر کسی به دنبال تنوع در پوشش است راهش این نیست که هر چه مد شد بپوشد. او هم سالهاست که لباسهای اسلامی طراحی می‌کند.

هویت ایرانی برای او خیلی مهم است و تمام طرحهایش نشانه‌های ایرانی دارد.

او معتقد است که مردم هم از لباسهایی که نشانه‌های ایرانی داشته باشند استقبال می‌کنند. او می‌گوید: لباس هرکس معرف نقش و شخصیت خودش است. هر کس باید خودش را از لحاظ فیزیکی و ذهنی بشناسد.

بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مربوط به جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی در بخش تعزیرات قانون مجازات‌های اسلامی هر کس عملاً در انظار، اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا ۷۴ ضربه شلاق جریمه می‌شود و اگر مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نباشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار کند فقط به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

از سال ۸۵ که مجلس شورای اسلامی پیش‌نویس طرح قانون ساماندهی مد و لباس را تهیه کردهدف هدایت بازار تولید و عرضه لباس و پوشاک بر اساس طرحها و الگوهای داخلی و نیز ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و نا مأنوس با فرهنگ و هویت ایرانی اعلام شد.

در این طرح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شد برای پی‌ریزی ساختار مدیریتی موضوع قانون ساماندهی مد و لباس کمیته‌ای را متشکل از نمایندگان اصناف مرتبط با انجمن طراحان پارچه و لباس، نمایندگان وزارت بازرگانی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت صنایع و کمیسیون فرهنگی مجلس و یک نماینده خود تشکیل دهد.

در ماده ۵ این طرح، وزارت بازرگانی مکلف شد برای دسترسی عمومی و حمایت از تولید و فروش پارچه و پوشاک منطبق با الگوهای ایرانی – اسلامی، نمایشگاه‌های عرضه فصلی لباس و پوشاک برگزار کند و در ماده‌۶، این وزارتخانه مکلف شد برای حمایت از تولید داخلی، عوارض گمرکی بر واردات تجاری پوشاک و پارچه‌های خارجی وضع کند، به نحوی که امکان رقابت برای تولید کنندگان داخلی فراهم شود. در ماده هشت قانون نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با همکاری و حمایت وزارت صنایع نسبت به معرفی و ارائه طرح‌های ایرانی برای حمایت از کارخانجات نساجی و تقویت تولیدات ملی اقدام می‌کرد.

اما با وجود تصویب این قانون بازهم این مشکل همچنان ادامه دارد و گویی با آغاز تابستان دوباره مشکل مانتوهای نامناسب و کوتاه باید در صدر مشکلات مسئولان فرهنگی قرار گیرد.

بر این اساس زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند می‌توانند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه و یا به پرداخت جریمه نقدی از ۵۰ تا ۵۰۰ هزار ریال محکوم شوند.
البته تابستان فصل خوبی است برای اینکه این بحثها آنقدر اوج بگیرد تا انواع طرحها و نقشه‌ها برای جامعه هدف که اغلب زنان و دختران هستند ریخته شود تا آنها نیز کمی به خود بیایند و به ناکجا آباد مد نروند.
چه حالا شاهد پدیده‌های عجیبی در جامعه هستیم که چیزی جز مد، آنها را رقم نمی‌زند. از عقب نشینی و کوتاه شدن مانتوها گرفته تا انواع مدل موهایی که گاهی اگر کمی دقت کنی تو را به خنده می‌اندازد؛ شهروندان یک شکل و تیپ و قیافه‌ای که انگار همه از خروجی یک آرایشگاه بیرون آمده‌اند.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=5818

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر