2

امکان صادرات روزانه ۲٫۶ میلیون لیتر بنزین ایجاد شده است.

  • کد خبر : 5852
  • ۲۶ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹

علیرضا ضیغمی با تاکید بر رشد صادرات بنزین کشور همزمان با افزایش ظرفیت تولید این فرآورده استراتژیک در سال ۱۳۹۰ خاطر نشان کرد: مجوز صادرات یک میلیارد لیتری بنزین معمولی و دیگر فرآورده‌ها در سال جاری به این شرکت داده شده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون […]

علیرضا ضیغمی با تاکید بر رشد صادرات بنزین کشور همزمان با افزایش ظرفیت تولید این فرآورده استراتژیک در سال ۱۳۹۰ خاطر نشان کرد: مجوز صادرات یک میلیارد لیتری بنزین معمولی و دیگر فرآورده‌ها در سال جاری به این شرکت داده شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون بازاریابی برای صادرات این میزان بنزین آغاز شده است، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به بالابودن ذخایر بنزین کشور، صادرات این فرآورده راهبردی از محل ذخایر انجام می‌شود.
براساس این گزارش، رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه در بهمن سال گذشته، ضمن اظهار خشنودی از اقدامات وزارت نفت در خودکفایی کشور در تولید بنزین، دستور صادرات بنزین را به وزارت نفت ابلاغ کردند.
به‌دنبال آن در دیدارهایی جداگانه با کشورهای همسایه نیاز آنها به فرآورده‌های نفتی ازجمله بنزین بررسی و موضوع صادرات بنزین ایران کلید خورد.
در این رابطه پیش‌تر معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از صادرات چندمحموله بنزین به افغانستان و مذاکره با ارمنستان و کشوری دیگر برای صادرات فرآورده‌های نفتی خبر داده و تاکید کرده است که اواخر سال گذشته مجوز صادرات یک میلیارد لیتر بنزین به وزارت نفت داده شد و هم اکنون نیز زیرساخت‌های صادرات این فرآورده راهبردی آماده شده است.
به گفته علیرضا ضیغمی با توجه به صدور مجوز عرضه بنزین در رینگ صادراتی بورس کالا، صادرات این فرآورده به دستور وزیر نفت به صورت موازی از سوی واحد بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و همچنین از طریق عرضه در بورس انجام می‌شود.
در این خصوص تاکید شده که ایران علاقه‌مند نیست، بنزین صادراتی به کشور افغانستان مورد استفاده نیروهای بیگانه و متجاوز قرار بگیرد، بلکه این بنزین تنها برای استفاده مردم و دولت این کشور صادر می‌شود، به همین منظور ساز و کاری خاص برای صادرات فرآورده‌های نفتی به کشور افغانستان فراهم شده است.
همچنین در خردادماه توافقنامه جدیدی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان امضا شد که براساس آن در مدت ۶ ماه ۳۰۰ هزار تن فرآورده نفتی از ایران به افغانستان صادر می‌شود.
در این رابطه ضیغمی افزوده بود که تا کنون فروش و صادرات فرآورده های نفتی از ایران به افغانستان از طریق بخش خصوصی دو کشور انجام می شد، اما طرف افغانی تمایل دارد صادرات فرآورده به افغانستان از طریق دولت این کشور انجام شود.
وی با بیان این که طرف افغانی نیاز خود را برای دریافت دو میلیون تن فرآورده نفتی اعلام کرد، گفته بود که بر اساس توافق دو کشور قرار شد برای شروع صادرات در مدت ۶ ماه ۳۰۰ هزار تن فرآورده نفتی شامل ۷۰ درصد گازوییل، ۲۰ درصد بنزین و ۱۰ درصد سوخت هواپیما برای مصرف مردم این کشور صادر شود.
ضیغمی در باره چگونگی انتقال فرآورده های صادراتی از ایران به افغانستان یادآوری کرده بود که فرآورده های نفتی صادراتی از طریق زمینی و از شهرهای نزدیک به مرز افغانستان از جمله مشهد، رفسنجان و اصفهان با استفاده از نفتکش به این کشور صادر می شود و مسئولیت انتقال این فرآورده ها تا انبارهای نفت شرکت ملی پخش بر عهده ایران و از این انبارها تا داخل خاک افغانستان بر عهده طرف افغانی است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=5852

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر