4

مداخله نظامی خارجی در سوریه پیامدهای خطرناکی به دنبال خواهد داشت

  • کد خبر : 58587
  • ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۹

همزمان با اینکه وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که شورای امنیت در محکوم کردن اقدامات تروریستی در سوریه شکست خورده است، رییس ستاد مشترک ارتش روسیه اعلام کرد که مداخله نظامی خارجی در سوریه پیامدهای خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، والری گراسیموف، رییس ستاد مشترک ارتش روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در ۱۶ ژانویه بعد از نشست شورای “روسیه – ناتو” در بروکسل اظهار کرد: ستاد مشترک ارتش روسیه مسائل مربوط به استقرار سامانه‌های ضد هوایی پاتریوت را دنبال می‌کند.

وی در ادامه افزود: هر گونه انبار کردن سلاح به ویژه در مناطقی که با بحران روبروست، خطر بزرگی به شمار می‌آید.

والری گراسیموف تصریح کرد: خطر دیگر احتمال تحریک‌ کردن نظامیان مسوول حفظ سلاح‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم قدرت‌های ذیربط برای حل و فصل نظامی درگیری‌ها در سوریه نگران‌کننده است.

وی تاکید کرد: موضع ما بر این اساس است که خود سوری‌ها باید مشکلاتشان را حل کنند و هر گونه مداخله نظامی خارجی پیامدهای فاجعه‌باری برای منطقه به وجود می‌آورد.

وی اعلام کرد: با وجود اینکه شریکان ما اعلام کرده‌اند که این سامانه‌های دفاع هوایی در ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوریه به کار گرفته نخواهد شد، اما ستاد مشترک ارتش روسیه مسائل مربوط به موشک‌های پاتریوت را دنبال می‌کند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: از آنجا که شورای امنیت قطعنامه‌های خود را مبنی بر محاکمه تروریست‌ها و حامیان آنها نادیده می‌گیرد، این شورا تاکنون در محکوم کردن تروریست‌ شکست خورده است.

وزارت خارجه سوریه به صورت کلی از کشورهای عضو سازمان ملل و به ویژه از کشورهای عضو شورای امنیت خواست تا این جنایت‌های تروریستی از جمله کشتار در دانشگاه حلب را محکوم کنند.

وزارت خارجه سوریه در دو نامه‌ای مشابه که در ۱۶ ژانویه به رییس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل فرستاد، اعلام کرد: گروه‌های مسلح و تروریستی ظهر روز سه‌شنبه از منطقه “اللیرمون” دو موشک به سمت دانشگاه حلب شلیک کردند که به کشته شدن ۸۲ دانشجو و زخمی شدن صدها تن و تخریب خوابگاه دانشجویان شد که دولت سوریه از بخشی از آن برای پناه دادن به آوارگان سوری استفاده می‌کرد.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: قربانیان این اقدام تروریستی دانشجویانی بودند که برای اولین امتحانشان به دانشگاه رفته بودند و هیچ گناهی جز آنکه به تحصیلات علمی خود ادامه می‌دادند و خود را برای مشارکت در شکوفایی، توسعه و سازندگی آینده کشورشان آماده می‌کردند، نداشتند.

وزارت خارجه سوریه افزود: این حمله اولین نوع حملات تروریستی به مراکز آموزشی نبوده است، چرا که جنایتکاران بیش از ۲۳۶۲ مدرسه را تخریب و دهها کودک و معلم بیگناه را به قتل رساندند.

وزارت خارجه سوریه عنوان داشت: در شرایطی که برخی به ویژه در کشورهای غربی مدعی مبارزه با تروریسم در کشور مالی هستند همان آنها از تروریسم و گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می‌کنند اما ما با تروریسم در هر جایی که باشد مبارزه می‌کنیم.

در همین راستا بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل حمله به دانشگاه حلب سوریه را محکوم کرد.

شبکه العربیه به نقل از بان کی مون گزارش داد که این حمله یک جنایت جنگی بوده است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که اطلاعاتی مبنی بر تصمیم دولت سوریه برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مخالفان ندارد.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تصمیم نظام بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در زمینه استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مخالفان گفت: آمریکا اطلاعاتی در این خصوص ندارد.

مجله فارین پالسی در سایت اینترنتی خود روز سه‌شنبه یک نامه‌ دیپلماتیکی آمریکایی را منتشر ساخت که در گذشته از سوی کنسولگری آمریکا در استانبول محرمانه تلقی می‌شد که حاکی از آن بود که نظام بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند.

گزارش حاکی از آن بود که این نامه هفته گذشته به وزارت خارجه آمریکا ارسال شد و نتایج تحقیقات کنسولگری در گزارشی از سوریه منتشر ساخت که بر اساس آن ادعا می‌شد که از سلاح شیمیایی علیه مخالفان در ۲۳ دسامبر استفاده شده است.

نولاند اظهار کرد: ما در آن زمان ادعاها را بررسی کردیم و به شواهدی دال بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی دست نیافتیم.

وی در ادامه افزود: زمانی که این نامه به دست ما رسید، ما همانند تمام گزارش‌های محرمانه به بررسی آن پرداختیم و دریافتیم که نمی‌توان این اطلاعات را تایید کرد.

این اظهارات نولاند با قاطعیت بیشتری نسبت به اظهارات مشابه تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید بیان شد.

ویتور اعلام کرد: اخباری که در خصوص ادعای مربوط به سلاح‌های شیمیایی در سوریه منتشر شد، با دیدگاه ما هماهنگ نیست.

از سوی دیگر، بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل اعلام کرد که شبکه “العربیه” اتاق عملیاتی برای اداره عملیات تروریستی در سوریه است.

الجعفری در نشست شورای امنیت شبکه العربیه را به حمایت رسانه‌ای از تروریسم متهم ساخت و اعلام کرد: این شبکه پیش از آنکه حادثه‌ای رخ دهد، خبر آن را منتشر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: افراد ترسو دانشجویان دانشگاه حلب را زمانی که آنها امتحانات خود را می‌دادند، مورد هدف قرار دادند.

از سوی دیگر، ایرلند که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، روز چهارشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید طرح‌های جدیدی را برای پایان درگیری‌ها در سوریه مطرح کند.

لوسیندا کرایتون، وزیر ایرلند در امور کشورهای اروپایی در جریان مذاکراتی در پارلمان اروپا اظهار کرد: ناآرامی‌های سوریه نمی‌تواند بدون طرح‌ها و اقدامات جدید اتحادیه اروپا ادامه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تمام مشکلات و تردیدهایی که وجود دارد، ما باید به موضع خود در حمایت از اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه باقی بمانیم و به مخالفان کمک کنیم.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=58587

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر