3

خلبان بی پروا+نمایی از زارستان ابتدای انقلاب

  • کد خبر : 58759
  • ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۸

محمد محمودی نورآبادی در رمان «خنده زار» که مراحل آماده سازی‌اش را در سوره مهر طی می‌کند به روایت مسائل روستایی با نام زارستان در اوایل انقلاب می‌پردازد تا نشان دهد که مناطق روستایی همزمان با وقوع انقلاب چه وضعی داشته‌اند.

محمد محمودی نورآبادی درباره این کتاب گفت: طرح داستان «خنده زار» بر اساس داستانی درباره روستای زارستان در نورآباد ممسنی استان فارس در محدوده زمانی سال ۵۶ و ۵۷ است. برخلاف فضای شهری بیشتر داستان هایی که در حوزه ادبیات انقلاب به رشته تحریر در آمده، «خنده زار» روایت داستانی است که در روستا اتفاق می‌افتد.

این نویسنده ادامه داد: زارستان نماد ایران است و شخصیت‌های درگیر انقلاب در این روستا به سر می‌برند و از این جهت پس زمینه متفاوتی دارد که البته متفاوت از رمان «تالار پذیرایی پایتخت» نوشته محمدعلی گودینی است. اگرچه حوادث رمان گودینی نیز در یک روستا اتفاق می افتد اما در نهایت همه وقایع به تهران کشیده و در آنجا ختم می‌شود.

وی افزود: خواستم تبعات وقوع انقلاب اسلامی را در یک محیط روستایی و بوم و ایل را به منزله نمونه‌ای از یک روستا از روستاهای انقلاب اسلامی نشان دهم. ظلم رییس پاسگاه، کدخدا و … نمادی از ظلم شاه و حکومت به مردم روستا است. راوی رمان، عیسی نام دارد که کودکی ۸ ساله است. در این رمان همچنین شخصیتی به نام رستم به عنوان نماد ملی و رضا نماینده مذهب نیز وجود دارند.

 

بنابراین گزارش، این ناشر همچنین از اتمام نگارش خاطرات امیر سرتیپ خلبان محمدجعفر وارسته از خلبانان آزاده جنگ تحمیلی در کتاب «خلبان بی پروا» خبر داد.

سرتیپ احمد مهرنیا گفت: امیر محمدجعفر وارسته خلبان هواپیمای شکاری اف ۵ بوده است که سال ۶۵ پس از پرواز از پایگاه هوایی تبریز در عملیاتی در شمالغرب مورد اصابت پدافند هوایی عراق قرار می‌گیرد و ۴ سال در اسارت بوده است. زمانی که او به اسارت می‌آید درجه سرهنگ دومی در ارتش داشته و از این لحاظ جزو بالاترین رده خلبانی بوده که در جنگ تحمیلی به اسارت عراقی‌ها درمی‌آید.

نویسنده کتاب «حمله هوایی به الولید» درباره چگونگی تدوین این کتاب گفت: در کتاب «ستاره‌های نبرد هوایی» زندگینامه کوتاهی از این امیر وارسته آمده، ولی بعد در صحبتی که با او داشتم راضی شد که خاطراتش را بنویسد که او هم قبول کرد و به صورت خودنوشت خاطراتش را نوشت و به من تحویل داد ولی این دست نوشته نیازمند اصلاحاتی بود که این اصلاحات را صورت داده‌ام.

مهرنیا در ادامه درباره سیر روایی این کتاب گفت: کتاب «خلبان بی‌پروا» با روایت زندگی شخصی و تولد محمد جعفر وارسته آغاز می‌شود در ادامه صفحاتی به نحوه ورود او به نیروی هوایی ایران اختصاص دارد. قسمت عمده کتاب پروازهای این آزاده را در دوران جنگ در برمی‌گیرد و بخشی هم به خاطرات اسارت خود در اردوگاه‌های مختلف اختصاص دارد.

خبرآنلاین

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=58759

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر