2

تعدد «آش‌خانه‌» تاجیکی در خیابان‌های «دوشنبه» +تصاویر

  • کد خبر : 58929
  • ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸

هنگامی که در شهر دوشنبه قدم می‌زنید آنچه در کنار برخی مشاغل به چشم می‌خورد، «آش‌خانه‌های تاجیکی» با نام‌های مختلف است از آش‌خانه‌های ملی گرفته تا آنهایی که نام شهرها و اقوام مختلف این کشور را بر خود دارند؛ آشخانه «پنجه‌کنت» با «آش‌پلوی» مخصوص، آش‌خانه «پنج‌شیر» و اسامی فراوان دیگری که به وفور دیده می‌شود.

نوع زندگی تاجیکان که از آغاز صبح با تابش آفتاب شروع و تا غروب آن به‌طور مداوم و یکسره ادامه دارد، ایجاب می‌کند که آنان ناهار را در یکی از این آشخانه‌ها یا محل‌های طبخ غذا صرف کنند.

حوالی بازارهای این کشور میزان اماکن طبخ غذا بسیار و هرچه از این بازارها فاصله گرفته می‌شود بر قیمت غذا افزوده می‌شود، یکی از دلایل آن کیفیت بهتر و دیگری بهداشت مناسب‌ آن است.

همچنین «چای‌خانه‌ها» در تاجیکستان اماکن بزرگ و دارای معماری زیبایی هستند که کارکرد رستوران را ایفا می‌کنند.

در واقع چای‌خانه‌ها همان رستوران‌ها و آش‌خانه‌های تاجیکی محسوب می‌شوند که انواع غذاهای این کشور مانند: تندرکباب، آش‌پلو، شوربا، منتو، تباکا، شیشلیک، سمبوسه و… در آن‌ها طبخ می‌شود.

به‌علاوه در این اماکن بعضا مراسم مهمانی، عروسی و یا عزاداری برگزار می‌شود.

در سفره غذایی تاجیکان از گوشت (بیشتر گوشت گاو) و روغن استفاده زیادی می‌شود و در استان «سغد» البته میزان استفاده از گوشت گوسفند بیشتر است.

در خوراک‌پزی تاجیکی، تأثیر فرهنگ پخت‌وپز روسی در برخی غذاها نیز دیده و تاجیکان معمولا در کنار صرف غذا از چای سبز استفاده می‌کنند و نوشیدنی آش‌خانه‌ها و چای‌خانه‌ها نیز چای است که معمولا بین وعده‌های غذایی و برای پذیرایی از میهمانان سرو می‌شود.

البته چای اغلب بدون قند و با کمی شیرین کردن با شکر نوشیده می‌شود.

ترک‌ها، ایرانی‌ها، چینی‌ها و هندی‌ها و برخی کشورهای دیگر نیز رستوران‌هایی در دوشنبه دارند که به طبخ غذاهای خاص خود می‌پردازند.

در ادامه شما را به تماشای تصاویری از آش‌خانه‌ها و چایخانه‌های تاجیکستان دعوت می‌نماییم.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=58929

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]