3

عملیات گروگانگیری الجزایر برعهدی این فرد است+تصویر

  • کد خبر : 59085
  • ۰۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۷:۴۴

وقوع بحران گروگانگیری میدان گازی الجزایر وافع در منطقه “امناس” موجب شد تا نام “مختار بلمختار” بار دیگر در رسانه‌های گروهی سراسر جهان، مطرح شود.

مسؤولیت عملیات گروگانگیری در میدان گازی المناس الجزایر را یکی از شبه‌نظامیان قدیمی منطقه به نام “مختار بلمختار” ملقب به “اعور” (یک چشم) بر عهده گرفته است. عملیاتی که تاکنون تلفات بسیاری را در پی داشته است.

بر اساس این گزارش، وی یک تبعه الجزایری است که یکی از چشمان خود را در جریان درگیری و مبارزه در افغانستان در دوران جوانی از دست داده و مدت زمان زیادی است که از سوی نیروهای فرانسوی تحت تعقیب است.

وی به علت مهارت زیاد در قاچاق سیگار به “آقای مارلبورو” شهرت دارد. مختار بلمختار که اکنون رهبر گروهک “الملثمین” به شمار می‌رود، اول ژوئن ۱۹۷۲ میلادی در شهر “غردایه” در ۳۷۰ مایلی جنوب پایتخت الجزایر، متولد شد.

وی در سن ۱۹ سالگی برای پیوستن به مبارزات داخلی افغانستان به این کشور رفت و در جریان درگیری های داخلی این کشور یک چشمش را از دست داد. وی پس از نخستین رابطه با گروه القاعده در افغانستان، در سال ۱۹۹۳ میلادی به الجزایر بازگشت.

بازگشت وی به الجزایر یک سال پس از آغاز جنگ داخلی این کشور در پی لغو انتخابات از سوی دولت صورت گرفت، انتخاباتی که منجر به پیروزی “جبهه نجات اسلامی الجزایر” شده بود.

بلمختار به گروه اسلامگرای مسلحی پیوست که مقابله بر ضد دولت الجزایر را با حملات خونین بر ضد شهروندان این کشور، آغاز کرده بود. وی سپس یکی از پایه‌گذاران اصلی تشکیل القاعده در “کشور اسلامی مغرب ” شد. شبه‌نظامیانی که سپتامبر سال گذشته به کنسولگری آمریکا در لیبی حمله کردند و “کریس استیونس” سفیر آمریکا در لیبی به همراه چهار نفر دیگر را کشتند، به این گروه وابسته هستند.

وی در اکتبر سال گذشته به علت اختلاف با سایر اعضای این گروه، از آن اخراج شد و در ماه دسامبر تصمیم گرفت گروه “الملثمین” را پایه گذاری کند. گروه تروریستی جدید بلمختار پیش از حمله به میدان گازی بزرگ الجزایر، چندین عملیات گروگان‌گیری دیگر نیز انجام داده و ده‌ها گروگان غربی را تا کنون ربوده است.

مختار بلمختار در سال ۲۰۰۸ میلادی به جرم “ارتکاب قتل” و در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز به جرم “اقدامات تروریستی” به حبس ابد محکوم شده است. سخنگوی گروه “الملثمین” به وبسایت خبری موریتانی گفت، حمله به میدان گازی الجزایر و گروگان گیری اتباع خارجی، در انتقام از اقدام دولت الجزایر یعنی اجازه به دخالت نظامی فرانسه در مالی، انجام شده است.

البته تحلیلگران محلی بر این باورند که انجام این عملیات آن قدر پیچیده بوده که نمی توان آن را در چند روز برنامه‌ریزی کرد. “رابرت فاولر” دیپلمات کانادایی که در سال ۲۰۰۸ میلادی در نیجر از سوی طرفداران بلمختار ربوده شد و شخصا با وی دیدار داشته است، در این باره می گوید: من شک دارم که آن ها یک بازوی اطلاعاتی داشته باشند و آن ها به طور مداوم به دنبال راه‌هایی برای گرفتن و اسیر کردن اتباع غربی و گیج کردن ما هستند. این دقیقا چیزی است که آنها به دنبالش هستند.

بلمختار، در یک فیلم ویدئویی ۲۸ دقیقه‌ای که ماه گذشته از سوی این گروه منتشر شد، هشدار داد، گروه “الملثمین” بر ضد کلیه منافع کشورهای غربی در منطقه، عملیات انجام خواهد داد. این یک قول از سوی ما است که بر ضد شما می‌جنگیم و به همه منافع شما حمله خواهیم کرد. وی تصریح کرد: گروه الملثمین در برابر هر نیروی اشغالگری، خواهد ایستاد.

به اعتقاد برخی کارشناسان، بلمختار می‌خواهد نشان دهد که هنوز در عرصه انجام عملیات و مبارزه بر ضد نیروهای خارجی، فعال است به خصوص در زمانی که سایر گروه‌های مسلح بر ضد ارتش فرانسه در مالی، در حال جنگ هستند.

البته برخی نیز بر این باورند که یکی از اهداف اقدامات بلمختار، تلاش برای آزادی زندانیان القاعده از زندان‌های الجزایر است. وی در پیامی در ماه دسامبر تاکید کرد، این پیام برای اسرای ما است. این قول و تعهد ما است که تا زمانی که زنده هستیم برای آزادی آنها تلاش خواهیم کرد و زندگی خود را برای آزادی شما قربانی می کنیم.

سه عضو القاعده جولای گذشته توسط نیروهای امنیتی الجزایر دستگیر شدند ولی معلوم نشد آیا این افراد به بلمختار نزدیک بوده‌اند یا خیر.منبع تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=59085

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر