0

مصر به دنبال آغازی دوباره در عرصه‌های بین‌المللی است

  • کد خبر : 59465
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: میزبانی قاهره برای برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی شروعی دوباره برای مصر است.

حسن رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار بیداری اسلامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به میزبانی مصر برای برگزاری دوازدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های کشورهای اسلامی این اجلاس را فرصتی مناسب برای بازگشت این کشور به عرصه‌های بین‌المللی دانست.

وی افزود: از آنجا که طی دو سال گذشته درگیریهای داخلی مصر جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور را هم تا حد زیادی تحت‌الشعاع قرار داده بود برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی را می‌توان بازگشتی دوباره برای مصر دانست ولی اینکه این کشور با چه رویکردی قرار است این نقش را ایفا کند مشخص نیست.

رویوران بابیان اینکه سیاست‌های مصر برای میزبانی اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی مشخص نیست گفت: مبارک در گذشته با غرب ائتلاف داشت و در چارچوب سناریوهای آنها هم پیش می‌رفت ولی با برکناری مبارک و پشت سر گذراندن تحولات دو سال گذشته هنوز سیاستهای مصر برای به عهده گرفتن این جنبش و ایفای نقش منطقه‌ای و بین‌المللی مشخص نبوده و معلوم نیست که آیا می‌تواند استقلال خود در تصمیم‌گیریها را حفظ کند یا خیر؟ در هر صورت تنها با برگزاری این اجلاس می‌توان به این سوال‌ها پاسخ گفت و دید که آیا مصر همچنان بر اساس ملاحظات با غرب رفتار می کند یا خیر.

رویوران، با بیان اینکه برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی در مصر فرصت خوبی است تا استقلال این کشور در موضع‌گیری‌هایش مشخص شود خاطرنشان کرد: از آنجا که حزب آزادی و عدالت که بر مصر حاکم است جزء اخوان المسلمین بوده و اسلامگرا هم هستند می‌توان مواضع این کشور در طی اجلاسی که قرار است به مسائل کشورهای اسلامی بپردازد را بررسی کرد و دید که سیاست‌های مصر تا چه حد نسبت به گذشته تغییر کرده و این کشور تا چه حد استقلال عمل دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به گذشت دو سال از تحولات مصر عنوان کرد:‌ این کشور طی دوسال گذشته شاهد تحولات بسیاری بوده و باید توجه کرد که در مصر یک رفورم روی داده نه انقلاب چرا که تغییرات هنوز به همه بخش‌ها نرسیده و بسیاری از ساختارهای فعلی مصر همچنان مربوط به زمان حسنی مبارک است مانند وزارت خارجه این کشور که تغییرات آن در حد وزیر بوده و مدیران ادارات دوران مبارک همچنان روی کار مانده‌اند و سیاستهای زمان مبارک را دنبال می‌کنند.

وی در مورد سیاست‌های مصر در قبال ایران گفت: شرایط موجود نوعی دوگانگی را در مصر ایجاد کرده است چرا که ساختار قدیم دنبال قطع رابطه با ایران بود در حالی که ساختار جدید خواهان برقراری رابطه با ما است و تمام این دوگانگی‌ها هم به نوعی به ساختار این کشور باز می‌گردد. با این حال ایران تلاش می‌کند با مراوده، گفت و گو و همکاری با دولت مصر برای مقابله با سیاست‌های گذشته این کشور مسیری جدید را دنبال کند.

رویوران در پایان با داخلی خواندن درگیریهای مصر افزود:‌ اعتراض‌ها در این کشور بین گروه‌های سیاسی بوده و بیشتر اختلاف نظر ها هم در مورد قانون اساسی و اختیارات مرسی است که به استناد همین اختیارات قانون اساسی را به همه پرسی گذاشت ولی در نهایت مخالفان اقدامات مرسی را قبول نکرده و آنها راقانونی ندانستند از سوی دیگر جریان‌های رژیم سابق همچنان با انحصار قدرت درست اخوان المسلمین مخالف هستند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=59465

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر