2

آخرین وضعیت فدراسیون فوتبال از زبان علی کفاشیان

  • کد خبر : 5950
  • ۲۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۵

علی کفاشیان بالاخره سکوت خود را شکست و پس از مدتی به صحبت درباره آخرین وضعیت فدراسیون فوتبال و خودش پرداخت، البته گفت که سکوتش ادامه دار خواهد بود. او پس از شایعات مختلف در رابطه با استعفا از ریاست فدراسیون تاکید کرد که این یک سناریو است و به هیچ عنوان استعفا نمی‌دهد. کفاشیان […]

علی کفاشیان بالاخره سکوت خود را شکست و پس از مدتی به صحبت درباره آخرین وضعیت فدراسیون فوتبال و خودش پرداخت، البته گفت که سکوتش ادامه دار خواهد بود. او پس از شایعات مختلف در رابطه با استعفا از ریاست فدراسیون تاکید کرد که این یک سناریو است و به هیچ عنوان استعفا نمی‌دهد. کفاشیان با انتقاد از صداوسیما،  این رسانه را سردسته طرح این سناریو و دامن زدن به آن می‌داند! کفاشیان در این گفت‌وگو هم از همکارانش در فدراسیون انتقاد کرد و هم از رسانه‌ها.

رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌گو با ایسنا درباره مسائل مختلف صحبت کرد. گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا با علی کفاشیان را در ادامه می‌خوانید:

* سکوت کرده‌اید. مثل اینکه خیلی ناراحتید؟

بله، خب طبیعی است. در این فضای مسمومی که ساخته‌اند حتی بهترین مدیر دنیا هم نمی‌تواند کار کند. اینگونه فوتبال‌مان صدمه می‌خورد. من ناراحت فوتبال این مملکت هستم که چشم جوانان به آن است اما بعضی‌ها می‌خواهند فدراسیون را مقصر جلوه دهند، در حالی که نمی‌توانیم بگوییم همه تقصیرها بر گردن فدراسیون است.

*به خاطر همین ناراحتی سکوت کرده بودید؟

– البته سکوت من از این به بعد بیشتر هم ادامه دارد، حالا این بار که صحبت کردم از رسانه‌ها خواهش می‌کنم همین‌ها را بنویسند و دیگر تا یک ماه کسی سراغ من نیاید. به هر حال در زمینه‌های مختلف کارهایی کرده‌ایم. با AFC و فیفا مذاکرات خوبی داشته‌ایم و کارهای خوبی برای گرفتن اسپانسر کرده‌ایم که نتیجه‌اش را هم ان‌شاالله می‌بینیم. حاصل این‌ها می‌تواند برای فدراسیون بعدی راهگشا باشد. ترجیح می‌دهم که زیاد صحبت نکنم و این چند ماه را با آرامش کار کنم و از همه دوستان در فدراسیون هم می خواهم که کارهایشان را انجام دهند.

* در هفته گذشته شایعاتی مطرح بود که شما قصد دارید از مسئولیت خود در فدراسیون کناره‌گیری کنید آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟

این یک سناریو است. جای تاسف دارد که برخی رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما به این موضوع بی اساس دامن می‌زنند. سوال من این است که همه آن‌هایی که از صدا و سیما به این موضوع می‌پردازند آیا برای مدیران خودشان هم چنین شایعاتی درست می‌کنند؟ اگر هم آن‌ها می‌خواهند یک تئوری خاص را پیاده کنند پیشنهاد می‌کنم ابتدا تئوری خود را تعریف کنند. باید به آن‌ها بگویم که آقا بالاسر ما دیگران نیستند و مجمع فدراسیون تنها نهاد بالا دستی ماست. مجمع است که تصمیم می‌گیرد کارها چگونه پیش برود و از همه بیشتر دلش برای فوتبال می‌سوزد. هیچ کس نمی تواند بگوید که من از یک مادر به فرزند مهربان‌تر هستم. آنها نامادری هستند و بهتر است دلشان برای مدیران خودشان بسوزد. با این حال ما همیشه گفته‌ایم هرکس طرحی برای پیشرفت فوتبال دارد با استدلال ارائه کند و ما نیز از آن طرح حمایت می‌کنیم.

*پس شما هرگونه خبری را در مورد استعفای خود تکذیب می‌کنید؟

بله، هیچ بحثی نبوده است. این رسانه‌ها بودند که به این موارد دامن زدند، سردسته آن‌ها هم صدا و سیما بود. این درست نیست افرادی که در صدا و سیما تریبون در دست دارند از آن غیر عادلانه استفاده کنند و تاکید می کنم تصمیم گیرنده مجمع است. همین چند وقت پیش شبکه خبر هر جا و با هر کسی در مورد استعفای من مصاحبه می کرد، یا در رادیو برنامه های مشابهی با این عنوان پخش می شد. با این حال گفتیم اگر مجمع صلاح دید انتخابات را زودرس برگزار می‌کنیم اما هیئت رئیسه صلاح ندید. یکی از بندهای اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال این است که اگر رسانه‌ها در کار فوتبال دخالت کنند و بخواهند مدیریت فوتبال را عوض کنند، فوتبال‌مان تعلیق می‌شود. تاکید می کنم که به هیچ عنوان استعفا نمی‌دهم. اگر مجمع صلاح دید انتخابات را زودتر برگزار می‌کنیم.

* شایعه شده بود که درباره کناره‌گیری با مسوولان وزارتخانه ورزش و جوانان مذاکره کرده‌اید؟

خیر، هیچ جلسه ای نداشتم و قرار نیست جایی بروم. ما قصد داریم انتخابات را در دی برگزار کنیم و تکلیف فدراسیون در آن زمان مشخص می‌شود.

*حتی خبر‌هایی درباره ادامه فعالیت شما در فدراسیون دوومیدانی مطرح شد، آیا قصد دارید یکبار دیگر به این فدراسیون برگردید؟

دیگر کافی است. فدراسیون فوتبال خانه آخر من بود و بعد از اینجا دیگر جایی نمی‌روم. من دوره‌های زیادی را در سازمان، کمیته المپیک و غیره پشت سر گذاشته‌ام و قصد ندارم به فدراسیون دوومیدانی بروم. به آشتیانی هم بگویید راحت کارش را ادامه دهد، زیرا به دوومیدانی برنمی‌گردم. البته اگر زمانی بیکار شوم به عنوان فرد کمک کننده حاضرم کمک کنم و اگر نیازی به کمک من بود دریغ نمی‌کنم اما مسئولیت نمی پذیرم. من هیچ وقت دنبال پست نبوده‌ام. ما در فدراسیون دوومیدانی کارهایی را که در زمان خودش لازم بود انجام دادیم، اکنون نوبت جوان‌ترهاست و باید کارها را به با انگیزه‌ها و افرادی مثل دکتر آشتیانی بسپاریم.

* چه نمره‌ای به دوره حضور خود در فدراسیون فوتبال می‌دهید؟

من نمره نمی دهم و این را می دانم که در ۳ سال و نیمی که من بودم تمام تلاش خود را کردم. گزارش عملکرد فدراسیون در بخش‌های مختلف از جمله در هیئت‌ها، ویژن‌ها و تیم‌های ملی و … ، همه و همه را تهیه می‌کنیم و به مجمع ارائه می دهیم و این مجمع است که نمره می‌دهد.

* نمره قبولی به خودتان می‌دهید؟

اگر بخواهیم با دوره‌های گذشته مقایسه کنیم، به نظر من نمره قبولی می‌گیریم ولی اگر بخواهیم با واقعیت‌ها و ایده‌آل‌ها مقایسه کنیم شاید چنین نظری نداشته باشم.

* شما در طول چند سال گذشته با مشکلات مالی بسیاری مواجه بودید، با این حال هیچ گاه تیم‌های ملی به دلیل این مسائل آسیب ندید و کمتر اردویی به دلیل مسائل مالی تحت تاثیر قرار گرفت.

همین طور است، ما در فدراسیون با سیلی صورتمان را سرخ نگه داشتیم. به دلیل اینکه درآمدزایی از بخش اسپانسرها و حق پخش تلویزیونی تا حد زیادی محدود بود، سعی کردیم با کمک‌گرفتن از دولت و استفاده از حق عضویت‌ها و تبلیغات و بازاریایی، همچنین استفاده از درآمد سازمان لیگ کارها را پیش ببریم. ما همه تلاش و فعالیت خود را به کار بستیم و در خیلی از موارد نتیجه گرفتیم و البته در بخش‌هایی هم نتیجه مطلوب حاصل نشد که این دیگر به ماهیت فوتبال می‌گردد. البته در مواردی هم شاهد بی‌دقتی‌هایی از طرف یک مسئول بودیم. در بخش‌هایی‌ هم مثل فوتبال ساحلی و نوجوانان پیشرفت داشتیم.

* این درست اما در زمینه نتیجه‌گیری فدراسیون عملکرد بسیار ضعیفی داشته است و مردم از این عملکرد ناراضی هستند.

من می‌دانم مردم از اینکه تیم‌های ملی نتیجه نگیرند بسیار ناراحت می شوند. خود ما هم در فدراسیون دوست داریم تیم‌های ملی نتیجه بگیرند اما باید دید آیا کم کاری از طرف فدراسیون صورت گرفته است؟ باید قبول کنیم که همه کشورها برای ارتقای سطح فوتبال ملی خود تلاش می‌کنند و به همین دلیل هیچ تیمی در حاشیه امنیت نیست. آن‌چه امروز اهمیت دارد این است که باید در آینده نگاه قویتری به فوتبال داشته باشیم و از نظر مسائل مالی نیز از فدراسیون حمایت بیشتری صورت بگیرد تا امکانات بیشتری داشته باشیم. من امیدوارم روزی برسد که مدیران ورزش دغدغه مسائل مالی  نداشته باشند و بتوانند از همه توانمندی‌ها برای رشد و توسعه ورزش بهره ببرند.

* اگر به عقب برگردید آیا دوباره همین تصمیم‌ها را می‌گیرید و به بیان دیگر آیا از تصمیم‌های خود در طول این مدت دفاع می‌کنید؟

در هر زمان من با هماهنگی و مشورت دوستان و هیات رئیسه تصمیمات را گرفته‌ام، در خیلی از جاها جواب داده و خیلی از موارد هم جواب نداده است و فوتبال همین است. ما برای تیم ملی خیلی کارها کردیم، انتخاب مربی و برآورده ساختن امکانات، ما همه کار کردیم و هیچ کم کاری نداشتیم.

* پس به نظر شما مشکل کجا بود؟

من می‌دانم مشکل کجاست اما بهتر است که نگویم و این را به عهده کارشناسان می گذارم. حالا سر موقع حرف می‌زنم.

* یعنی مشکل خارج از فدراسیون است یا در داخل آن؟

نه، مجموعه ساختار فوتبال ماست و فدراسیون هم نهادی است که فوتبال را جلو می‌برد. شاید بگویید فدراسیون از ده کار دو تا را انجام داده است اما چنین نیست و همه تلاش خود را کرده‌اند. ولی واقعیت این است که باید به ساختار فوتبال بازگردیم و ببینیم در کجا ضعف دارد.

* آیا قبول دارید در دو، سه سال گذشته فضای فوتبال خیلی پر استرس بوده است؟

نه، قبول ندارم. همیشه این فضا بوده است و حتی یادم می‌آید که در زمان خود صفایی فراهانی هم حجم تهاجم و انتقادات رسانه‌ها مخصوصا همین صدا و سیما خیلی زیاد بود.

* قبول دارید اگر با قدرت‌تر برخورد می کردید، زیر مجموعه‌های فدراسیون هماهنگ‌تر عمل می‌کردند؟ به طور مثال در حال حاضر شاهد هستیم که در فدراسیون، فرد “الف” یک چیزی می‌گوید و فرد “ب” چیز دیگری. این باعث ناهماهنگی می‌شود.

دیگر این چیزی است که دست من هم نیست و همیشه وجود داشته است!

* اما شما رئیس فدراسیون هستید!

باشد، رئیس فدراسیون هستم اما انتخاب اعضای آن که دست خودم نیست که بتوانم دوباره آنها را عوض کنم. مجمع اعضا را انتخاب می کند و مطمئن باشید که روسای بعدی هم بیایند همین شکل در فدراسیون حاکم خواهد بود.

* پس اختیار شما چقدر است؟ به عنوان مثال مسوولیت کمیته‌های داوران و انضباطی که با شماست؟

نه آن‌ها که دست خود من است اما این فضا را رسانه‌ها برای فوتبال ایجاد کردند و این موارد را بزرگ می کنند.

* با این صحبت شما موافق نیستم. وقتی بعضی افراد در فدراسیون دائما در مورد موضوعات مختلف و بعضا غیرمرتبط مصاحبه می‌کنند،‌ تقصیر رسانه چیست؟! به عنوان مثال بحث‌هایی مانند منشور اخلاقی، مشکلات ایجنت‌ها یا دلال‌ها و … خوب است اما آیا این موضوعات را باید رسانه‌ای ‌کرد، این خود به متشنج شدن فضای فوتبال دامن نمی‌زند؟

– البته حق با شماست، افراد غیر مسوول مصاحبه می‌کنند و روزنامه‌ها هم آن را پر و بال می‌دهند که به نفع فوتبال‌مان نیست. همین افرادی که فضاسازی می‌کنند و زیاد حرف می‌زنند، فردا می خواهند وارد انتخابات شوند و مساله سازی کنند.

* مدتی است موضوع ایجنت‌ها و دلال‌ها رسانه ای شده است، متاسفانه برخی مسوولان با برخی رسانه‌ها تماس می گیرند و درخواست می کنند در این باره با آنها مصاحبه کنند.در حالی که می‌شود در سکوت با دلالی برخورد کرد.

– ببینید همه جا در دنیا به سازمان لیگ استقلال داده‌اند. خود سازمان لیگ باید این مساله را مدیریت کند. ما چندین بار هم به عزیز محمدی این تذکرات را داده‌ایم که خودش اظهارنظر کند و آن جا را جمع و جور کند و به حاشیه دامن زده نشود اما در مواردی هم لازم بوده است که برای اینکه سلامت فوتبال را حفظ کنیم این موارد گفته شود. من هم قبول دارم که این موضوع یکی از دلایل ایجاد حاشیه بوده که رسانه‌ها هم علاقه زیادی به آن دارند.

* افراد غیر مسوولی که نام بردید چه کسانی هستند؟

افراد غیر مسئول شامل افرادی از فدراسیون، خارج از فدراسیون و برخی از رسانه‌ها هستند که متاسفانه صدا و سیما یک سری از این مسائل را می‌گیرد و به آن دامن می‌زند.

* خودتان درباره بحث ایجنت‌ها و دلال‌ها چه نظری دارید؟

– به هر حال یک سری نارسایی‌ها هم در بحث دلال‌ها و هم در بحث اخلاقی وجود داشته و ما برای اینکه جلوی آن را بگیریم باید مواردی را که نامناسب هست عنوان کنیم تا دیگران به آن سمت نروند و حساب کار دستشان بیاید. ما به سالم سازی نیاز داریم. مثلا وقتی یک شیاد یک عده را گول می‌زند، این را در روزنامه‌ها می‌نویسند تا بقیه هم گول نخورند. به هر حال گفته می‌شود که یک موقع فردا نروند ورزشکاران ما را گول بزنند.

* شما با این شیوه برخورد موافقید؟

– نه. شیوه بهتری باید داشته باشد، به طوری که بدون تنش باشد و آبروی افراد برده نشود.

* برای دور بعد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال کاندیدا می شوید؟

– هیچ چیز مشخص نیست. من فکر می کنم تا آخرین روزی که هستم باید با تمام توان کار کنم تا همه چیز خوب پیش برود و به فکر دوره‌های بعد نیستم.

* مثل اینکه آقای تاج خیلی دوست دارد رئیس شود؟

جدا؟ نمی‌دانستم. صحبتی در این باره با من نکرده.

* قرار بود تغییری در اساسنامه فدراسیون ایجاد شود.

پیشنهاداتی را به مجمع داده‌ایم، برای اینکه هیات رئیسه انتخابی باشد و در بعضی امور اجرایی اختیار رئیس فدراسیون بیشتر شود.

* مجمع فدراسیون چه زمانی برگزار می‌شود؟

– مجمع عادی برای ارائه گزارش مالی و تصویب آن در شهریور برگزار می‌شود و مجمع انتخابات دی برگزار خواهد شد. ما از همان ماه مهر عضوگیری را آغاز می‌کنیم و افرادی که دوست دارند در انتخابات شرکت کنند می توانند از مهر کار خود را شروع کنند.

* این شایعه وجود دارد که فدراسیون می‌خواهد زمان مجمع را عقب بیندازد.

– فدراسیون به هیچ وجه زمان را عقب نمی اندازد. زمان انتخابات در دی ماه است، مگر اینکه مجمع تصمیم دیگری بگیرد. ما هم تابع مجمع هستیم و مجری کارها.

* کمی درباره قانون سقف قراردادها صحبت کنیم. شما چقدر در اجرای این قانون پافشاری خواهید کرد؟

– به هر حال مسائلی مانند پولهای زیرمیزی و مسائل پشت پرده همیشه وجود دارد. ولی ما نباید خودمان را خراب کنیم و قانونی را که خودمان گذاشته‌ایم رعایت نکنیم. سقف قرارداد از مواردی است که اگر مشخص شود افرادی آن را زیر سوال برده اند و قانون را زیر پا گذاشته‌اند باید جامعه فوتبال در موردش تصمیم بگیرد و سعی می‌کنیم مجمع سازمان لیگ را هم قبل از ماه رمضان تشکیل دهیم. باید شرایط به گونه‌ای شود که کسانی که مقصر هستند دیگر نتوانند در فوتبال فعالیت کنند و حتی مانع از فعالیت تیم‌هایشان شویم.

* فکر می‌کنید مبادی نظارتی شما برای این کار کافی است؟

– ممکن است الان بعضی چیزها بروز نکند اما اگر در آینده بروز کند حتما با آن برخورد خواهیم کرد.

* همانطور که می‌دانید تعداد معدودی از بازیکنان اخیرا برای حضور در باشگاه‌ها شرط و شروط می‌گذارند که این موضوع در نهایت موجب می‌شود که پدیده بازیکن سالاری بوجود بیاید.

البته من شاهد این موضوع نبوده‌ام اما مدیران ما باید پخته کار کنند و با جرات تصمیم بگیرند. اگر مدیران ما به جای برد و باخت و هجمه رسانه‌ای به فوتبال فکر کنند موفق‌تر خواهند بود. ما قبلا دیدیم که خیلی ها با پول زیاد آمدند اما نتیجه نگرفتند. یکی از دلایل عدم موفقیت ما که پیش از این گفتم و در زمانی مناسب درباره آن حرف می‌زنم، این است که باشگاه‌های ما تنها به دنبال این هستند که با چه ابزاری تیم‌شان اول و دوم شود ولی اگر به سازندگی و فن فوتبال توجه کنند وضعیت ما خیلی بهتر از این خواهد شد. مثلا بازیکنانی که برای تیم امید آوردیم همه جزو بازیکنان برتر لیگ بودند. آیا تیم عراق هم اینگونه بود؟ بالاخره اگر باشگاه‌ها بیشتر به فکر ساختن فوتبال باشند بهتر نتیجه می‌گیریم.

* سازمان لیگ اعلام کرده بود که باشگاه‌های بدهکار حق بستن قراردادهای جدید را ندارند، اما صمد مرفاوی گلایه کرده بود که چرا سازمان لیگ با وجود بدهی باشگاه استقلال به او قراردادهای این باشگاه را ثبت کرده است.

– ما در این مورد با کمیته انضباطی هم صحبت کردیم که به سمت سختگیری بیشتر پیش برویم و حتی در فصل قبل چند تیم از جمله پیام خراسان به خاطر بدهی افتادند. اما باقی آن به مدیران باشگاه‌ها بازمی‌گردد که تعامل کنند.

* آیا منصوریان در تیم امید می ماند یا خیر؟

– باید با کمیته فنی و کی‌روش صحبت کنیم و ببینیم چه تصمیمی می‌گیرند.

* کمیته فنی که دیگر تشکیل نمی‌شود؟

تشکیل می‌شود اما خبرهای آن را اعلام نکرده‌ایم. حالا می‌خواهیم کی‌روش را هم به کمیته فنی بیاوریم و شکل جدید آن را اعلام خواهیم کرد.

* پست اکبر محمدی در تیم جوانان چیست؟ او در مصاحبه‌اش با ایسنا گفت من سرمربی تیم جوانان هستم و کفاشیان به من گفت کارت را بکن.

– محمدی دارد کارش را انجام می‌دهد اما کمیته فنی هنوز در مورد ایشان تصمیم نگرفته است.

*او که در تیم نوجوانان موفق نبود، حالا سرمربی جوانان شده است؟!

محمدی در تیم جوانان کارش را خوب انجام می‌دهد، او قطعا جزو کادر مربیان تیم ملی جوانان هست اما این که سرمربی باشد یا نه کمیته فنی تصمیم می‌گیرد.

* مگر آقای معینی برکنار نشده بود‌، او که در فدراسیون مشغول کار است!

معینی دیگر رئیس کمیته تیم‌های ملی نیست و فعلا خودم کارهای این کمیته را انجام می‌دهم تا یک نفر برای این پست انتخاب ‌شود. معینی در سمت کمیته جوانان فعالیت می‌کند.

* در پایان درباره دستاورد‌های سفر اخیر خود به ژاپن توضیح می‌دهید؟

با رییس فدراسیون فوتبال ژاپن ملاقات چند ساعته و خوبی داشتم و درباره آینده AFC و اقداماتی که باید درباره بن‌همام انجام دهیم و اینکه اگر ماند از او حمایت کامل را انجام دهیم و اگر نماند هم ببینیم باید چه کاری انجام دهیم، صحبت کردیم. همچنین درباره کمیته‌های مختلف و برنامه‌های آنها صحبت کردیم. همچنین در مورد تیم ملی اعلام آمادگی کردیم که با ژاپن از جمله تیم ملی زنان‌شان همکاری داشته باشیم. مطلع شدم که بودجه فدراسیون فوتبال ژاپن ۱۵۰ میلیون دلار است که رییس فدراسیون فوتبال ژاپن به من گفت هفتاد میلیون آن را تلویزیون می‌دهد، ۶۰ میلیون هم اسپانسر می‌دهد و حدود ۲۰-۳۰ میلیون هم از برندها و حق عضویت و مقدار کمی هم کمک دولت است. وقتی تیم‌های ملی ما خوب هستند اسپانسرها هم طبیعتا بیشتر پول می‌دهند. امیدوارم رئیس بعدی فدراسیون فوتبال هم به جایی برسد که دیگر دغدغه مالی نداشته باشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=5950

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر