2

۷ نکته واقعی برای برقراری رابطه‌ی صمیمانه با دخترتان

  • کد خبر : 60001
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۳

آیا می دانید چرا بعضی از مادران و دختران خیلی با هم دعوا و مشاجره دارند اما عده‌ای دیگر هیچگاه کارشان به مشاجره نمی‌کشد؟بهبود رابطه مادر و دختر مستلزم رعایت نکات کلیدی است که دسته دوم آن را به خوبی می دانند و به آن عمل می کنند،در نتیجه رابطه صمیمی تری هم با دحترانشان برقرار می کنند.

گاهی مادران به صورت ناخودآگاه و یا آگاهانه برای جبران بعضی از محرومیتها و ناکامی های زندگی گذشته خود، سعی می کنند باورها و رفتارهای خاصی را در شخصیت در حال تحول و تکوین دختران خویش ببینند. غافل از اینکه گاهی در این رهگذر،از حد تعادل تجاوز می کنند و از فرزندان خود انتظارات و توقعاتی دارند و یا وی را به روشی تربیت و هدایت می کنند که هیچ گونه تناسبی با ویژگی های سنی، بلوغ فکری، نیازهای روانی، ضرورتهای شرعی و مسایل و هنجارهای اجتماعی ندارد.

اگر شما مایلید که مشکلات اساسی را بیابید و آنها را ریشه کن کنید،ادامه مطلب را با دقت  بخوانید.

اصل مشکل کجاست؟

یکی از مشکلات اساسی در بیشتر روابط مادر و دختر این است که مادر به دخترش به عنوان یک بچه کوچک نگاه می‌کند و تلاش می‌کند که برای انجام کارهایش برنامه‌ریزی کند.

برای مثال مادر تصور می‌کند که هیچ کس مثل خودش نمی‌تواند فرزندش را از اشتباهات و خطرات حتمی دور نگه دارد یا اگر دخترش قصد رفتن به دانشگاه را نداشته باشد و می‌خواهد بعد از طی دوران دبیرستان ازدواج کند، مادر ممکن است دخترش را بدون هیچ‌گونه فکری در مورد اینکه چه خواسته‌ای دارد، بالاجبار به رفتن به دانشگاه مجبور کند.

شما باید این حقیقت ساده را درک کنید که فرزندتان احساسات و علایق شخصی و خصوصی خودش را دارد و ممکن است مایل نباشد کارهایی را که شما در سن او انجام می‌دادید، او نیز در این سن انجام دهد یا اینکه علایقش مانند شما باشد.

اگر شما می‌خواهید یک رابطه مادر و دختری قابل پیشرفت داشته باشید، مجبورید به دخترتان اجازه دهید که رشد کند، زندگی کند و با سرعت و روش خودش هر چیزی را که باید، بیاموزد.

هیچ کس دوست ندارد کارهایی را که علاقه‌ای به انجامشان ندارد به زور انجام دهد. وقتی والدین، فرزند را به انجام کارهای مورد علاقه خودشان وادار می‌کنند، کار، خرابتر می‌شود. پس به جای زور گفتن به فرزندتان، پشتیبان اهدافش باشید، پیشرفتش را مورد تشویق قرار دهید و عاشقانه دوستش داشته باشید.

اگر شما به عنوان مادر، خواستار یک رابطه قابل پیشرفت هستید، باید از دخترتان به دلیل شخصیتی که دارد قدردانی کنید و سعی نکنید او را همانطور که میل خودتان است، بزرگ کنید. به او اجازه دهید که مسیر خودش را (به لحاظ عقلانی) ادامه دهد تا او نیز مانند شما (در برخی مسائل) دچار پشیمانی نشود و هیچ دلیلی برای تنفر از شما نداشته باشد. کارهایی  وجود  دارد  که  شما با انجام دادن آنها می‌توانید پیوندتان را مستحکمتر کنید.

مهمترین الگوی رفتاری دختران

“مادر”، مهمترین الگوی رفتاری برای دختر است. وقتی که مادری فهیم و مهربان، با رفتاری پرجاذبه، منطقی و متعالی در برقراری رابطه ای گرم و گیرا با دخترش توفیق می یابد، در کنار ایفای رسالت خطیر مادری، پایه های دوستی و صمیمیت را در دوره های اولیه رشد فرزندش پی ریزی می کند، در واقع یکی از ضروری ترین نیازهای دوران نوجوانی او را به شایستگی تأمین می سازد.

چرا این ارتباط چالش برانگیز می شود

گاهی اوقات دختر به یک مادر نیاز دارد نه به یک دوست. مطالعات آنچه را که اغلب خانم ها می دانند ثابت کرده است زمانی که دخترها با تغییرات بزرگی در زندگی شان مواجه می شوند، مثل مادر شدن، به مادرشان به عنوان یک مشاور و راهنمای باتجربه اعتماد می کنند نه به عنوان یک دوست. این تغییر می تواند برای مادرها هم سخت باشد.

که در این صورت ممکن است دختران صدمه ببینند برای مثال، وقتی دخترها، مادرشان را به علت هماهنگ نبودن با تکنولوژی و مدهای جدید سرزنش می کنند. مادرهایی که دخترانشان را به عنوان دوستانشان فرض می کنند از آنها انتظار دارند که از نسلی که در آن هستند خارج شده و پا را فراتر بگذارند. درواقع هم نسل آنها شوند.

رابطه خواهرانه

گاهی ممکن است باوجود رابطه دوستانه، رقابت بین مادر و دختر بوجود آید.

این در حالی است که هر دو آشکارا همدیگر را دوست دارند زیرا می خواهند شبیه همدیگر باشند و علیرغم تفاوت سنی شان، همدیگر را خوب درک کنند.

دقیقا چنین چیزی زمانی اتفاق می افتد که نقشها خواهرانه و محو می شود. درها برای دختران باز می شود همانطور که آنها درها را روی مادرانشان می بندند. این موضوع باعث تنفر و دعوا می شود. همچنین دخترها اغلب خودشان را با مادرانشان مقایسه می کنند. آنها ممکن است اینگونه تصور کنند که مادر من باهوش تر و موفق تر از من است.

شخصیت های مخالف
گاهی مادر شخصیتی سرسخت، مستبد و مخالف دارد ولی ممکن است دختر این طور نباشد.
دعوا کردن با مادرها درمورد چیزهایی شبیه ارتباط با جنس مخالف، قد موها، یا حتی سلامت مادرها برای خانم ها گیج کننده است. هر کدام از طرفین احساس بی قدرتی می کنند. مادرها احساس می کنند که نادیده گرفته شده اند و سر به سر دخترها می گذارند. دخترها همدر چنین مواقعی حالت تدافعی به خودشان می گیرند و با این کار اوضاع را بدتر می کنند.

تربیت کاملا برعکس

گاهی نقشها به دلیل سن، سلامتی، وضعیت مالی یا فرهنگ با هم عوض می شوند.
زمانی که دخترها با بلاتکلیفی و هرگونه ابهامی مواجه شوند یا احساس نیاز کنند، تنش ایجاد می شود و مادرها فکر می کنند که نیاز به کمک آنها نیست یا کاری از دستشان برنمی آید. این بحث در خانواده هایی که مادر و دختر در دو دوره  و دو شرایط مختلف رشد کرده باشند به وجود می آید.

لازم و ملزوم یکدیگر

هیچ تصمیمی بدون اجازه و تایید دیگری گرفته نمی شود که این مورد هم خوب است و هم بد.
گاهی ارتباط آنها از ترس رها شدن از یکدیگر جلو می رود.زمانی که نظرها با هم فرق دارد، سعی می شود که اجازه طرف مقابل جلب شود. دختر مجبور است که درک کند مادرش مسئول همه چیز نیست. همچنین مادر هم بایستی متوجه شود موفقیت های دختر، موفقیت های او نیست و شکست های دختر شکست های او نیست.

کارهایی که مادران می‌توانند برای تضمین یک رابطه سالم با دخترشان انجام دهند

مادران برای انجام این کار، لازم است نکات زیر را مورد توجه قرار دهند:

دخترتان را درک کنید و به شخصیتش احترام بگذارید
بسیاری از مشکلات مادر و دختر، بنیانی است زیرا تفاوت‌های بین آنها در انتها، منجر به بحث و مشاجره می‌شود. برای مثال اگر شما فردی اهل گردش و تفریح و پرانرژی هستید ولی دخترتان خجالتی و منزوی است، این تضاد باعث می‌شود که رو در روی هم قرار بگیرید و به جر و بحث بپردازید. اگر شما نتوانید از طریق راه‌های مختلف، کارهای دخترتان را کنترل کنید، باعث بروز مشکل می‌شوید.

اگر شما دخترتان را نپذیرید، هیچگاه نمی‌توانید به روابطی که می‌خواهید، برسید.

هر روز با دخترتان صحبت کنید
در روزهای هفته می‌توان کارهای زیادی انجام داد که شاید انجام این کارها باعث هرج و مرج و بی‌نظمی شود.

اما اینکه شما چگونه سرگرم هستید مهم نیست بلکه باید سعی کنید زمان‌هایی را برای گوش دادن به افکار و احساسات دخترتان اختصاص دهید. از اصلی‌ترین کلیدهای یک ارتباط عالی بین مادر و دختر این است که ارتباط راحت و آزادی با یکدیگر داشته باشند.

از دخترتان ایراد نگیرید
بسیاری از مادران تصور می‌کنند که با خرده‌گیری و انتقاد می‌توانند دخترانشان را به صورتی که مورد دلخواهشان است، درآورند.

انتقاد خیلی شدید به جای تصحیح سازنده و مؤثر، باعث از بین رفتن اعتماد به نفس در دخترتان می‌شود و بدین ترتیب، دختر امیدش را برای رسیدن به آرزوهایش در آینده از دست می‌دهد.

این کار می‌تواند میان هر دوی شما خشم، عصبانیت و اوقات تلخی ایجاد کند. سعی کنید با صحبت‌هایتان باعث ترقی و تعالی اخلاقی و معنوی او شوید و همیشه درصدد یافتن مواردی باشید که در او احساس خوبی را ایجاد می‌کند. این کار می‌تواند شما را به یکدیگر نزدیکتر کرده و باعث صمیمیت بیشتر شود.

مرتبا عشق و علاقه‌تان را به او نشان دهید
دخترتان نیازمند این است که شما از او نگهداری کنید، او را در آغوش بگیرید، ببوسید و به او بگویید که چقدر دوستش دارید. این کارها باعث می‌شود که احساسات خوبی درباره شما و خودش در او گسترش یابد. خودبینی، از طریق اعضای خانواده، خصوصا والدین، به وجود می‌آید.

به او نشان دهید که می‌تواند تأثیرات مثبتی از شما بپذیرد و این تأثیرات باعث پیشرفتش می‌شود. هرگز تصور نکنید که دخترتان می‌داند که شما دوستش دارید. همواره به او خاطر نشان کنید که چقدر دوستش دارید. یادتان باشد که شما هرگز نمی‌توانید اغراق کنید که تا چه اندازه فرزندتان را دوست دارید.

کارهایی که دختران می‌توانند برای تضمین یک رابطه سالم با مادرانشان انجام دهند

دختران برای انجام این کار، لازم است نکات زیر را مورد توجه قرار دهند:

سعی کنید او را درک کنید
این کار می‌تواند سخت باشد مخصوصا اگر شما به‌خاطر مشاجرات قبلی، احساس بدی از او داشته باشید. تلاش کنید که آرامشتان را حفظ کنید. بهترین زمان برای صحبت با مادرتان، وقتی است که هر دویتان آرامش دارید.

به جای بحث کردن بهتر است در مورد نتیجه کارتان به گفتگو بنشینید. وقتی زمانی را برای درک احساسات مادرتان در نظر می‌گیرید، بدانید که افکارتان را، بدون اینکه او را متهم سازید یا از او شکایتی داشته باشید، با او شریک می‌کنید.

برای یکدیگر قانونگذاری کنید
هر دوی شما می‌توانید بعضی قانون‌ها را بپذیرید، قوانینی چون با مهربانی صحبت کردن، صحبت‌کردن در مورد مسائلی که ممکن است بعدا به یک مشکل بزرگ تبدیل شوند و… . به نوبت به صحبت‌های یکدیگر گوش دهید. مشاجره و درگیری، هیچ چیزی را حل نمی‌کند بلکه سبب می‌شود که روابط آرام آرام خراب شود. قانون‌هایی وضع کنید که به هر دویتان برای بیان احساسات کمک کند. گوش دادن به صحبت‌های یکدیگر می‌تواند رابطه مستحکمی بین شما به وجود آورد.

نگاهی به خودتان بیندازید
شما چه کارهایی برای بهبود روابط با مادرتان انجام می‌دهید؟ آیا شما از قوانین خانواده اطاعت می‌کنید؟ آیا شما نیاز دارید که بیشتر مورد احترام قرار بگیرید؟ واقعا به خودتان نگاه کنید و اگر مواردی در رفتار شما وجود دارد که مورد تأیید نیست، آنها را تغییر دهید. تغییر صحیح بعضی رفتارها، ممکن است باعث حل مشکلاتی شود که با مادرتان دارید.

به مادرتان فرصت دهید که بداند شما چقدر دوستش دارید
مادران نیاز دارند که از زبان شما بشنوند که دوستشان دارید. کارهایی انجام دهید که عشقتان را نسبت به او نشان دهد. به مادرتان بفهمانید که وجودش چقدر برای شما با اهمیت است.

برنامه‌ریزی برای سرگرمی‌های شاد و مهیج که بتوانید آنها را با یکدیگر انجام دهید می‌تواند خیلی جالب باشد. شما در حقیقت با وقت گذاشتن برای مادرتان و بیان اینکه خیلی دوستش دارید، رابطه‌ای دنباله دار و مستحکم را تضمین می‌کنید.

کلمات عاشقانه، مشکلات را حل می‌کند و کلمات تند فقط باعث ایجاد خشم و عصبانیت می‌شود. از مهمترین کلیدهای روابط مادر و دختر، اعتماد و احترام است. اطمینان و احترام باید دوسویه باشد.

یک مادر باید به عقاید و افکار دخترش احترام بگذارد و به صحبت‌های او اطمینان داشته باشد. دختر نیز باید به مادرش اطمینان داشته باشد و به قوانین او احترام بگذارد. احترام گذاشتن و اعتماد داشتن از مهمترین عناصر داشتن یک رابطه سالم است.

فراموش نکنید که اوقات خوشی را با یکدیگر بگذرانید. به مسافرت بروید، مرتبا برای صحبت کردن با یکدیگر وقت بگذارید، پیاده‌روی‌های دو نفره را در برنامه‌تان بگنجانید. لحظاتتان را با خندیدن و لذت بردن از وجود یکدیگر پر کنید. در مورد خاطرات و داستان‌های جالب و خنده‌دار گذشته با یکدیگر صحبت کنید. برای یکدیگر وقت بگذارید، حتی اگر این وقت، یک بار در روز باشد یا چند بار در ماه. این خیلی مهم است که چگونه با یکدیگر وقتتان را سپری می‌کنید.

یک توصیه مهم برای مادران
مادرها در روابط صمیمی خود با دخترانشان و در بیان رازها و نیازها و شکوه ها و خواسته ها، نه تنها هرگز نباید شخصیت پدر را مورد انتقاد و تحقیر و تکذیب قراردهند، بلکه همواره به طور مستقیم و غیرمستقیم شخصیت پدر را مورد تأیید قرار دهند، و با قدردانی از مسؤولیت پذیری و تلاشهای وی، زبان تشکر و سپاسگزاری را به دختران خود بیاموزند.

بسته پیشنهادی ما برای صمیمی تر شدن

برخی مادران تصور می‌کنند دخترشان باید بزرگ شود تا بتوانند رابطه‏ ای صمیمی با او برقرار کنند. درحالی که یک مادر باید همیشه برای برقراری رابطه‏ای صمیمانه، هیجان‏ انگیز و دوست‌داشتنی با فرزندش آماده باشد…

گاهی لازم است والدین برای ایجاد ارتباطی صمیمی، کارهایی انجام دهند که شاید به نظرشان بچگانه برسد (مثل خنداندن فرزندشان)، اما واقعا این‏طور نیست و انجام این کارها، پایه‏ های روابط را مستحکم‏تر می‏کند.

والدین برای اینکه با دخترشان، دوست باشند، باید در ساعت‌هایی از روز با او بازی کنند و به عنوان یک دوست خوب، در کنارش باشند زیرا با ایجاد رابطه صمیمی به دخترشان راه و رسم زندگی را آموزش می‏دهند و به او کمک می‌کنند خود را بهتر بشناسد.

درواقع در این رابطه، شیوه صحیح برخورد و رفتار مناسب، چگونه لذت بردن از زندگی، غلبه بر ترس و روبروشدن با موقعیت‏های تنش‏زا را می‏آموزد. او در این رابطه یاد می‏گیرد چگونه از خود دفاع کند، لباس بپوشد یا در آینده با مادرشدن چگونه از دختر خود مراقبت کند.

درواقع با ایجاد این رابطه مادر می‌تواند هر آنچه درباره زن بودن لازم است، به دخترش بیاموزد. پس برای برقراری رابطه‌ای صمیمانه با دخترتان این ۷ نکته را به خاطر بسپارید:

۱٫سعی کنید بیشتر مادر باشید تا بهترین دوست
معمولا در روابط دوستانه، زمانی که فرد به هر دلیلی با مشکل مواجه می‏ شود، می‏تواند به راحتی دوستش را کنار بگذارد. اگر قرار است همیشه به عنوان یک دوست با دختران رابطه داشته باشید، ممکن است درباره شما هم چنین تصوری داشته باشد. پس برای او در جایگاه مادر باشید نه دوستی که هر طور می‏خواهد می‌تواند با او صحبت و رفتار کند.

۲٫مراقب باشید رویاهایتان پله‌های پرورش و ترقی فرزندتان نباشد
اجازه دهید دخترتان با رویای خود بزرگ شود و خیالپردازی‏های کودکانه‌اش را داشته باشد. باید این حقیقت ساده را درک کنید که فرزندتان احساسات و علایق شخصی و خصوصی خودش را دارد و ممکن است مایل نباشد کارهایی را که در سن او انجام می‌دادید، در این سن انجام دهد یا اینکه علایقش مانند شما باشد.

هرگز نخواهید به خاطر ناکامی‏های خودتان، فرزندتان را مجبور به کاری کنید. ممکن است از انجام اشتباه‌های دخترتان یا مشکلاتش در زندگی نگران باشید اما فراموش نکنید تجربه‌های ارزشمند، حاصل برخی اشتباه‌ها هستند. سعی نکنید دخترتان را همانطور که میل خودتان است، بزرگ کنید و از او به‌دلیل شخصیتی که دارد، قدردانی کنید.

۳٫با قوی‌بودنتان اعتمادبه‌نفس را به او هدیه دهید
رابطه مادر و دختر، بسیار مهم است و می‏تواند در افزایش عزت نفس، حرمت و درنهایت خودارزشمندی دختران تاثیر بسزایی داشته باشد. سعی کنید برای دخترتان مادری قوی و با اعتمادبه‏نفس بالا باشید. با این کار به او یاد می‏دهید چگونه با موقعیت‏های تنش‏زا روبرو شود.

۴٫روش‌های همسر خوب بودن را به او یاد دهید
اولین الگوهایی که در مورد روابط عاطفی و زندگی مشترک در ذهن دختران شکل می‌گیرد، دیدن روابط عاطفی بین پدر و مادر است. هر چه این روابط شفاف، مناسب و عاطفی‌تر باشد، الگوی مناسب‌تری در ذهن دخترتان ایجاد می‌کند زیرا با مشاهده این روابط، چگونگی ارتباط با مرد را خواهد آموخت. پدر و مادرهایی که در اجتماع و خانواده رفتار مناسب و ارتباط خوبی با یکدیگر دارند، می‌توانند مطمئن باشند بهترین الگوی فرزندانشان بوده‌اند.

۵٫در مرکز زندگی دخترتان نباشید
یکی از نکته‌هایی که باید در رابطه با دخترتان به آن توجه داشته باشید، این است که قرار نیست همیشه مرکز زندگی دخترتان باشید. او را به سمت یک زندگی مستقل سوق دهید. به عنوان یک مادر، در مورد مسایل بسیاری با دخترتان صحبت کنید؛ از آداب معاشرت و استفاده از لوازم آرایشی گرفته تا موادمخدر و عوارض مصرف آن و چگونگی ارتباط با جنس مخالف تا آسیب نبیند.

۶٫مراقب رفتارش باشید
مراقب باشید جمله «حالاهرچی» از صحبت‌های دخترتان نباشد زیرا گفتن این جمله باعث شکاف و جدایی بین شما و او خواهد شد. علاوه بر این، مراقب رفتارتان با عروسک‏های او باشید زیرا با مشاهده این رفتارها یاد می‌گیرد چگونه با شما رفتار و صحبت کند.

۷٫مفهوم «احساس» را به او بیاموزید
نیازهای هر یک از دوره‏های سنی دخترتان را بشناسید و سعی در برآورده کردن آنها داشته باشید. وقتی کودکتان به سنی می‏رسد که باید به مدرسه برود، فکر نکنید همه مشکلات تمام شده، زیرا در هر سنی ممکن است با برخوردهای جدید او روبرو شوید.

معمولا ارتباط کلامی دختران در این سن بسیار قوی‌تر از پسران است و به شدت مفهوم «احساس» ذهن آنها را درگیر می‌کند، به‏گونه‏ای که ممکن است دختران برای درک این مفهوم، دائم در حال مقایسه باشند. در این سنین باید با ایجاد رابطه‏ای صمیمی، برای شناخت و درک احساس هویت به او کمک کنید و در مواقع بحرانی کنارش باشید زیرا اگر احساس کند تنهاست، ممکن است مشکلات زیادی برایش به وجود بیاید.

۸٫پیچیدگی‏های رابطه با دختر نوجوان را در نظر بگیرید
در سنین نوجوانی، بهترین دختران هم به موجوداتی عصبانی، عبوس و ترشرو تبدیل می‏شوند. لازم است در این سنین بیشتر به او اطمینان بدهید تغییرات ظاهری‌ای که در او به وجود می‌آید، ‌ظاهرش را روزبه‌روز بهتر خواهد کرد. در این دوران به او آزادی بدهید و اجازه دهید از اشتباه‌هایش درس بگیرد.

به هیچ‏وجه فکر نکنید سرکشی او یا اینکه متهمتان می‌کند، به دلیل کار اشتباهی است که انجام‏ داده‏اید. اهل انتقادکردن هم نباشید و بدانید دختران به چیزهای خاصی علاقه دارند و دوست دارند آراسته باشند و گاهی لازم است برای آراسته بودن کمکش کنید.

به دخترتان گوشزد کنید دختران باهوش بیشتر از اینکه حرف بزنند، گوش می‏دهند و می‏دانند در چه شرایطی باید صحبت کنند. فراموش نکنید در این دوران فرزندتان سعی می‏کند چیزهایی را از شما پنهان کند و باید سعی کنید به حریم شخصی او احترام بگذارید.

yjc.ir

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=60001

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]