1

توزیع سکه ۱۰۰۰ ریالی منقش به تصویر حرم شاهچراغ (ع)

  • کد خبر : 60671
  • ۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۰

توزیع سکه یک‌هزار ریالی منقش به تصویر حرم حضرت احمدبن موسی (ع) از چهارشنبه این هفته آغاز می‌شود.

مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عصر امروز در مراسم رونمایی از سکه یک‌هزار ریالی منقش به بارگاه حضرت شاه‌چراغ (ع) گفت: پس از انتخاب تصویر مناسب با شان و منزلت بارگاه احمدبن موسی (ع) قالب‌گیری این سکه از نوعی از آلیاژ بومی آغاز و نقش سطحی برجسته شد.

مجید صنیعی افزود: به دلیل اینکه سکه‌های آلومینیوم و برنز مشکلاتی داشتند، آلیاژ این سکه یک‌هزار ریالی برای نخستین بار از نیکل و برس تهیه و به تصویر بارگاه حضرت شاه‌چراغ (ع) منقش شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر انواع سکه‌های طلا و نقره داخل کشور تولید داخل است و با تلاش کارشناسان بانک مرکزی و همت کارکنان پرتلاش شرکت صنایع مس شهید باهنر تولید «مُطلس» ‌(پولک) در داخل آغاز و کشور از واردات این محصول مهم بی‌نیاز شد.

صنیعی ادامه داد: اسکناس مورد نیاز معاملات روزمره ایران طی سال‌های متمادی در خارج از کشور چاپ می‌شد اما به دنبال ساخت و بهره‌برداری کارخانه تولید کاغذ و اسناد بهادار تولید کاغذ اسکناس نیز ‌از سال ۱۳۸۲ با استفاده از منابع داخلی امکان‌پذیر شد.

این مسئول بیان کرد: سکه راوی تاریخ است و کارشناسان از روی سکه‌های مختلف نقاط کور و حقایق تاریخی را کشف می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سکه یک‌هزار ریالی شاه‌چراغ (ع) در مرحله نخست به شمارگان ۵۰ تا ۷۰ میلیون ضرب و در کشور توزیع می‌شود و در مراحل بعد به تعداد ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون عدد ضرب خواهد شد.

به گفته وی، برای استان فارس نیز سهمیه مناسبی در نظر گرفته شده که از روز چهارشنبه همین هفته در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) نیز در این مراسم گفت: در هفتمین نشست شورای هماهنگی جشن‌های مردمی رضوی ضرب سکه رایج‌المعامله جمهوری اسلامی ایران با نقش حرم مطهر حضرت احنمدبن موسی (ع) از سوی آستان مقدس مطرح و تصویب شد.

آیت‌الله سید محمد مهدی دستغیب افزود: ۴۰ عکس از زوایای مختلف حرم به سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی ارسال و یکی از طرح‌های سه‌گانه مورد تایید بانک مورد توافق تولیت قرار گرفت و مقرر شد در ایام میلاد حضرت ختمی مرتبت (ص) رونمایی شود.

وی تصریح کرد: ذریه رسول‌الله (ص) شیراز را نورانی کرده‌اند و مردم بهره‌های فراوانی در زندگی دنیایی و اخروی خود از این بزرگان می‌برند، بنابراین در بزرگداشت خاندان پیامبر هر چه کنیم کم کرده‌ایم.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=60671

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر