3

مراسم سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب در تاجیکستان برگزار شد

  • کد خبر : 63122
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۵

در این مراسم که با حضور وزیر معارف جمهوری تاجیکستان، مقامات عالی‌رتبه دولتی تاجیکستان، سفیران و رییسان نمایندگی‌های سازمان‌های بین‌المللی، اندیشمندان و فرهیختگان، و ایرانیان مقیم تاجیکستان برگزار شد، علی اصغر شعر دوست تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران در پی سال‌ها مبارزه و مجاهدت مردم ایران با رهبری خردمندانه و الهی امام خمینی (ره) به پیروزی رسید و به ۲۵۰۰ سال حکومت پادشاهی و وابسته به بیگانگان در ایران پایان داد.

وی افزود: با پیروزی انقلاب، مفهوم و الگوی جدیدی از پیشرفت با تکیه بر اصل خودباوری و تلاش در ایران شکل گرفت. این تحول سبب شده ایران در جهت نیل به آرمان‌های خود، گام‌های بلندی بردارد و با وجود تحمل انواع تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی و جنگ تحمیلی ۸ ساله، قله‌های علم و تکنولوژی را فتح کند.

شعردوست یادآور شد: به اذعان کارشناسان و گزارش نهادهای معتبر علمی و اقتصادی، ایران اکنون از مراحل سخت توسعه و پیشرفت با موفقیت عبور کرده و در عرصه منطقه‌یی و بین‌المللی به شاخص‌های برتر و دستاوردهای مهمی دست یافته است. این دستاوردها در حوزه‌های مختلفی چون هوا فضا، الکترونیک و مخابرات، پدافند هوایی و دریایی، مهمات‌سازی و نانو تکنولوژی با همت و تلاش دانشمندان و متخصصان ایرانی به منصه ظهور رسیده است.

سفیر کشورمان در تاجیکستان افزود: پروژه‌هایی هم‌چون هواپیمای گشت‌ دریایی، موشک کروز و نسل جدید هواپیماهای بدون سرنشین، پروژه‌های فضایی و موشک‌های ماهواره‌بر و مخابراتی از جمله دستاوردهای متخصصان ایرانی است. بر اساس شاخص‌های رشد علمی در حوزه فعالیت‌های ماهواره‌یی، ایران در سال‌های اخیر به جمع ۱۱ عضو باشگاه فضایی جهان پیوسته است.

او اظهار کرد: موفقیت‌های ایران در تولیدات دارویی و خدمات پزشکی و بهداشتی در یک دهه اخیر، از دیگر پیشرفت‌های ایران محسوب می‌شود که حاصل به‌کارگیری استعدادها و خلاقیت‌ها و توسعه ظرفیت‌های علمی و تخصصی در عرصه‌های متنوع علم و دانش است. از جمله دستاوردهای مهم این حوزه، می‌توان به تولید نانو داروهای هوشمند در ایران اشاره کرد.

سفیر ایران در دوشنبه یکی از دغدغه‌های جدی دولت و مردم ایران در سال‌های اخیر را بهره‌مندی از فن‌آوری هسته‌یی دانست و گفت: با در نظر گرفتن پایان‌پذیری سوخت‌های فسیلی و نیز کاربردهای فراوان فن‌آوری هسته‌یی در زمینه‌های مختلف علمی، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی برای همه کشورها ضروری و حق آن‌هاست.

وی افزود: خواست ایران به رسمیت شناخته شدن حق خود در چارچوب معاهده ان.پی.تی و استفاده از فن‌آوری هسته‌یی در جهت اهداف صلح‌آمیز است. ما مخالف گسترش سلاح‌های کشتار جمعی در دنیا هستیم. لزوم توجه طرف غربی به اهمیت فتوای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران در مورد حرمت ساخت و به کارگیری سلاح هسته‌یی، در تغییر رویکرد غرب از تقابل به تعامل با ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

شعردوست اضافه کرد: مذاکرات بین ایران و آژانس باید در چارچوب فنی و حقوقی خود دنبال ‌شود و امیدواریم تفاهم کلی در نشست‌های آینده حاصل شود. ایران برای مذاکرات سازنده همیشه آماده است و ما انتظار داریم با به رسمیت شناختن حقوق کامل هسته‌یی ایران، ادامه مذاکرات به سمتی سوق یابد که روند آن برای طرفین به صورت « برد – برد » و حرکت به سوی بسته شدن پرونده موضوع هسته‌یی ایران باشد.

او با اشاره به سیاست‌های ایران در عرصه روابط خارجی اظهارکرد: اولویت ایران توسعه روابط با همه کشورهاست، به جز رژیم صهیونیستی که اساسا این رژیم را مشروع نمی‌دانیم. از دیدگاه ایران، همه کشورهای جهان باید در اداره جهان مشارکت داشته باشند. ایران ریشه بحران‌ها و تنش‌های فعلی را زیاده‌خواهی چند کشور می‌داند و بر مبنای مواضع اصولی خود، دخالت در امور داخلی کشورها و به‌کارگیری زبان تهدید و استفاده از زور در حل اختلافات بین کشورها را غیرقانونی و مردود می‌داند.

او یادآور شد: ایران از روند توسعه سیاسی و اقتصادی و تعمیق و تثبیت امنیت و ثبات در افغانستان در راستای مصالح و منافع ملی افغانستان و ثبات و امنیت در کل منطقه حمایت می‌کند. امنیت افغانستان با امنیت کشورهای منطقه و ایران مرتبط بوده و طبیعی است که کشورهای همسایه و منطقه بیش‌ترین تلاش را برای حفظ امنیت به خرج دهند و دلسوزانه در کنار مسوولان افغانستان قرار داشته باشند و برای بازسازی و توسعه این کشور، همه ظرفیت‌های خود را به کار گیرند.

وی با اشاره به بحران اخیر در سوریه گفت: در این مورد دو رویکرد وجود دارد. یکی، افزایش درگیری‌ها و به کارگیری خشونت، ارسال سلاح و ایجاد زمینه مداخله خارجی. دیگری، رویکرد مسالمت‌آمیز که به دنبال توقف درگیری‌ها و احترام به آرای مردم و مخالفت با مداخله خارجی است و جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بزرگ و مؤثری از این ایده حمایت می‌کنند. این یک واقعیت است که سوریه جایگاه مهمی در بحث حمایت از مقاومت در فلسطین و لبنان داشته و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای حامی آن، خواهان سقوط دولت فعلی سوریه هستند.

شعردوست تصریح کرد: در حال حاضر که در بیست و یکمین سال برقراری مناسبات دیپلماتیک ایران و تاجیکستان قرار داریم، دغدغه و هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران در تنظیم روابطش با کشور هم فرهنگ و هم زبان و هم دین تاجیکستان، کمک به حفظ استقلال واقعی و قطع وابستگی تاجیکستان از دیگر کشورهاست. در این زمینه، همکاری با دولت تاجیکستان برای تأمین نیازهای حیاتی مردم شریف تاجیکستان هم‌چون حل مشکلات معیشتی، اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری از طریق راه‌اندازی واحدهای تولیدی و نیز حفظ امنیت و ثبات کشور و همدلی آحاد این ملت هم زبان از اولویت‌های کشور ما است.

او ادامه داد: در پی استقلال جمهوری تاجیکستان، ایران اولین کشوری بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و سفارت خود را در شهر دوشنبه افتتاح کرد. ایران و تاجیکستان با توجه به وجود اشتراکات فراوان میان مردم دو کشور در زمینه‌های زبان، فرهنگ، تاریخ، دین و آداب و رسوم و نیز با عنایت به اراده سران دو کشور مبنی بر تقویت و گسترش مناسبات دو جانبه، ضمن تلاش برای اجرایی کردن توافق‌نامه‌های بین دو کشور بر ضرورت جست‌وجوی زمینه‌های جدید همکاری تأکید کرده‌اند.

شعردوست گفت: نیروگاه سنگ‌توده ۲ که یکی از مهم‌ترین طرح‌های بخش انرژی تاجیکستان است و توسط متخصصان ایرانی در دست تکمیل است، فاز اول آن در سال گذشته با حضور رییسان جمهوری دو کشور راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با یاری خداوند متعال و با تلاش مهندسان و کارکنان سخت کوش دست اندر کار این پروژه، فاز دوم آن نیز در شرف تکمیل و بهره‌برداری قرار دارد.

وی با تقدیر از کلیه عوامل این پروژه عظیم به خاطر تلاش‌ها و زحمات بی‌دریغی که در ۶ سال گذشته انجام شده است گفت: قطعاً مردم شریف تاجیکستان سال‌های طولانی از برکات این نیروگاه بهره‌مند خواهد شد. درباره ساخت یک نیروگاه بزرگ برق آبی دیگر به نام «عینی» بر روی رودخانه زرافشان نیز میان مقامات دو کشور یادداشت تفاهمی امضاء شده است، که امیدواریم کارهای عملیاتی آن هر چه زودتر آغاز شود.

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: ایران در چند سال اخیر تلاش و اهتمام خاصی برای شکل‌دهی و انسجام بخشیدن به مناسبات و همکاری‌های منطقه‌یی و نیز میان سه کشور فارسی زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان به عمل آورده است. در این خصوص دیدارهای مهمی میان مقامات کشورهای منطقه برگزار شده و در آن‌ها همکاری‌های مهمی میان کشورها مورد بررسی و توافق قرار گرفته است، که از جمله مهم‌ترین آن‌ها طرح اتصال شبکه ریلی ایران – افغانستان – تاجیکستان – قرقیزستان – چین است که مطالعات امکان سنجی آن انجام شده و امور عملیاتی در شرف آغاز است.

به گزارش ایسنا، نورالدین سعیداف، وزیر معارف جمهوری تاجیکستان نیز در این مراسم، پیام امامعلی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان را قرائت کرد و گفت: رییس‌جمهور تاجیکستان پیروزی انقلاب اسلامی را به مردم شریف ایران و تاجیکستان تبریک گفته و در ادامه بیانات خود به سرزمین ایران و تاجیکستان که سرآمد زیبایی، شکوه، مهد تمدن، فلسفه، عرفان، و در بردارنده حکیمان، فیلسوفان، دانشمندان، شعرای نامدار نظیر رودکی، حافظ، مولانا، عطار، فردوسی، سعدی و خیام اشاره کرده است.

امامعلی رحمان در پیام تبریک خود وجود مناسبات حسنه بین دو کشور را در ۲۰ سال صمیمانه و برادرانه توصیف کرد و تعدد سفرهایی که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران، به‌ویژه در جشن جهانی در ماه مارت ۲۰۱۲ به تاجیکستان داشتند و هم‌چنین سفر امامعلی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان در سال ۲۰۱۲ به ایران داشتند بیانگر رتبه‌ای عالی در روابط و مناسبات دو کشور ارزیابی شده است.

در ادامه این پیام آمده است: بازتاب این سفرها گسترش روابط بین دوکشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، تجاری، توریستی، معارف و تعلیم و تربیت، صنعت، معدن و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نظیر نیروگاه سنگ توده ۲ و طرح اتصال شبکه ریلی ایران – افغانستان – تاجیکستان – قرقیزستان – چین را می‌توان نام برد. بی‌تردید ایران یکی از مطمئن‌ترین شرکای تجاری تاجیکستان به‌شمار می‌رود و دو کشور با مشترکات جدی با به‌کارگیری تمام امکانات جهت رشد و توسعه روابط حرکت می‌کنند. به گونه‌ای که گسترش مبادلات تجاری اگر در سال ۲۰۰۲ بالغ بر ۴۴ میلیون دلار بوده است در سال ۲۰۱۲ به حدود ۲۲۰ میلیون دلار رسیده است.

 

در پایان امامعلی رحمان در پیام خود ضمن تبریک مجدد تجلیل سالگرد انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرده است رابطه‌های دو کشور مستحکم‌تر شود و آرزوی صلح و سعادت برای مردم و دولت ایران کردند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=63122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر