، مهندس جوادنجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب گفت: مطالعات اولیه برای توسعه پلاتفرم های ایران خودرو انجام شده، اما محدودیت های بین المللی و عدم کمک های مالی از سوی مسولین ذیربط ،باعث تاخیر در اجرای پروژه شده است
وی نهادینه شدن دانش فنی و تولید موتور و قوای محرکه مانند گیربکس و اکسل را از عواملی ذکر کرد که ایران خودرو را به طراحی پلاتفرم نزدیک ترکرده است.
مهندس نجم الدین افزود: یک مرحله مطالعه امکان سنجی برای انتخاب یکی از پلاتفرم های جاری ایران خودرو که قابلیت توسعه به عنوان پلاتفرم جدید را داشته باشد، با کمک یک شرکت اروپایی انجام و نتایج آن به هیات مدیره ارایه شد، این کار یک راه میان بر بود برای این که پلاتفرم کلاس دی. بر اساس یکی از پلاتفرم های موجود ارتقا یابد و محصولات جدید بر روی آن طراحی و تولید شود.
وی قرارداد با یکی از شرکت های طراحی مهندسی معتبر برای طراحی پلاتفرم به صورت مشترک و خریداری یک پلاتفرم از خودروسازی که دارای پلاتفرم جدید و به روز است را از دیگر راه های پیش روی ایران خودرو برای توسعه پلاتفرم دانست و گفت: هر دوی این راه ها بررسی و راه کارهایی هم ارایه شد؛ از جمله این راهکارها انتخاب شرکت ماهیندرا به عنوان مشاور پروژه بود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، طراحی پلاتفرم را کاری بسیار پرهزینه دانست که حتی شرکت های بزرگ خودروسازی هم به تنهایی آن را انجام نمی دهند بلکه به صورت مشترک انجام می دهند؛ به عنوان مثال دو شرکت پژو و سیتروئن یک پلاتفرم طراحی و هزینه آن را به صورت مشترک تامین می کنند و هر یک محصولات با برند خود را روی این پلاتفرم می گذارند.
نجم الدین افزود: شرکت های پژو و بی. ام. دابلیو. روی یک پلاتفرم یا یک موتور مشترک کار می کنند، زیرا هزینه های پلاتفرم سنگین است و شرکت های خودروساز توانمندی که بتوانند به تنهایی روی پلاتفرم کار کنند،محدودند.
وی همکاری دانشگاه ها با خودروسازها در طراحی و توسعه پلاتفرم را یک موضوع عادی و باسابقه ذکر کرد و گفت: مشارکت دانشگاه در پروژه های طراحی پلاتفرم، نقش آفرین و کارساز است، اما تا کنون سابقه نداشته یک دانشگاه به تنهایی پلاتفرم طراحی کند.