3

هر کسی از خط امام(ره) عبور کند کنار گذاشته می‌شود

  • کد خبر : 64654
  • ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۶

مناظره بررسی ۶۰ سال جنبش دانشجویی با حضور امیرحسین ثابتی معاون سیاسی سابق بسیج دانشجویی و حسین نقاشی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

در مناظره دانشجویی که در دانشگاه تهران با موضوع ۶۰ سال جنبش‌های دانشجویی به همت بسیج دانشگاه تهران برگزار شد، امیرحسین ثابتی معاون سیاسی سابق بسیج دانشجویی و حسین نقاشی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

در این مناظره ثابتی در ابتدای سخنان خود گفت: خوب است بحث، گفتمان محور باشد و به دور از مباحث جزئی. جنبش دانشجویی فارغ از جریان سیاسی یک کشور و جامعه سیاسی نمی‌تواند تفسیر شود. در هر دوره‌ای کاملا اثرپذیر و اثرگذار در وقایع دوران خود بوده است. آنچه که در ایران پررنگ‌تر بوده دیانت این جنبش‌ها است.

وی افزود: اولین بار انجمن دانشجویی در قبل از انقلاب و در دانشگاه پزشکی دانشگاه تهران تاسیس می‌شود و هدفش این بود که دانشجویان مسلمان بتوانند نماز بخوانند. بعد از انقلاب نیز هدف تمامی تشکلات دانشجویی مانند بسیج دانشجویی جامعه اسلامی و … پاسداری از دین بوده است.

وی ادامه داد: آفتی که جنبش دانشجویی داشته، این بوده است که از معیار اصلی و فلسفه وجودی خود عبور کرده است. برای مثال تحرکات انجمن اسلامی نسبت به روز دانشجو که نماد استکبار ستیزی است، تحرکات زیگزاگی بود.

وی در ادامه مناظره بیان داشت: یکه تاز جنبش‌ها در دهه ۶۰ در تاریخ جنبش دانشجویی دفتر تحکیم وحدت بوده است. همین باعث شد دیگر تشکل‌ها تاسیس شوند. برای مثال تشکل جامعه اسلامی از دل دانشگاه الهیات دانشگاه تهران که زیر نظر انجمن اسلامی بود، به وجود آمد. تاسیس انجمن بدین خاطر بود که افرادی مانند مهدی فضائلی و باقر لنکرانی که موسسین جامعه اسلامی هستند تحت نظر انجمن اسلامی نمی‌توانستند حرفشان را بزنند.

وی تصریح کرد: بسیج دانشجویی در دهه ۷۰ با فرمان امام خمینی(ره) تاسیس شد. یقینا در فعالیت‌های دانشجویی خلا وجود داشته که امام خمینی(ره) دستور تشکیل بسیج دانشجویی را داده است. در واقع امام (ره) پتانسیل انقلابی را در تحکیم وحدت ندیده است به همین خاطر دستور چنین تشکلی را صادر کردند.

وی افزود: بدین خاطر چندین تشکل دانشجویی همسو با هم تشکیل شدند که در گذشته اجازه فعالیت به آنها داده نمی‌شد. برای مثال وقتی سید نظام موسوی در انجمن اسلامی رای آورد نگذاشتند او دبیر این انجمن شود. به همین خاطر تشکلات گوناگون همسو با هم به وجود آمدند.

وی در ادامه مناظره با تعریف محافظه‌کار گفت: محافظه کار کسی است که مرگ بر آمریکا نگوید. در حالی که بسیج دانشجویی عکس این تعریف است.

وی افزود: اشتباه است که فکر کنیم جنبش دانشجویی الان در وضع مطلوب به سر می برد. الان اگر واقعا ۵ دانشجوی چپ نیز داشته باشیم یک دفتر باید بدهیم آنها کارشان را بکنند. نباید این طور باشد که وقتی ما روی کار آمدیم به دیگران اجازه همکاری ندهیم. این درست نیست.

ثابتی افزود: اینکه به چپی‌ها اجازه صحبت دهیم حرف من نیست، حرف شهید مطهری است.

وی در ادامه با نقد حقوق بشر گفت: من افتخار می‌کنم که مبنای فکری من اسلام است و حقوق بشر ذیل آن قرار دارد. من حقوق بشر را قبول ندارم. بدین خاطر که ارجحیت با اسلام است. انجمن‌های اسلامی که پایبند به حقوق بشر هستند، بندهایی در این اعلامیه وجود دارد که نه تنها مخالف دین بلکه مخالف انسانیت است.

ثابتی با اشاره به بیانیه معروف انجمن اسلامی گفت: شما امام(ره) و مصدق را در این بیانیه در کنار هم قرار دادید. چطور آن دو نفر با تفکراتی که دارند در کنار هم قرار می گیرند؟ اگر حرفتان این است در سطح کلان نگوئید که در خط امام هستید. بدین خاطر که درست خلاف خط امام عمل می‌کنید. این تناقضات مختص این بیانیه نیست عملکرد دفتر تحکیم وحدت و انجمن اسلامی چنین است.

وی افزود: اگر شما ناسیونالیسم افراطی هم باشید باید از سوریه دفاع کنید. بحث این است که ما باید در قضیه سوریه اولویت‌بندی داشته باشیم و در اصل بصیرت داشته باشیم که در سوریه چه جریانی وجود دارد. آیا اولویت در سوریه این است که حقوق بشر اجرا نمی‌شود؟‌

معاون سیاسی سابق بسیج در ادامه مناظره گفت: امام(ره) گفتند که مصدق مسلمان نبوده است و از این قضیه اطمینان کامل داشتند. اگر غیر از این بود امام (ره) شهامت آن را داشتند که بگویند من اشتباه کردم.

وی در ادامه به تناقض‌گویی انجمن اسلامی گفت: وقتی شما (انجمن اسلامی) می‌گویید که در خط امام هستید بدین معنی است که ضد استکبار و ضد ملی‌گرایی هستید یعنی باید اینها را قبول داشته باشید. حال شما دو نفر که نماد ملی‌گرایی هستند را در بیانیه معروفتان کنار عکس امام قرار می‌دهید. در واقع تناقض‌گویی و استاندارد‌های دوگانه اینجا مطرح می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: شما (انجمن اسلامی) مدعی هستید که در سوریه خون انسان بی‌گناه ریخته می‌شود مگر در فتنه ۸۸ که گفتید نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، در لبنان و غزه خون ریخته نمی‌شد. شما با این عقایدتان دارید جا پای نهضت آزادی می‌گذارید. مگر امام نگفتند جبهه مستضعفین عالم را تشکیل دهید الان نیز سوریه در جبهه مستضعفین قرار دارد. اگر سوال شما (انجمن اسلامی) این است که چرا از سوریه که دولتی مستکبر است حمایت می‌کنید پس چرا در دوره بن‌علی و حسنی مبارک آقای خاتمی با آنان دیدار داشت و از آنان حمایت کرد.

ثابتی در ادامه تاکید کرد: از آقای محتشمی‌پور بپرسید زمانی که عراق به کویت حمله کرد او گفت ما باید با صدام علیه کویت ائتلاف کنیم؛ با این وضعیت و با این عقیده اگر الان کشور دست شما بود از آن نه اسلام نه ایرانی و نه جمهوری‌ای باقی می‌ماند. شما که خود را روشنفکر دینی می‌نامید اگر عقایدتان بدین صورت ادامه پیدا کند، آخرش به آقای سروش ختم خواهید شد. سروشی که به گفته سحابی داشت ذهن جوانان را منحرف می‌کرد.

ثابتی با اشاره به وجود استانداردهای دوگانه در رفتار انجمن اسلامی خاطرنشان کرد: استانداردهای دوگانه اینجاست که در دهه ۶۰ که قدرت دست شماست، بگویید در خط امام هستید و الان که باد به طرف دیگر می‌وزد، طور دیگر سخن بگویید. نه غزه نه لبنان از تفکر مهندس بازرگان بیرون می‌آید. ادامه راه شما به التقاط می‌انجامد. چرا شما اصرار دارید که همه تفکرات را با هم جمع کنید. این منش در بهترین حالت جریان التقاطی را به وجود می‌آورد.

وی در ادامه با اشاره به گفتمان سوم تیر و تفاوتش با گفتمان دوم خرداد بیان کرد: گفتمان ۳ تیر نسبت به گفتمان ۲ خرداد شما تفاوت ماهوی دارد. شما چه زمانی از آقای خاتمی عبور کردید ما چه زمانی از آقای احمدی‌نژاد عبور کردیم. شما از آقای خاتمی زمانی عبور کردید که وی در سال ۸۳ از نظام جمهوری اسلامی دفاع کرد اما ما زمانی که احمدی‌نژاد شبیه شما شد از آن عبور کردیم. هر کسی از خط امام عبور کند هرکه باشد، کنارش می‌گذاریم. ما بدین‌خاطر بصیرت داریم چون جرئت اعلام برائت داریم در حالی که شما چنین جرئتی را ندارید.

معاون سیاسی سابق بسیج دانشجویی در ادامه با اشاره به انتخابات آزاد گفت: اولین شرط انتخابات آزاد پذیرش نتیجه انتخابات است در حالیکه شما در فتنه ۸۸ چنین نکردید. شما حتی در انجمن اسلامی خود آزاد برگزار نمی‌کنید. ما انتخابات آزادی که ضدانقلاب در آن شرکت کند را قبول نداریم.

وی در ادامه گفت: در ما حریت وجود دارد که زمانی که احمدی‌نژاد مسیرش را اشتباه رفت از او برائت جستیم این سیره معصومین است. رفتار دوگانه آنجاست که زمانی شما کتاب عالیجناب سرخپوش را بنویسید و الان به آن لقب آیت‌الله بدهید. حمایت رجوی از شما در انتخابات ۸۸ مصداق نظری و عملی فعالیت انجمن اسلامی است. شما مگر چکار می‌کنید که اینها از شما حمایت کردند؟ مشارکت و مجاهدین در سال ۸۸ بیانیه‌ دادند که کودتای تقلب شده است این پس چه سندی بود؟ شما باید وطن‌پرستی را از سارکوزی یاد بگیرید که با باخت در انتخابات حداقل به رقیبش تبریک گفت. شما اگر نسبت به نتایج انتخابات اعتراض دارید باید از راه قانونی پیش روید. استاندارد‌های دوگانه اینجاست که آقای لاری وزیر کشور دولت خاتمی در سال ۸۴ وقتی در کوی دانشگاه تجمع شد، گفت ما با هرگونه تجمع غیرقانونی مخالف هستیم.

وی گفت: شما (انجمن اسلامی) که می‌گویید میرحسین موسوی از سال ۸۴ این اتفاقات را می‌دید و مشکلات را فهمیده بود چرا در ختم آدم زنده در اتفاقات فتنه ۸۸ شرکت کرد؟ شما اگر بخواهید با موج‌سواری بر روی مشکلات اقتصادی به دنبال رای باشید قطعا مانند انتخابات ۸۸ شکست خواهید خورد.

وی در پایان گفت: وقتی شما در بحث منطق نداشته باشید از مناظره فرار می‌کنید. برای مثال ما از آقای ملکیان برای مناظره دعوت کردیم ولی ایشان بهانه آوردند و دعوت را نپذیرفتند. با این وجود دیگر شما نباید ژست گفت‌وگو را به خود بگیرید.

* نقاشی: روشنفکری دینی مبنای کار انجمن‌های اسلامی است

حسین نقاشی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران نیز در این مناظره دانشجویی گفت: در مورد ۶۰ سال جنبش دانشجویی اگر بخواهیم صحبت کنیم می‌توانیم جنبش دانشجویی را در دو بخش قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تقسیم کنیم به طوریکه پس از تاسیس دانشگاه در ایران و فرآیند نوسازی در رژیم پهلوی اول که دانشگاه نهاد فرهنگی و علمی بود جنبش دانشجویی نداشتیم و تقریبا از سال ۱۳۲۰ نخستین تشکل اسلامی در دانشکده پزشکی شکل گرفت.

وی افزود: مجموعه‌های انجمن اسلامی نیز از همان زمان به وجود آمدند که در دهه بیست و سی که دانشگاه در اختیار مارکسیسم قرار داشت، انجمن اسلامی دانشجویان نیز فعال بود و بیشتر رویکرد ترویجی و عقیدتی داشت. در اساس نامه اولیه انجمن اسلامی نیز بحث اصلاح جامعه بر طبق مقررات اسلامی تلاش برای اتحاد مسلمانان و انتشار عقاید اسلامی به وسیله موسسات اسلامی و رسانه‌ها و همچنین مبارزه با خرافات مطرح شد.

نقاشی ادامه داد: این محورها با رویکردهای ماتریالیستی و رویکردهای اسلام سنتی مخالف بود که پس از آن در زمان ملی شدن صنعت نفت انجمن اسلامی دانشجویان نیز وارد فعالیت های سیاسی شد.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران اظهار داشت: در سال ۳۲ در بحث ۱۶ آذر دانشگاه به اغما رفت و پس از آن فعالیت سیاسی دانشجویان کمرنگ شد ولی در دهه ۴۰ و ۵۰ متاثر از اندیشه‌های دینامیک دکتر شریعتی و شهید مطهری فضای انجمن اسلامی خیز بلند سیاسی برداشت.

نقاشی با بیان اینکه انجمن اسلامی دانشجویان یک مفهوم سه وجهی بوده است گفت: سه کلمه انجمن، اسلامی و دانشجویان هر کدام دارای معانی خاصی هستند به طوری که واژه انجمن اسلامی دانشجویان یعنی همیاری و تعاون و کار جمعی در مدار نوعی دموکراسی در مقابل کار فردی است که با مفهوم مذهب اجتماعی و در وجهه دانشجویی مطرح می‌شود، جمع این سه کلمه یک مجموعه هویتی را با عنوان یک سازمان عقیدتی سیاسی مطرح می‌کند.

وی با تشریح جنبش دانشجویی در زمان پس از انقلاب اسلامی گفت: بعد از انقلاب در دو سال اول فضای دانشگاه‌ها از تکثر خاصی برخوردار بود و جریان مارکسیسی و جریان اسلامی در قالب مجاهدین خلق فعال بوده اند که به یک سری ستیزه جویی نیز تبدیل شده بود.

وی گفت:در فضای دانشگاهی یکی از موالید انقلاب فرهنگی یکه سالاری انجمن اسلامی دانشجویان و دفتر تحکیم وحدت بود که بعد از ۱۳ آبان جایگاه ویژه ای را به دست آوردند و مارکسیسم و لیبرالیسم از صحنه دانشگاه کنار گذاشته شده اند به طوری که تحکیم وحدت به بازوی توانمند حاکمیت تبدیل شد.

وی با بیان اینکه در دهه ۶۰ یک پیچ را در جنبش دانشجوی داشتیم که سبب ایجاد معضلاتی شد، گفت: جنگ تحمیلی نیز در دانشگاه‌ها تاثیر گذاشت و پس از آن دفتر تحکیم وحدت یک تاز فضای دانشجویی و معتمد نظام شد.

نقاشی اظهار داشت: در دهه ۶۰ به واسطه نوع نگاه خاص به اسلام متاثر از نگاه مرحوم طالقانی و بازرگان رویکرد مترقیانه مطرح بود و چپ گرایی وجود داشت که با فضای جهانی همراه بود.

وی گفت: در این دهه جریان‌های دانشجویی که گرایش‌های راست داشتند دنبال موقعیتی در فضای دانشگاهی بودند که منجر به موجودیت جامعه اسلامی دانشجویان در سال ۶۸ شد ولی نتوانست دفتر تحکیم وحدت خدشه‌ای وارد کند.

وی افزود: در سال ۷۱ نیز بسیج دانشجویی تشکیل شد و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل نیز در سال ۷۹ به وجود آمد.

نقاشی ادامه داد: در دهه هفتاد که دفتر تحکیم وحدت پتانسیل خاصی را داشت و در دهه هشتاد نیز تکثر نیروهای اصولگرای سیاسی دانشجویی را داشتیم.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران افزود: در حال حاضر نیز حدود ۵ تشکیلات دانشجویی منتسب به اصولگرایان وجود دارد ولی چه دلیلی دارد که این تشکیلات تا اعتقادات فکری یکسان چند تشکل دارند ولی نیروهای مقابل امکان تکثر ندارند.

به گفته وی تشکل جامعه اسلامی، بسیج، انجمن مستقل و جنبش عدالت دانشجویی دارای اعتقادات فکری یکسان هستند که در تشکل‌های مختلف کار می‌کنند.

نقاشی ادامه داد: برای مجوز راه اندازی تشکل‌های دانشجویی در برابر تشکل اصولگرایان دست و دلبازی‌های خاصی وجود دارد به طوری که چندین تشکل بدون کمترین تفاوت کمی و کیفی راه اندازی می‌شود.

نقاشی در رابطه با اعتقادات فکری انجمن اسلامی دانشجویان افزود: انجمن اسلامی از دهه بیست و سی تا به امروز چه مولفه را در راس کار خود قرار داده است: دین باوری، عدالت طلبی و دموکراسی خواهی.

وی گفت: بحث مقابله با اشرافی زیستی  و سیاست‌های اقتصادی که طبقات پایین جامعه که در آن لحاظ نمی‌شوند را مطرح است.

*استانداردهای دو گانه را نمی‌پذیریم

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان تهران گفت: یک سری مفاهیم کلی مثل حقوق بشر و دموکراسی وجود دارد که گروه های مختلف این ها را در جایی که به نفعشان است می‌بینند و در جایی نمی‌بینند. به طور مثال آمریکا و غرب که ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند خودشان از عربستان دفاع می‌کنند که حقوق بشر در آنجا به طور کامل نقش می‌شود.

وی افزود: اگر دموکراسی خوب است برای مصر، تونس، سوریه، بحرین، ایران و همه کشورها خوب است و اگر بد است باید برای همه جا بد باشد.

نقاشی گفت: اگر ما در مورد سلطه آمریکا می‌گوییم این مسئله دلیل دلیل نمی‌شود که از دموکراسی نگوییم زیرا آمریکا آن را مطرح کرده است.

وی گفت: اگر کسانی رویکردشان با ما یکسان نبود حق خفه کردن آنها را نداریم و نباید از گردونه فعالیت سیاسی و دانشگاه حذف شوند.

وی در ادامه خطاب به امیر حسین ثابتی دبیر سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: این رویکرد خوب است که بپذیریم تمام جریانات باید حضور داشته باشند و نمی‌توانیم آنها را از بین ببریم، امیدوارم بسیج از این موضع استفاده کند زیرا باعث باز شدن فضای دانشجویی می‌شود.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران افزود: دموکراسی خواهی انجمن اسلامی یعنی امکان قدرت عزل و نصب تمام حاکمان در تمام سطوح.

نقاشی افزود: در مورد کنوانسیون جهانی حقوق بشر اگر این کنوانسیون مشکل دارد چرا جمهوری اسلامی از آن خارج نشده است؟

وی ادامه داد: کنوانسیون حقوق بشر نیز به طور کامل صحیح یا غلط نیست و ما به تمام حقوق آن معتقدم نیستیم.

نقاشی گفت: انجمن اسلامی دارای سبقه خاصی است که بر این اساس انجمن اسلامی جای دانشجوی مسلمانی است که به زوابط روشن فکری دینی پایدار باشد.

وی گفت: اگر دانشجوی مسلمان غیر روشنفکر بخواهد وارد انجمن اسلامی شود ما نمی‌توانیم بپذیریم همان طور که اگر دانشجویی لائیک عضو انجمن اسلامی شود نیز پذیرفته نیست.

وی گفت: نگاه ما، نگاه انسان مدار است و هر جا انسانیت مورد خدشه قرار بگیرد باید از حقوق انسانیت دفاع کنیم و در کشوری که چهل سال به طور مدام یک حزب حاکم باشد و حزب‌های دیگر اجازه سخن گفتن ندهند ما مخالفیم زیرا این ذهنیت، ذهنیت سکولار است.

وی خطاب به ثابتی گفت: چرا دل شما برای افرادی که چهل سال زیر شدیدترین شکنجه‌های نظام تک حزبی سوریه بودند نمی‌سوزد.

نقاشی افزود: نباید جایی که به نفع ما نیست بگوییم تظاهرات اسرائیلی و آمریکایی و جایی که به نفع ما است تظاهرات را بیداری اسلامی بدانیم.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران گفت: اگر حسنی مبارک دیکتاتور بود که بود، بنابراین رژیم اسد نیز دیکتاتور است.

نقاشی گفت: در قانون اساسی سوریه به طور مشخص عنوان شده که رژیم سیاسی سوریه یک رژیم سیاسی لائیک است، اسلام سیاسی شما چطور از یک رژیم لائیک حمایت می‌کند.

وی افزود: دیکتاتوری اسد و بن علی یکسان بوده است، چطور یکی خوب است و دیگری بد.

نقاشی گفت: مشکل از دید شماست که فکر می‌کنید هر چیزی باید تماما خوب یا بد باشد که این نشانگر روحیه تمامیت خواهی شما است.

وی در پاسخ به امیر حسین ثابتی که عکس منتشر شده از انجمن اسلامی با مضمون یکسان بودن تفکرات امام خمینی(ره) و مصدق نشان داد، گفت: مرحوم امام خمینی(ره) یک مرجع تقلید بودند که پس از شکست مشروعیت علم مبارزه با رژیم امپریالیسم را بر دوش کشیده اند.

وی گفت: بسیج دانشجویی نیز در مقطعی عکس استاد مصباح را در کنار امام خمینی(ره) قرار داد، این عکس نشان می‌دهد که شما تفکرات این دو را با هم یکسان دانسته اید.

نقاشی افزود: ما تمامیت خواهانه برخورد نمی‌کنیم و می‌گوییم هر فردی در زمینه‌هایی نکات مثبتی دارد.

وی ادامه داد: سابقه انجمن‌های اسلامی از خط امام بیشتر است و به طور کلی روشنفکری دینی مبنای کار انجمن‌های اسلامی است. اکثریت روشنفکران زمان انقلاب حتی جبهه ملی نیز با رهبری امام خمینی(ره) موافق بودند.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران گفت: در مورد مبحث دفاع از سوریه باید بگویم چه تفاوت هویتی در نظام‌های دیکتاتوری بشار اسد، حافظ اسد و حسنی مبارک وجود دارد که شما از سوریه دفاع می‌کنید.

در ادامه، امیر حسین ثابتی عکسی از صحنه دست دادن محمد خاتمی با بشار اسد را نشان داد که نقاشی گفت: خاتمی به عنوان یک شخصیت سیاسی کشور به ملاقات شخصیت سیاسی کشور دیگری رفته است در شرایط که هیچ اتفاقی رخ نداده بوده و این مسئله بیانگر دفاع از دیکتاتوری بشار اسد نبوده است.

وی در پاسخ به سوال امیر حسین ثابتی که گفت: چرا بحث نه غزه، نه لبنان را در سال ۸۸ مطرح کردید، گفت: این یک بحث تکراری است در فضای جامعه ایران به علت رفتارهای غلط حاکمیت بحث تکثر وجود دارد بنابراین یک سری شعارها نیز مطرح می‌شود.

نقاشی گفت: چرا شما این شعار را می‌شنوید ولی شعار هم غزه، هم لبنان را نمی‌شنوید.

*نوع نگاه ما به مسائل، اسلامی و حقوق بشری است

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران گفت: از منظر اسلامی وظیفه هر انسان مسلمان و از نظر حقوق بشر وظیفه هر انسان آزادی خواه این است که در مقابل ظلم و ستم بایستد. البته ممکن است برخی به این نتیجه برسند که جریان فلسطین باب طبع ما نیست ولی نگاه تمامیت‌های شما این است که می‌گوییم هر که بر خلاف ما شد اشتباه می‌کند.

نقاشی گفت: از دیدگاه ما حرف همه در سطح جامعه شنیدنی است و همه باید آزادانه تبلیغ کنند و پای صندوق رای در فضای آزاد دموکراسی مشخص می‌شود که مردم به کدام دیدگاه پایدارند.

وی افزود: هر گروهی یک نمادی دارد ولی مشکل شما این است که تفسیر واحدید از سیاست دارید و می‌گویید یا فلان کس و لا غیر، فکر می‌کنید هر کس که می‌گوید خط امام باید تمام عملکردش پایبند به این خط باشد.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران افزود: وقتی روند حذف گروه‌ها در جامعه شدت بگیرد امکان کنترل و ترمز وجود ندارد.

وی گفت: شما گفتمان ۳ تیر را در سال ۸۳ راه اندازی کردید از این گفتمان چه چیزی باقی مانده است؟

مگر غیر از این بود که موسوی، کروبی و خاتمی و دیگر اصلاح طلبان از سال ۸۴ نکات و محورهای انحرافی و شرایطی که امروز در کشورهای حاکم است را گوشزد می‌کردند ولی امثال شما به دلیل تعصب، پشت مجموعه فعلی دولت ماندید و گفتید گفتمان عدالت محور سیاسی.

وی گفت: شما که در سال ۸۸ لقب دزدگیر ۸۸ را به احمدی نژاد دادید اکنون به کجا رسیدید.

نقاشی اظهار داشت: امروز نزدیکان دزدگیر ۸۸ پرونده های اقتصادی کلان دارند و حتی یکی از انها با ۳ میلیارد اختلاس خودش را آفتابه دزد می‌داند.

وی گفت: کسانی که شما فتنه گر می‌دانید و به فتنه گر بودن متهم می‌کنید ۸ سال پیش شرایط امروز را دیدند و گفتند.

نقاشی گفت: مگر آقای مشایی و اطرافیانش از سال ۸۴ تا امروز هرگز حتی برای یک بار تبری جستند؟

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر مد شده که شما نیز از احمدی نژاد انتقاد می‌کنید ولی ما با بصیرت واقعی و نه تبلیغاتی و دولت ساخته ۸ سال پیش از وی انتقاد کردیم.

نقاشی گفت: یکی از بی بصیرت ترین تشکیلات دانشجویی بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی است که هرگز آنجه ما در خشت خام می‌دیدیم را ندیدند.

وی در رابطه با انتخابات نیز گفت: انتخابات مولفه‌هایی دارد که بر اساس آن می‌توان آن را انتخابات نامید، انتخابات آزاد آن است که احزاب سیاسی، روزنامه ها و نشریات مستقل داشته باشیم تا بتوانیم نقدها را مطرح کرده و وارد فضای انتخاباتی شویم.

وی ادامه داد: وقتی شرایط به سمتی پیش می‌رود که در یک محیط سیاسی فقط یک گروه خاص می‌تواند فعال باشد و پس از انتخابات نیز رسانه ملی به رسانه میلی تبدیل می‌شود چطور فضای انتخابات آزاد است.

وی افزود: تیغ تیز رسانه در دست یکی از نشریات است و حسین شریعتمداری هر چه می‌خواهد می‌نویسد اگر آزادی مد نظر شما این است ما این روش را نداریم.

نقاشی گفت: احمدی نژاد در انتخابات یک حرکت روانشناسی اجتماعی جالب انجام داد که دلیل اینکه نکته خاصی در بحث اقتصادی و سیاسی نداشتند موسوی را با اطرافیان و حامیانش زدند و بحث هاشمی با پسران ناطق نوری را مطرح کردند.

وی خطاب به امیر حسین ثابتی دبیر سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: در بسیج دانشجویی، احمدی نژاد به اصلاح سوگلی شما بود و گفتمان فکری خود را بر مبنای آن چیدید در مناظره ها بحث هاشمی و ناطق نوری را مطرح کرد، ناطق نوری مسئول دفتر بازرسی‌های بیت رهبری است و هاشمی شخصی است که رهبری به صورت مکرر به وی پست می‌دهد. آیا رهبری به فردی که فساد سیاسی دارد پست می‌دهد؟

وی ادامه داد: انجمن اسلامی دانشگاه تهران از سال ۸۳ حامی خاتمی بوده و انتقاداتی را نیز مطرح کرده ولی به طور کلی خاتمی یکی از نمادهای جریان اصلاح طلب است و نوع نگرش ایشان به اسلام و منابع ملی طوری بوده که در زمان دولت خاتمی وضعیت بهتری در کشور حاکم بوده است.

وی گفت: در حال حاضر با از نظر رشد اقتصادی جهانی رتبه ۲۳ و در تورم منطقه‌ای رتبه اول را داریم که این مسئله ماحصل گفتمان سوم تیر است.

نقاشی گفت: گفتمان سوم تیر این نقض ساختاری را دارد که عدالت را بدون آزادی مطرح کرد. به همین دلیل فسادهای اقتصادی و تورم فاحش بوجود آمد.

وی افزود: متاسفم که با این همه مشکلات اقتصادی همچنان بدون بصیرت به رأی خود در سال ۸۴ افتخار می‌کنیم و در حالی که تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد مشکلات اقتصادی مرتبط با تحریم است و علل اصلی مشکلات عدم کارایی و لیاقت اقتصادی و سیاسی دولتمردان است.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=64654

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]