4

اولین هواپیمای بدون سرنشین ایرانی+تصویر

  • کد خبر : 65093
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۰

از مزیتهای هواپیمای بدون سرنشین الکتریکی، کم صدا بودن، عدم آلودگی و راحتی کار با آن نسبت به هواپیمای احتراق داخلی است و عیب اصلی آنها مداومت پروازی کم آنهاست.

این پروژه از حدود چهار سال پیش در این دانشگاه آغاز شده و شامل بخش‌های ساخت هواپیما، به‌سازی سامانه پیل سوختی هیدروژنی و طراحی و ساخت سامانه کنترل هیبرید پیل سوختی و باتری لیتیومی است.

این هواپیما توانست در روز بیست و هشتم بهمن ماه امسال طی دو بار پرواز رکوردهای ۷ و ۱۲ دقیقه را بدون شارژ مجدد هیدروژن ثبت کند.

همچنین بستر این پژوهش برای قابلیت پرواز هواپیما به مدت دو ساعت طراحی شده و در صورت بهینه سازی‌ در ساختار هواپیما و بخش تامین هیدروژن پیل سوختی، این مهم نیز در آینده‌ای نه چندان دور قابل دسترس خواهد بود.

هواپیمای ساخته شده در این پروژه ۷٫۵ کیلوگرم وزن داشته و وزن هواپیما در هنگام برخاستن ۱۵ کیلوگرم است. طول بال آن سه متر و طول هواپیما دو متر است.

این هواپیما از جنس کامپوزیت کربن بوده و علاوه بر سبکی از استحکام قابل ملاحظه‌ای نیز برخوردار است. این پروژه دانشگاهی برای اولین بار در ایران انجام شده است و در این رده هواپیما در آسیا، تنها دو دانشگاه از کشورهای تایوان با ثبت ۱۵ دقیقه پرواز و مالزی با ثبت پنج دقیقه پرواز پیش از این موفق به انجام این کار شده‌اند و در جهان نیز دانشگاه های معدودی مشابه این کار را انجام داده‌اند.

از مزیتهای هواپیمای بدون سرنشین الکتریکی، کم صدا بودن، عدم آلودگی و راحتی کار با آن نسبت به هواپیمای احتراق داخلی است و عیب اصلی آنها مداومت پروازی کم آنهاست. با استفاده از پیل‌های سوختی به عنوان منبع تامین توان، این عیب نیز تا حدود زیادی برطرف می‌شود و امکان استفاده عملیاتی از هواپیماهای بدون سرنشین الکتریکی فراهم می‌شود.

در این پروژه از ساختار موازی برای هیبرید پیل سوختی و باتری لیتیومی استفاده شده و پیل سوختی به عنوان منبع اصلی انرژی الکتریکی هواپیما در نظر گرفته شده است. در شرایط مختلف پروازی هرگاه پیل سوختی به تنهایی قادر به تامین انرژی مورد نیاز نباشد، باتری لیتیومی بقیه توان مورد نیاز پرواز را فراهم می‌کند. با این رویکرد مزایای پیل سوختی و باتری لیتیومی همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. موفقیت این پروژه گام نخست در عرصه استفاده از پیل‌های سوختی در هواپیماهای بدون سرنشین الکتریکی با هدف افزایش مداومت پروازی آنهاست.

اعضای این تیم پژوهشی را دکتر سید سعید توکلی افشاری دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر-گروه الکترونیک، شایان اسفراینی کارشناسی ارشد برق، حمید شوشتری رضوانی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، علی جمالی نوذری کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، مجتبی فدایی کارشناسی ارشد مکانیک، سامان روحانی کارشناسی برق و احمد جمالی کارشناسی ارشد فیزیک تشکیل می‌دهند.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=65093

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]