2

افشاگری یک کارگردان

  • کد خبر : 65199
  • ۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵

بخش نقد فیلم برنامه «هفت» جمعه چهارم اسفند ماه قرار بود به نقد و بررسی فیلم «یک سطر واقعیت» به کارگردانی علی وزیریان بپردازد، اما این کارگردان مطالبی در خصوص پشت پرده ساخت فیلمش در حوزه هنری بیان کرد.

علی وزیریان کارگردان «یک سطر واقعیت» با حضور در برنامه سینمایی «هفت» مدعی شد حوزه هنری بعد از خواندن فیلمنامه «یک سطر واقعیت» گفته موضوع فیلم را باید به فتنه ۸۸ بچسبانید.
ابتدا کارگردان «یک سطر واقعیت» با بیان اینکه برخی پشت پرده‌ها در سینمای ایران از پشت صحنه‌ها جذاب‌تر است، در خصوص ساخت فیلم خود گفت: «برای ساخت فیلم «یک سطر واقعیت» یک روز سراغ آقای خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی رفتم و فیلمنامه را به ایشان نشان دادم. می‌خواستم آقای خاموشی با استفاده از رابطه‌ای که با شهرداری و آقای قالیباف دارد رایزنی کند تا این فیلم را با کمک شهرداری بسازم.»
او ادامه داد: «این امکان برای خودم وجود نداشت که بتوانم فیلمنامه را بدون واسطه به شهرداری ارائه دهم به همین خاطر از آقای خاموشی و روابط ایشان کمک گرفتم. ایشان همان روز به من جواب نداد و گفت فیلمنامه را می‌خواند و خبر می‌دهد. بعد از دو روز به یکی از معاونان ایشان زنگ زدم و از فیلمنامه پرسیدم. اما مطلع شدم که فیلمنامه را برای ساخت به حوزه هنری ارائه داده‌اند.»
وزیریان با اشاره به اینکه ریاست حوزه هنری را به هیچ عنوان قبول ندارد، خاطرنشان کرد: «آنقدر از این موضوع ناراحت شدم که ظرف ۲۰ دقیقه خودم را به حوزه هنری رساندم و گفتم که فیلمنامه‌ام را پس بدهند. به نظرم حوزه هنری صلاحیت ساخت این فیلم را نداشت و آن آقای مسئول حوزه هنری که چندی پیش ازطرف یک نهاد انقلابی روی خط همین برنامه «هفت» آمد و با آن ادبیات معروفش دروغ‌هایی گفت، قبول نداشتم.»
با وجود ممانعت گبرلو مجری برنامه «هفت» از ادامه دادن این بحث وزیریان ادامه داد: «در نهایت آقای خاموشی جلسه‌ای ترتیب داد تا با مسئولان حوزه هنری در خصوص فیلمنامه صحبت کنیم و به یک نتیجه‌گیری برسیم. بعد از گذشت چند روز آن آقا گفت فیلمنامه را خواندیم اما اگر آن را به فتنه ۸۸ بچسبانید، آن را می‌خریم. در غیر این صورت ما فیلمنامه‌های زیادی داریم و بیا یکی از این‌ها را بساز.»
او همچنین عنوان کرد: «من اعتقادی به فیلم ساختن سفارشی ندارم. اگر هم قرار باشد فیلم سفارشی بسازم، باید کسی به من سفارش دهد که سرش به تنش بیارزد. ای کاش آقایان به فتنه ۸۸ اعتقاد داشتند. حوزه هنری امسال چهار فیلم ساخته که هیچ کدامشان به فتنه ۸۸ ربط پیدا نمی‌کند. از فیلم‌های ارزشی هم حمایت نمی‌کنند.»
کارگردان «یک سطر واقعیت» با اشاره به یکی از پروژه‌های حوزه هنری که تاکنون بی‌سرانجام مانده است، اظهار داشت: «احمد مرادپور که از ۹ ماه پیش قرار بود فیلمنامه‌ای به نام «شنام» را بسازد هنوز موفق نشده است. این فیلمنامه مربوط به دفاع مقدس است. یک بار از او پرسیدم پروژه «شنام» به کجا رسید و او به من گفت بعد از آن فیلمنامه باز هم یک فیلمنامه مربوط به سینمای دفاع مقدس به حوزه هنری ارائه داده است اما گفته‌اند برای ساخت باید آن‌ها را به فتنه ۸۸ بچسبانی.»
در ادامه این برنامه گبرلو صحبت‌های وزیریان را ناتمام گذاشت و اصرار کرد که به نقد فیلم پرداخته شود. رضا درستکار نیز در ادامه صحبت‌های وزیریان گفت: «فیلمسازان مستقلی مانند علی وزیریان که نه این طرفی است و نه آن طرفی زیر بار این فشار له می‌شوند. ما خروجی حوزه هنری را هم در طول سال و در جشنواره فیلم فجر دیدیم. گرد و خاکی که امروز در سینمای ایران به پا شده است تنها به چشم فیلمسازان مستقل می‌رود.»
او درباره دسته‌بندی فیلم‌ها در سینمای ایران گفت: «در سینما یک دسته از فیلم‌ها هستند که گردش آنها رسما در سینمای تجاری است. این فیلم‌ها ساخته و اکران می‌شوند و بازیگر استار در آن‌ها از چیزهایی است که جذابیت این فیلم‌ها را زیاد می‌کند. از پول بلیت این فیلم‌ها فیلمساز امکان ساختن فیلم بعدی‌اش را پیدا می‌کند.»
این منتقد سینما دسته دیگر فیلم‌های سینمایی را آنهایی عنوان کرد که از کلیشه‌ها و قراردادهای مرسوم سینما عبور می‌کنند و می‌خواهند دستور سینما را رعایت کنند. این فیلم‌ها از جریان طبیعی سینما خارج هستند اما به سینما کمک می‌کنند.
او خطاب به وزیریان ادامه داد: «آیا فیلم شما تجاری است؟ آیا قرار است گرامر هنری داشته باشد؟ جواب هر دو سوال منفی است. پس دسته بندی سومی هم وجود دارد که فیلم شما باید در آن دسته قرار گیرد. آن هم فیلم‌هایی هستند که می‌خواهند با تماشاگر ارتباط برقرار کنند و دستور زبان سینما را هم رعایت کنند.»
درستکار با اشاره به اینکه «یک سطر واقعیت» در مسیر سوم هم موفق نیست، توضیح داد: «کمترین گارانتی که از این فیلم انتظار می‌رفت این بود که گرافیک درست و زیبای «یک وجب از آسمان» فیلم قبلی علی وزیریان در آن به درستی رعایت شده باشد، اما دستور هنری نیز در این فیلم در نظر گرفته نشده است.»
وزیریان نیز در پاسخ به درستکار عنوان کرد: «کاش این مسئله مطرح نمی‌شد. من برای ثبت تصاویر با فیلمبردار مشکلاتی داشتم و در طول فیلم هم به اختلاف کشیده شد. همان موقع هم فهمیدم که تصاویر مشکل دارد. بحث دیگر هم مربوط به آقای نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم است که کاش اینجا حضور داشت و خودش توضیح می‌داد. فشاری که برای تسریع در کار وجود داشت باعث پایین آمدن کیفیت شد. البته می‌دانم که این‌ها هیچ کدام دلیل نمی‌شود و در نهایت کار کارگردان دیده می‌شود.».
خبرآنلاین
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=65199

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر